Twingo I miało na tyle charakterystyczny kształt, że chyba każdy, kto choć trochę interesuje się motoryzacją, doskonale wie, jak ono wygląda.
Projektując następcę, Renault częściowo zmieniło koncepcję tego modelu – mimo zamiłowania do odważnej stylistyki stworzono estetyczne auto, zupełnie pozbawione indywidualnych cech. Kojarzą je głównie miłośnicy francuskich pojazdów i osoby, które zetknęły się z nim przez przypadek.
Twingo II jest niezbyt drogie w zakupie i utrzymaniu
Jeśli jednak szukacie auta segmentu A, koniecznie przyjrzyjcie się francuskiemu maluchowi. W porównaniu z bezpośrednią konkurencją ma on naprawdę wiele zalet, a do tego często zaskakuje korzystną ceną.
Zacznijmy od cechy, którą większość kupujących uznaje za wadę: przewidziano tylko 3-drzwiową karoserię. To ułatwienie np. dla wysokich osób (nie trzeba siedzieć na wysokości środkowego słupka, pomagają duże drzwi), tyle że ciężko zajmuje się miejsca z tyłu.
W kokpicie Twingo rzuca się w oczy nietypowa deska rozdzielcza – wskaźniki trafiły na środek. Plastik nie jest zbyt wyrafinowany, ale na szczęście trzaski nie dają się mocno we znaki.
Za to na duże pochwały zasługuje ilość miejsca – z tyłu Twingo porównamy bardziej z segmentem B lub nawet… C! Szczególnie wygodnie podróżuje się na osobnych przesuwanych fotelach. Bagażnik? Nie jest szczególnie duży, ale też nie odstaje od średniej w tym segmencie.
Jeśli chodzi o układ napędowy, to wybór jest niezły – silnik 1.2 (właściwie 1.1, bo pojemność wynosi 1149 ccm) występuje w trzech wersjach. Podstawowa ma 68 KM (8 zaworów) i okazuje się ospała, za miasto w ogóle się nie nadaje. Odmiana 16V (75 lub 76 KM) to najlepszy wybór, gdyż jest prosta, ale zapewnia o wiele lepszą dynamikę. Czasem spotkać też można wersję turbo (100 KM). Co ciekawe, motory najsłabszy i najmocniejszy palą podobnie (średnio 6,5 l/100 km), zaś polecany pośredni wariant – około 6 l.
Oferowano też benzyniaka 1.6 (wersja RS) oraz diesle 1.5 dCi (być może ze względu na niższą masę i mniejsze obciążenia nie słychać o uszkodzeniach panewek w Twingo).
O opinię na temat Twingo II poprosiliśmy ekspertów z podwarszawskiej firmy Reno Max. Dowiedzieliśmy się, że kłopoty mogą pojawić się tylko w sporadycznych przypadkach – niezbyt duża popularność modelu na rynku wtórnym powoduje, że nie wszystkie elementy są dostępne jako zamienniki.
Większość części (zawieszenia, silnika) okazuje się jednak współzamienna z Clio, Kangoo itp. Nie kosztują dużo, a wybór jest ogromny.
Renault Twingo - Nasz ekspert radzi, na te podzespoły trzeba zwrócić uwagę.
Benzynowy silnik to bezpieczny wybór – wycieki oleju do kolektora da się tanio usunąć, nawet jeśli trzeba sprawdzić oprogramowanie (jeżeli silnik długo pracował z olejem, komputer próbował się do niego dostosować).
W wersjach 16V czasem dochodzi do pęknięcia sprężyny zaworowej (to jednak rzadkość, uwzględniając liczebność silników). W koszty wpędzić może uszkodzona hydraulika zautomatyzowanej skrzyni (nieszczelności wewnętrzne) – brak części zamiennych, cały moduł kosztuje ok. 7000 zł.
Czasem strajkuje silniczek wycieraczek. W regularnie serwisowanych autach większe koszty czekają przy przebiegu 120 tys. km (wymiana napędu rozrządu i pasków akcesoryjnych, płynów, świec itp.) – w ASO nawet po rabacie będzie to około 2000 zł.
