Volkswagen nigdy nie był i nigdy nie będzie oczywistym wyborem w segmencie luksusowym. Brak image’u dokładnie odczuł pomysłodawca Phaetona, były prezes koncernu Ferdinand Piëch. Miało to być najlepsze auto świata, sprzedawane w liczbie 30 tys. egzemplarzy.
Pięć lat przygotowań, szklana fabryka w Dreźnie ani ok. 200 patentów w nim zastosowanych nie wystarczyły. Sprzedaż szła źle (oscylowała w granicach 4-6 tys. sztuk rocznie; dla porównania Mercedes klasy S w tym czasie sprzedawał się w ponad 10 tys. egzemplarzy!) i gdyby nie popularność w Korei (najpierw) i Chinach (od liftingu w 2010 r.), produkcję zakończono by o wiele wcześniej niż na początku 2016 r.
Oprócz znaczka w sukcesie przeszkodziło podobieństwo do Passata, ale nie dajcie się zwieść, bo oferowane z dwoma rozstawami osi nadwozie jest zupełnie inne (zbudowane z 16 różnych metali; sztywność skrętna na poziomie 37 tys. Nm/stopień).
Volkswagen Phaeton - czy to tańsza wersja Bentleya?
W Phaetonie zastosowano płytę podłogową, którą później wykorzystano w Bentleyach(!), natomiast z Audi A8 pochodzą zawieszenie (pneumatyczne) oraz napęd 4x4 (początkowo z podstawowym silnikiem oferowano wersję przednionapędową). To akurat daje większy dostęp do używanych miechów pneumatycznych (regeneracja za 2 tys. zł nie zawsze się udaje).
Sporo smaczków znajdziecie w kabinie (4- lub 5-osobowej). Zastosowano tu bardzo zaawansowany system wentylacji (Piëch jest astmatykiem, a chciał jeździć Phaetonem), który podobno potrafi utrzymać temperaturę 22 st. C podczas długotrwałej jazdy z prędkością 300 km/h przy zewnętrznej temperaturze 50 st.
Topowy Volkswagen ma również podwójne szyby, które nigdy nie zaparowują. Do wizerunku „najlepszego auta świata” pasują także elektroniczne gadżety, których jest tutaj bardzo dużo (wraz z kolejnymi liftingami, których było aż pięć, sukcesywnie wzbogacano możliwości doposażenia).
Pod maską montowano pięć silników benzynowych i dwa diesle. Polecamy benzyniaka 3.2 VR6/241 KM, który sporo pali, ale nie jest szczególnie awaryjny (może też dobrze współpracować z instalacją LPG). Pozytywnie oceniamy także jednostkę V8 4.2/335 KM (w Phaetonie nie stosowano jej nowszej wersji z wtryskiem FSI). Jeśli nie ma gigantycznego przebiegu i był serwisowany, bezpiecznym wyborem jest wysokoprężny silnik 3.0 TDI (moc od 225 do 245 KM).
Warto jednak pamiętać, że gdy przyjdzie naprawić łańcuch rozrządu i klapki w kolektorze dolotowym, jednorazowy koszt nie będzie niski. Topowego diesla 5.0 V10 TDI/313 KM trudno polecić, bo dużo pali i zdarzają mu się ekstremalnie drogie awarie. Phaeton może mieć też silnik 6.0 W12/420 lub 450 KM – ekstremalnie droga maszyna, poza tym niemal każda naprawa wymaga demontażu jednostki ze względu na zbyt małą ilość miejsca pod maską.
Volkswagena Phaetona kupicie za ok. 30-40 tys. zł, ale nie spodziewajcie się, że to oznacza koniec wydatków. Częściowo można się ratować częściami używanymi, ale jeśli nie są one dostępne, to rachunki będą ogromne.
Volkswagen Phaeton - na te podzespoły trzeba zwrócić uwagę
W przypadku V10 TDI trzeba się liczyć z ekstremalnymi kosztami utrzymania, ponieważ do tej wersji praktycznie brakuje zamienników (koszt hamulców na przód w ASO to ok. 5,5 tys. zł). Lepiej wypadają popularne odmiany 3.2 i 3.0 TDI, do których znajdziecie więcej części. Motor 3.0 TDI ma problem z łańcuchem rozrządu (poprawiony w 2007 r.) i klapkami w kolektorze dolotowym.
