Dziś potraktujemy to z uśmiechem, ale trzeba przyznać, że wśród przedstawicieli klasy "mini" Daewoo Matiz nadal wyróżnia się funkcjonalnością. O zaletach 5 drzwi nie trzeba nikogo przekonywać – łatwiej jest wsiąść, wysiąść, wsadzić dziecko do fotelika czy wrzucić siatki z zakupami, które nie zmieszczą się w bagażniku wielkości damskiej torebki. Dla czterech osób, alebez dużego bagażuSpecyficzna uroda Matiza nie wzbudza emocji, ale też nie jest jego wadą.Niestety, oferowane w Polsce auta nie doczekały się face liftingu. Wystrój wnętrza również nie zachwyca. Deska rozdzielcza ma wyjątkowo słabe wykonanie, zaś jej plastik zwyczajnie straszy. Przednie fotele są niewygodne, ponieważ mają zbyt krótkie siedziska i skokowo regulowane oparcie, a z tyłu można wygodnie posadzić co najwyżej nastoletnie dzieci. Brak jest też dobrego wyposażenia.Na łukach auto mocno się przechyla. Silnik powyżej prędkości 120 km/h nie ma już żadnej ochoty na przyspieszanie. Jakby tego było mało, potrafi dużo spalić – w mieście nawet 7,5-8 litrów na 100 km.Wizerunek Matiza jest kiepski, jego właściciele często są bohaterami żartów, tyle że nie- zasłużenie. Małe Daewoo (od czterech lat FSO) to udane autko. Przede wszystkim jest mocniejsze od konkurencyjnego Fiata Seicento. Silnik do naprawy głównej wytrzymuje bez problemu od 250 do 300 tys. km. Pasek rozrządu wymieniać trzeba co 90 tys. km – koszt robocizny z częściami (poza ASO) nie przekroczy 400 zł. Również niedużo zapłacimy za wymianę sprzęgła (około 600 zł). Niewiele jest usterek potrafiących unieruchomić Matiza. Może to jednak spowodować defekt aparatu zapłonowego. Oprócz tego często zdarza się, że na skutek zapowietrzenia zaworu zbiornika paliwa silnik potrafi przejść w tryb awaryjny. Matiz jest niedościgniony w kosztach obsługi Mechanicy narzekają także na silentblocki przednich wahaczy, które trudno wymienić. Użytkownicy zaś na linkę sprzęgła, zewnętrzny mechanizm zmiany biegów i pękanie kolektora ssącego. Warto też dbać o kondycję układu chłodzenia. Oryginalne części do Matiza są produkowane w Polsce i mają tak atrakcyjne ceny, że nie ma sensu szukać zamienników. Cena najczęściej wymienianych części rzadko przekracza 100 zł. Jeżeli dodać do tego niewielką cenę auta, okaże się, że to ciekawa propozycja w tej klasie. Zdaniem fachowcaPolecam Matiza, ponieważ jest bardziej funkcjonalnym autem niż konkurencyjny Fiat Seicento. Ma niezawodny i całkiem żwawy silnik konstrukcyjnie powiązany z Suzuki, dość odporne zawieszenie i przede wszystkim bardzo tanie, łatwo dostępne części. Większość napraw jest prosta i niedroga.Krzysztof Stankiewicz,właściciel warsztatu Q-Service z KrakowaNASZ WERDYKTDo zakupu Matiza zachęca przede wszystkim ekonomia – auto jest bardzo tanie w za-kupie i niedrogie w eksploatacji. Ponadto odznacza się wytrzymałością i ma pięcioro drzwi, co znacznie poprawia jego funkcjonalność. W porównaniu z innymi maluchami wypada całkiem nieźle dzięki maksymalnie wykorzystanej przestrzeni. Napęd w mieście się sprawdzi, na trasie dostaje zadyszki.
Daewo Matiz - bardzo sympatyczny maluch
Dziesięć lat temu maleńki Matiz traktowany były w Polsce jak samochód rodzinny i cieszył się dużym zainteresowaniem. W przekonaniu do tego modelu wielu kierowców pomagało 5-drzwiowe nadwozie i homologacja na pięć osób.