Volkswagen nigdy nie był i nigdy nie będzie oczywistym wyborem w segmencie luksusowym. Brak image’u dokładnie odczuł pomysłodawca Phaetona, były prezes koncernu Ferdinand Piëch. Miało to być najlepsze auto świata, sprzedawane w liczbie 30 tys. egzemplarzy.

Pięć lat przygotowań, szklana fabryka w Dreźnie ani ok. 200 patentów w nim zastosowanych nie wystarczyły. Sprzedaż szła źle (oscylowała w granicach 4-6 tys. sztuk rocznie; dla porównania Mercedes klasy S w tym czasie sprzedawał się w ponad 10 tys. egzemplarzy!) i gdyby nie popularność w Korei (najpierw) i Chinach (od liftingu w 2010 r.), produkcję zakończono by o wiele wcześniej niż na początku 2016 r.

Oprócz znaczka w sukcesie przeszkodziło podobieństwo do Passata, ale nie dajcie się zwieść, bo oferowane z dwoma rozstawami osi nadwozie jest zupełnie inne (zbudowane z 16 różnych metali; sztywność skrętna na poziomie 37 tys. Nm/stopień).

Volkswagen Phaeton - czy to tańsza wersja Bentleya?

W Phaetonie zastosowano płytę podłogową, którą później wykorzystano w Bentleyach(!), natomiast z Audi A8 pochodzą zawieszenie (pneumatyczne) oraz napęd 4x4 (początkowo z podstawowym silnikiem oferowano wersję przednionapędową). To akurat daje większy dostęp do używanych miechów pneumatycznych (regeneracja za 2 tys. zł nie zawsze się udaje).

Sporo smaczków znajdziecie w kabinie (4- lub 5-osobowej). Zastosowano tu bardzo zaawansowany system wentylacji (Piëch jest astmatykiem, a chciał jeździć Phaetonem), który podobno potrafi utrzymać temperaturę 22 st. C podczas długotrwałej jazdy z prędkością 300 km/h przy zewnętrznej temperaturze 50 st.

Topowy Volkswagen ma również podwójne szyby, które nigdy nie zaparowują. Do wizerunku „najlepszego auta świata” pasują także elektroniczne gadżety, których jest tutaj bardzo dużo (wraz z kolejnymi liftingami, których było aż pięć, sukcesywnie wzbogacano możliwości doposażenia).

Pod maską montowano pięć silników benzynowych i dwa diesle. Polecamy benzyniaka 3.2 VR6/241 KM, który sporo pali, ale nie jest szczególnie awaryjny (może też dobrze współpracować z instalacją LPG). Pozytywnie oceniamy także jednostkę V8 4.2/335 KM (w Phaetonie nie stosowano jej nowszej wersji z wtryskiem FSI). Jeśli nie ma gigantycznego przebiegu i był serwisowany, bezpiecznym wyborem jest wysokoprężny silnik 3.0 TDI (moc od 225 do 245 KM).

Warto jednak pamiętać, że gdy przyjdzie naprawić łańcuch rozrządu i klapki w kolektorze dolotowym, jednorazowy koszt nie będzie niski. Topowego diesla 5.0 V10 TDI/313 KM trudno polecić, bo dużo pali i zdarzają mu się ekstremalnie drogie awarie. Phaeton może mieć też silnik 6.0 W12/420 lub 450 KM – ekstremalnie droga maszyna, poza tym niemal każda naprawa wymaga demontażu jednostki ze względu na zbyt małą ilość miejsca pod maską.

Volkswagena Phaetona kupicie za ok. 30-40 tys. zł, ale nie spodziewajcie się, że to oznacza koniec wydatków. Częściowo można się ratować częściami używanymi, ale jeśli nie są one dostępne, to rachunki będą ogromne.

Volkswagen Phaeton - na te podzespoły trzeba zwrócić uwagę

W przypadku V10 TDI trzeba się liczyć z ekstremalnymi kosztami utrzymania, ponieważ do tej wersji praktycznie brakuje zamienników (koszt hamulców na przód w ASO to ok. 5,5 tys. zł). Lepiej wypadają popularne odmiany 3.2 i 3.0 TDI, do których znajdziecie więcej części. Motor 3.0 TDI ma problem z łańcuchem rozrządu (poprawiony w 2007 r.) i klapkami w kolektorze dolotowym.

