Ale z drugiej strony duża ilość zadbanych i sprawnych kilkunastoletnich samochdów danej marki jest istotnym elementem kształtowania wizerunku firmy. Można powiedzieć: "Nasze samochody starzeją się powoli". Dlatego niektórzy producenci, mając nawet świadomość istnienia tańszej konkurencji w postaci firm produkujących tzw. zamienniki, wciąż, po kilkunastu latach od zakończenia produkcji niektórych modeli, zapewniają oryginalne, pełnowartościowe części zamienne. Zawsze znaleźć się mogą ludzie, którzy mają i pieniądze, i ochotę utrzymywać swoje stare auta w idealnym stanie.Sprawdziliśmy, jak autoryzowane stacje obsługi traktują klientów jeżdżących starymi samochodami i na co można u nich liczyć. Poprosiliśmy wybrane ASO o dostarczenie niektórych części zamiennych oraz wykonanie niewygodnej, naszym zdaniem, naprawy. Do każdego samochodu chcemy kupić przednią szybę i przedni prawy błotnik. Mamy też problem z gaźnikiem. Na każdą markę przypadły dwa stare samochody pochodzące z lat 80., jeden popularny, z którym teoretycznie nie powinno być żadnych problemów, drugi możliwie rzadki - aby nie było łatwo. W niektórych przypadkach kryteria są zaostrzone ze wzgledu np. na dużą liczbę jeżdżących starych aut. O ostatecznej ocenie bardziej decyduje sam fakt dostępności części niż ich cena.W stacjach obsługi CitroĎna zaproponowaliśmy wykonanie naprawy w modelach BX 1.4 oraz GSA 1.4. Zostaliśmy uprzedzeni w centrali firmy, iż ASO nie dysponują dokumentacją techniczną do naprawy tak starych pojazdów jak GSA. Posiada ją jednak centrala firmy i może udostępnić. Stacje obsługi - jeśli nie mają mikrofilmów umożliwiających zamówienie części - mogą zwrócić się z prośbą o pomoc do Warszawy. Niestety, w ASO w Toruniu człowiek, który odebrał telefon nie wiedział, co to za model ten GSA. Po wytłumaczeniu, iż zepsuty jest gaźnik, zaproponował jednak pomoc, nie obiecując wyniku. Jeśli chodzi o części, to po kilku telefonach do różnych stacji obsługi na terenie kraju okazało się, że części do tego modelu są absolutnie niedostępne i nie wiadomo, kto może je mieć. Lepiej jest z modelem BX. Na trzeciej z kolei ASO (w Rzeszowie) konkretnie zaproponowano naprawę gaźnika, podając cenę: 400 złotych za komplet naprawczy, a za robociznę 200 złotych. Inna ASO zadeklarowała sprowadzenie żądanych części.C entrala Volkswagena umożliwia dilerom nie tylko sprowadzanie części do aut z lat 80. ale i starszych. Volkswagen oferuje niektóre elementy i zespoły pojazdu używane, lecz po fabrycznej regeneracji, z gwarancją, jeśli zostaną zamontowane w ASO. Za zwrot zużytych części - zniżka nawet do 50 proc. Można kupić w ten sposób np. silnik do auta z lat 80. W praktyce większość autoryzowanych serwisów nie chciała naprawiać gaźnika, zasłaniając się brakiem części zamiennych. Wszędzie jednak na wyraźne żądanie obiecano części sprowadzić w ciągu 2 tygodni. Przeciętna cena za szybę czołową do Passata z 1986 roku to 700 złotych.Poddając próbie serwisy Fiata, wybraliśmy popularne kiedyś Ritmo 60 oraz Pandę z roku 1987. Niestety, Fiat o tych modelach dawno już zapomniał i stacje, do których zwróciliśmy się, nie oferują już ani części, ani trudnych napraw tych aut. J uż za pierwszym podejściem