Nic dziwnego, bo to prosty konstrukcyjnie, a przy tym dość wygodny i przemyślany samochód miejski. Dostępne dwie wersje nadwoziowe (3d i 5d) – obie mają taki sam, czyli całkiem niezły bagażnik (275 l), ale w 3d nieco utrudnione okazuje się zajmowanie miejsc z tyłu. Jeśli więc planujesz wozić fotelik/nosidełko, lepiej rozejrzyj się za Grande w wersji 5d. Największą zaletą włoskiego auta miejskiego są niskie koszty utrzymania – tanie części, niedrogie naprawy.
Mechanika w wielu przypadkach okazuje się solidna (wyjątek to np. diesle z dużymi przebiegami, wersje ze skrzynią M32), pewnych problemów może przysporzyć układ elektryczny oraz osprzęt silników (np. cewki, alternator). Polecamy głównie benzynowe odmiany 1.4/77, 1.4/95 i 1.4 T-jet/120 KM. Wersja 1.2 słabo jedzie, a diesle z dużymi przebiegami mogą już generować spore koszty.
Polecane silniki: 1.4, 1.4 16V, 1.4 T-jet
Plusy
Dobra relacja cena/wiek, duża podaż aut z polskich salonów, tanie naprawy i niedrogie części zamienne.
Minusy
Drobne problemy z korozją (np. tylna klapa) i działaniem wyposażenia, kłopoty z układem elektrycznym.
Dane techniczne | 1.2 | 1.4 | 1.3 M-jet |
---|---|---|---|
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. R4/8 | benz. R4/8 | t.diesel R4/16 |
Układ rozrządu | OHC | OHC | DOHC |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1242 | 1368 | 1248 |
Moc maks. (kW/KM/obr./min) | 48/65/5500 | 55/77/6000 | 55/75/4000 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 102/3000 | 115/3000 | 190/1750 |
Prędkość maksymalna (km/h)* | 155 | 165 | 165 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)* | 14,5 | 13,2 | 13,6 |
Spalanie (l/100 km)** | 7,9/5,1/6,1 | 7,5/5,0/5,9 | 6,2/3,5/4,5 |
Nasza ocena: 4-