W benz. 4.2 V8 psują się cewki zapłonowe. Często rozładowuje się lewy z akumulatorów (złe działanie modułu ładowania), odpowiedzialny za elektronikę (koszt zakupu: ponad 1000 zł). Kapitulują zamek bagażnika oraz moduł Kessy (rozbudowany immobilizer).

Volkswagen Phaeton awarie elektryki - awarie czujników i problemy z drugim z akumulatorów są na porządku dziennym.

Volkswagen Phaeton awarie zawieszenia - w pneumatyce przy większych przebiegach psują się kompresory (regeneracja: 2 tys. zł); drogie w wymianie są miechy zawieszenia (11 tys. zł za jeden w ASO).

Volkswagen Phaeton awarie silnika - najgorszym motorem jest 5.0 V10 TDI – silnik ten ma problemy z gładziami cylindrów. Wysoki moment obrotowy (750 Nm) niszczy też skrzynię biegów!

Volkswagen Phaeton awarie panelu centralnego - psują się w nim wyświetlacze, a także przycisk „awaryjnych” (używka od 1 tys. zł).

Volkswagen Phaeton - dane techniczne

3.2 V6 3.0 TDI
Silnik – typ/cyl./zawory benz./V6/24 t.diesel/V6/24
Pojemność skokowa (cm3) 3189 2967
Moc maks. (KM/obr./min) 241/6200 225/4000
Maks. mom. (Nm/obr./min) 315/2400 450/1400
Skrzynia biegów 6b man. i aut. 6b aut.
Napęd przedni lub 4x4 4x4
Masa wł./ładowność (kg) od 1995/600 od 1995/600
Rozstaw osi (mm) 2880 2880
Wym. (dł./szer./wys.; mm) 5055/1903/1450 5055/1903/1450
Przysp. 0-100 km/h (s) 8,4 8,8
Prędkość maks. (km/h) 245 234
Spalanie (wg EU; l/100 km) 8,7/11,4/16,1 7,7/9,6/12,9

Volkswagen Phaeton - serwis*

Olej silnikowy co 15 tys. km
Filtr powietrza co 45 tys. km
Filtr przeciwpyłkowy co 30 tys. km
Płyn hamulcowy co 2 lata
Płyn chłodzący co 4 lata
Świece zapłonowe co 60 tys. km
Olej w przekładni aut. co 80 tys. km
Napęd rozrządu** łańcuchowy

*dane przeglądowe dla Phaetona 3.0 TDI;

**jedynie wersja 4.2 V8 ma napęd paskiem zębatym, interwał wymiany to 120 tys. km. W 5.0 V10 TDI rozrząd jest napędzany za pomocą kół zębatych

Volkswagen Phaeton - ceny części

Filtr powietrza od 90 zł
Filtr oleju od 50 zł
Klocki hamul. (przód) od 440 zł
Tarcze hamul. (przód) od 510 zł
Miech zawieszenia** 11 000 zł
Silentblock wahacza od 65 zł
Przepływomierz od 330 zł
Reflektor brak

*ceny dotyczą części o niezłej jakości do Phaetona 3.0 TDI, dostępnych poza ASO;

**oferowany tylko w ASO

Volkswagen Phaeton - to nam się podoba

Korzystna cena zakupu, obszerne wnętrze, świetne wyposażenie, wysoki komfort resorowania, udane podstawowe silniki.

Volkswagen Phaeton - to nam się nie podoba

Bardzo wysokie koszty utrzymania, wiele aut w słabej kondycji, zachowawczy wygląd zewnętrzny, sporo eksploatacyjnych części dostępnych tylko w ASO.

Volkswagen Phaeton - nasza opinia

To nie jest auto dla ludu, bo utrzymanie Volkswagena Phaetona niemało kosztuje – ekstremalnie wypadają topowe W12 i V10 TDI. Jeśli zdecydujecie się na ten model, lepiej wybierzcie silnik 3.2 lub 3.0 TDI. Tylko dzięki temu będziecie mieć szansę na korzystanie z komfortu oferowanego przez Phaetona bez obawy o koszty.