Na więcej ekstrawagancji styliści pozwolili sobie, projektując oryginalny, łatwo rozpoznawalny kokpit, po którym jednak upływ czasu jest dziś wyraźnie widoczny. W 1992 roku został on zresztą zmieniony na deskę nieco nowocześniejszą, ale pozbawioną własnego stylu. Przestronnie i miękkoO urodzie nadwozia i wnętrza można zresztą dyskutować, natomiast żadnych wątpliwości nie budzą walory użytkowe samochodu. Pięć dorosłych osób może podróżować w bardzo dobrych warunkach, jest bowiem nie tylko przestronny, lecz także komfortowo resorowany. Bardzo obszerne i miękko wyściełane są też fotele i kanapa tylna. Może nawet zbyt miękkie, ale to oczywiście kwestia indywidualnych upodobań. Peugeot 405 Break nie należy do rekordzistów, jeżeli chodzi o pojemność przestrzeni bagażowej, tym niemniej po złożeniu tylnej kanapy można przewozić spore przedmioty. W razie przebicia opony nie trzeba ich wyciągać z auta, bo koło zapasowe umieszczono w koszu pod podłogą bagażnika. W podstawowej wersji GL poszukiwanie takich elementów wyposażenia, jak elektryczne sterowanie szybami, będzie daremne. W miejscu, w którym w mocniejszych autach montowany jest obrotomierz, zobaczymy zwykły zegar. Lepiej wyposażonych egzemplarzy poszukiwać trzeba wśród aut z mocniejszymi silnikami, najlepiej z końcowego okresu produkcji. Motor wystarczającyWyposażony w układ wtrysku paliwa silnik 1.6 (na polskim rynku sporo jest także aut z mocniejszą o 3 KM jednostką o zasilaniu gaźnikowym) zachowuje się w sposób zadowalający. Nie zapewnia rewelacyjnej dynamiki, ale wystarcza do sprawnej jazdy. Na plus zaliczyć mu trzeba stosunkowo umiarkowanezapotrzebowanie na paliwo (w zestawieniu z rozmiarami i masą pojazdu). Pozytywnie należy ocenić także jego elastyczność (maksymalny moment obrotowy osiąga już przy 3000 obr./min), która powoduje, że do dźwigni zmiany biegów nie trzeba sięgać zbyt często. To dobrze, bowiem w wielu egzemplarzach można mieć zastrzeżenia do precyzji funkcjonowania skrzyni biegów. Charakterystyce silnika odpowiada zawieszenie zestrojone głównie z myślą o komforcie, a nie szybkim pokonywaniu zakrętów itp. Uwaga na łożyskaZawieszenie jest też najczęściej wymagającym napraw elementem samochodu. Regularnej, starannej kontroli wymagają łożyska igiełkowe belki tylnego zawieszenie. Jeśli nie zauważy się w porę, że uległy one zużyciu, to szybko konieczna staje się wymiana całej tylnej belki, a w skrajnych wypadkach także i wahaczy. Przed zakupem auta trzeba to koniecznie skontrolować. Poza tym na bieżąco sprawdzać należy stan silentblocków wahaczy z przodu i z tyłu oraz tzw. kostek (obejm) stabilizatora przedniego. Potencjalnie niebezpieczną przypadłością modelu 405 jest korozja przewodu hamulcowego na odcinku, gdzie przebiega on nad zbiornikiem paliwa. Ponieważ skutki mogą być groźne, w starszych autach warto sprawdzić jego stan, zanim dojdzie do wycieku płynu. Trzeba też wiedzieć, że ostrzejsza jazda może skończyć się zwichrowaniem tarcz hamulcowych (są podatne na fading). Poza tym układ hamulcowy nie sprawia kłopotów.Raczej bezproblemowe są silniki, przynajmniej jeżeli chodzi o poważniejsze awarie. Zdarzają się wycieki oleju (najczęściej na uszczelniaczu od strony skrzyni), dość szybko wypala się też kopułka rozdzielacza zapłonu.Często zdarza się, że żarówki w tylnych lampach (najczęściej w lewej) zaczynają świecić inaczej, niż chciałby kierowca. Powodem jest wypalenie styku masowego w kostce połączeniowej. Krótką żywotność ma dmuchawa. Nadwozie jest dość odporne na korozję, pierwszych jej śladów szukać trzeba na dachu. W kombi często dokucza hałaśliwa tylna klapa.
Elegant sprzed dekady
Projektantom Peugeota 405 pogratulować można wyczucia. Stworzyli samochód,który należał do największych elegantów swoich czasów, a co więcej - po blisko dekadzie od zakończenia produkcji nadal nie wygląda źle.