W benz. 4.2 V8 psują się cewki zapłonowe. Często rozładowuje się lewy z akumulatorów (złe działanie modułu ładowania), odpowiedzialny za elektronikę (koszt zakupu: ponad 1000 zł). Kapitulują zamek bagażnika oraz moduł Kessy (rozbudowany immobilizer).
Volkswagen Phaeton awarie elektryki - awarie czujników i problemy z drugim z akumulatorów są na porządku dziennym.
Volkswagen Phaeton awarie zawieszenia - w pneumatyce przy większych przebiegach psują się kompresory (regeneracja: 2 tys. zł); drogie w wymianie są miechy zawieszenia (11 tys. zł za jeden w ASO).
Volkswagen Phaeton awarie silnika - najgorszym motorem jest 5.0 V10 TDI – silnik ten ma problemy z gładziami cylindrów. Wysoki moment obrotowy (750 Nm) niszczy też skrzynię biegów!
Volkswagen Phaeton awarie panelu centralnego - psują się w nim wyświetlacze, a także przycisk „awaryjnych” (używka od 1 tys. zł).
Volkswagen Phaeton - dane techniczne
3.2 V6 | 3.0 TDI | |
Silnik – typ/cyl./zawory | benz./V6/24 | t.diesel/V6/24 |
Pojemność skokowa (cm3) | 3189 | 2967 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 241/6200 | 225/4000 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 315/2400 | 450/1400 |
Skrzynia biegów | 6b man. i aut. | 6b aut. |
Napęd | przedni lub 4x4 | 4x4 |
Masa wł./ładowność (kg) | od 1995/600 | od 1995/600 |
Rozstaw osi (mm) | 2880 | 2880 |
Wym. (dł./szer./wys.; mm) | 5055/1903/1450 | 5055/1903/1450 |
Przysp. 0-100 km/h (s) | 8,4 | 8,8 |
Prędkość maks. (km/h) | 245 | 234 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 8,7/11,4/16,1 | 7,7/9,6/12,9 |
Volkswagen Phaeton - serwis*
Olej silnikowy | co 15 tys. km |
Filtr powietrza | co 45 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | co 30 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 2 lata |
Płyn chłodzący | co 4 lata |
Świece zapłonowe | co 60 tys. km |
Olej w przekładni aut. | co 80 tys. km |
Napęd rozrządu** | łańcuchowy |
*dane przeglądowe dla Phaetona 3.0 TDI;
**jedynie wersja 4.2 V8 ma napęd paskiem zębatym, interwał wymiany to 120 tys. km. W 5.0 V10 TDI rozrząd jest napędzany za pomocą kół zębatych
Volkswagen Phaeton - ceny części
Filtr powietrza | od 90 zł |
Filtr oleju | od 50 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 440 zł |
Tarcze hamul. (przód) | od 510 zł |
Miech zawieszenia** | 11 000 zł |
Silentblock wahacza | od 65 zł |
Przepływomierz | od 330 zł |
Reflektor | brak |
*ceny dotyczą części o niezłej jakości do Phaetona 3.0 TDI, dostępnych poza ASO;
**oferowany tylko w ASO
Volkswagen Phaeton - to nam się podoba
Korzystna cena zakupu, obszerne wnętrze, świetne wyposażenie, wysoki komfort resorowania, udane podstawowe silniki.
Volkswagen Phaeton - to nam się nie podoba
Bardzo wysokie koszty utrzymania, wiele aut w słabej kondycji, zachowawczy wygląd zewnętrzny, sporo eksploatacyjnych części dostępnych tylko w ASO.
Volkswagen Phaeton - nasza opinia
To nie jest auto dla ludu, bo utrzymanie Volkswagena Phaetona niemało kosztuje – ekstremalnie wypadają topowe W12 i V10 TDI. Jeśli zdecydujecie się na ten model, lepiej wybierzcie silnik 3.2 lub 3.0 TDI. Tylko dzięki temu będziecie mieć szansę na korzystanie z komfortu oferowanego przez Phaetona bez obawy o koszty.