Renault Twingo - Ceny części | |
Filtr oleju | od 19 zł |
Filtr powietrza | od 45 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 75 zł |
Tarcze hamul. (przód) | od 200 zł |
Rozrząd (kpl. z pompą) | od 470 zł |
Amortyz. (kpl.; przód) | od 460 zł |
Reflektor | od 330 zł |
Błotnik przedni | od 130 zł |
Ceny dotyczą nieoryginalnych części do Twingo 1.2 16V/76 KM z 2008 r. dostępnych u niezależnych sprzedawców oraz w internecie.
Serwis | |
Olej silnikowy | co 30 tys. km/rok |
Filtr powietrza | co 60 tys. km/4 lata |
Świece zapłonowe | co 60 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 120 tys. km/4 lata |
Płyn chłodzący | co 120 tys. km/4 lata |
Olej w skrzyni | bez wymiany |
Filtr przeciwpyłkowy | co 30 tys. km/rok |
Napęd rozrządu | co 120 tys. km/6 lat |
Szczegółowy plan przeglądów Renault określa na podstawie numeru VIN – powyższe dane dla egzemplarza z silnikiem 1.2 16V z 2008 r. (czasem wymagane co 20 tys. km).
Renault Twingo - Dane techniczne | |
Silnik – typ/cylindry/zawory | benz./R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1149 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 76/5500 |
Maks. moment (Nm/obr./min) | 107/4250 |
Skrzynia biegów/napęd | man. 5 (lub aut. 5)/przedni |
Pojemność bagażnika (l) | 165-960 |
Masa własna/ładowność (kg) | od 955/415 |
Rozstaw osi (mm) | 2370 |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 3600/1654/1470 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,0 (13,6) |
Prędkość maksymalna (km/h) | 170 (173) |
Zużycie paliwa (EU; l/100 km) | 7,5/4,7/5,7 (7,0/4,7/5,5) |
Renault Twingo - nasza ocena
Benzynowe Twingo to bezpieczny wybór Opisywana generacja Twingo jest mniej wyrazista stylistycznie niż pierwsza, ale nie można odmówić jej funkcjonalności. Trwałość też okazuje się przyzwoita.
Lata produkcji: 2007-14
Polecana wersja: 1.2 16V
Cena: od 9900 zł
Twingo ma dobrze dobrane nastawy podwozia. Auto zapewnia komfort, pewnie się je prowadzi.
Nietypowe rozmieszczenie wskaźników. W oczy rzucają się spore płaszczyzny z tworzyw sztucznych.
Miejsca w kabinie jest nadspodziewanie dużo, również z tyłu. Suwane fotele były na liście opcji.
Bagażnik jest niewielki (165 l), w wersji z przesuwanymi fotelami staje się bardziej funkcjonalny.
Cyfrowy prędkościomierz znalazł się na środku, przed kierowcą przewidziano miejsce na obrotomierz.
Kolejny element podnoszący funkcjonalność niewielkiego wnętrza – składane oparcie fotela.
Rozbite w 2007 r. Twingo 1.2 zdobyło 4 gwiazdki – to dobry wynik jak na tak małe gabaryty auta.
1) Silnik 1.2 16V - uszkodzona uszczelka kolektora sprawia, że do dolotu dostaje się olej, co prowadzi do zakłóceń w pracy jednostki. Naprawa kosztuje około 300 zł.
2) Układ hamulcowy - łatwo kupicie zamienniki elementów układu hamulcowego. Korozja pojawiała się na częściach z początku produkcji, szczególnie w przypadku dłuższych postojów.
3) Sworznie, silentblocki - żywotność poszczególnych elementów podwozia jest zadowalająca. Wymiana części okazuje się bardzo tania.
4) Korozja - nadwozie jest wolne od rdzy. Czasem pojawia się ona np. na tłumiku końcowym, ale nie jest to nagminny kłopot.