Musicie się jednak uzbroić w cierpliwość i pamiętać o tym, że swojepiętno odciska zarówno wiek, jak i z reguły agresywny styl jazdypoprzednich właścicieli. Części zamienne do mocniejszych samochodów sądrogie, przy czym dotyczy to nie tylko mniej typowych podzespołów, lecztakże elementów eksploatacyjnych.
Uwaga: w przypadku omawianych modelicena zależy nie od rocznika, lecz od stanu konkretnego egzemplarza.
Alfa Romeo GTV (1994-2005) – trzy wersje przekraczają granicę 200 KM: 2.0 V6 TB (202 KM; nie polecamy), 3.0 V6 (218 i 220 KM) i 3.2 V6 (240 KM). Ceny oscylują wokół 10 tys. zł. Poza tym spora awaryjność oraz wysokie spalanie, ale dużo frajdy, no i ten design...
Audi A4 2.8 V6 (1996-2001) rozwija moc 193 KM, a do „setki” przyspiesza w 7,3 s. Silnik nie jest zbytnio wysilony, więc w warunkach rozsądnej eksploatacji potrafi znieść bardzo duże przebiegi. Problem to ograniczona podaż tej wersji i wiele „rozbitków”. Ceny: od 8 do 20 tys. zł.
BMW 530i w latach 1992-95 wyposażano w bardzo udany silnik V8 o mocy 218 KM. Osiągi, jak na tak ogromny motor, nie powalają, więc BMW to raczej propozycja dla miłośników dostojnego cruisingu. Za 10 tys. zł kupimy 530i w niezłym stanie.
Citroën Xsara VTS z lat 2000-04 ma co prawda „tylko” 163 KM, ale i tak zdecydowaliśmy się go tu umieścić. Powód? Korzystny stosunek ceny do... radości z jazdy. 10 tys. zł wystarczy na 10-letnie, nieźle wyglądające i dobrze wyposażone auto. „Setka” w 8,7 s.
Fiata Coupé (1994-2000) zaprojektował Chris Bangle, późniejszy stylista BMW. Auto robi wrażenie do dziś, ale nadwozie bywa źródłem problemów: naprawy blacharskie są trudne i drogie. Silnik 2.0 Turbo rozwija moc od 190 KM (R4) do 220 KM (R5). Ceny: od 4 lub 5 tys. zł, mało zadbanych aut na rynku.
Mercedes 300 CE (C124) to dziś prawdziwa gratka dla kolekcjonerów: łączy wysoką jakość serii 124 z lekkim i przyjemnym dla oka designem. Rzędowa „szóstka”w zależności od liczby zaworów rozwija moc od 180 do 220 KM. 10 tys. zł wystarczy na (wymagające doinwestowania) auto przedliftingowe.
Peugeot 406 coupé (1996-2004) z silnikiem 3.0 V6/190 lub 207 KM dość często pojawia się w ogłoszeniach. Niestety, nie ma za bardzo w czym wybierać – większość egzemplarzy jest w fatalnym stanie technicznym lub ma zamontowaną instalację LPG, z którą mogą być kłopoty. Ceny od 8 tys. zł.
Renault Laguna (1994-2001) wyposażone w silnik 3.0 V6/167 KM (po liftingu 2.9/190 KM) potrafi na światłach zaskoczyć niejednego hot hatcha – mocniejsza wersja „setkę” osiąga w 7,9 s. Uwaga: w autach z LPG mogą wystąpić problemy z głowicą. Ceny: od 4 tys. zł.
Saab 900 ostatniej generacji przed zmianą nazwy na 9-3 (1993-98) w topowej odmianie 2.0T rozwijał moc 185 KM. Rakietą trudno go nazwać, ale „900-ka” jest godna uwagi ze względu na swój niepowtarzalny styl. Wysoka awaryjność i drogie części, ceny od 4 tys. zł.
Volvo S40 T4 (1997-2004) to jeden z najtańszych (cena od 7 do 19 tys. zł) i w miarę młodych sedanów z mocnym silnikiem: początkowo 1.9T, od 2000 r. – 2.0T, oba o mocy 200 KM. Niestety, na wysoką jakość nie ma co liczyć, a naprawy będą z reguły kosztowne.