trafiliśmy do stacji, gdzie na pytanie o błotnik do Manty pracownik sprawdził zawartość magazynów w Niemczech. Oddzwonił, jak obiecał, po kilku godzinach z informacją, że szybę do Manty można sprowadzić za 500 złotych. Brawo Opel Nivette! Jeżeli chodzi o trudne naprawy, to serwisy Opla raczej ich unikają, a godzą się na przyjęcie takiego auta po dosyć natarczywej prośbie.B ardzo miłe zaskoczenie u Toyoty. Wybraliśmy Corollę 1.3 12V jako łatwiejszą próbę oraz trudniejszą - tylnonapędową Corollę GT (obie rocznik 1987). Zaproponowano nam sprowadzenie żądanych części, choć ich ceny są słone (szyba do Corolli GT - 1400 złotych). We wszystkich serwisach proponowano naprawę gaźnika z zastrzeżeniem, że na potrzebne części trzeba będzie czekać tydzień.Mercedes ustawowe 10 lat przedłużył sobie do 15. W praktyce dostępne są także części do starszych modeli, a w Niemczech nawet do zabytkowych. Nie było problemu z zamówieniem szyb i błotników zarówno do "190" jak i do starego W 123. Ale... w serwisie w Łodzi stanowczo odmówiono zaglądania w gaźnik podstawowej "190" i polecono szukać "złotej rączki". W bydgoskiej ASO znalazł się mechanik specjalnie "od tych rzeczy". Ale kto pojedzie zepsutym autem z Łodzi do Bydgoszczy?Szkoda, że większość ASO Skody zapomniała nawet o autach, które nie skończyły jeszcze 10 lat. Na próbę wybraliśmy "Favoritkę" z 1991 roku i nieco starszą Skodę Rapid. Niezwykle trudno było znaleźć autoryzowany sklep, gdzie wreszcie znalazła się i szyba, i błotnik do "Favoritki". O model Rapid już nie pytaliśmy. Szkoda...M ając świadomość, że w Volvo czas płynie powoli, spytaliśmy o modele 240 GL z 1987 roku oraz o P120 (popularny Amazon) z 1967 roku. Jeżeli chodzi o naprawy, to należy szukać serwisów zatrudniających pasjonata, natomiast bez większych problemów udało się zamówić szybę (750 złotych) i błotnik przedni (1500 złotych) do Amazona z 1967 roku! Czas w tym wypadku płynie wolniej niż prom ze Szwecji - termin realizacji zamówienia - do 2 miesięcy.Renault dba o starsze pojazdy w ten sposób, że stworzył dla nich specjalną markę części zamiennych Motrio, wyraźnie tańszych od sygnowanych znaczkiem "Renault". Dilerzy chętnie sprowadzą części zamienne do Renault 5 a nawet do "4", niektórzy nawet "spróbują" naprawić zepsuty gaźnik. Ale na pytanie, czy nie brzydzą się takimi autami w serwisie, odpowiedzą: "Szczerze?... "U Nissana części do starych i nietypowych modeli są dostępne w cenach porównywalnych do cen elementów aut nowych. Przednią szybę do Nissana Silvii S12 z roku 1985 zaproponowano za 1950 złotych i kazano czekać ok. 2-3 tygodni. To drogo, trzy razy drożej, niż trzeba zapłacić za szybę przednią do starego Merdcedesa, ale i auto rzadsze. W sumie miłe zaskoczenie.Ten, kto w przeszłości produkował dobre samochody, dziś o nie dba, przynajmniej zapewniając części zamienne. Niektóre firmy jednak wolą się odciąć od przeszłości - za-pomnieć. Jeśli chodzi o dokonywanie trudnych napraw starych samochodów w ASO, to niestety, wypada je generalnie odradzić. Mimo iż po dłuższych poszukiwaniach udało się znaleźć nawet ASO CitroĎna pod Warszawą, gdzie właściciel pasjonat do dziś naprawia stare DS-y.
I nie opuszczę cię...
Producent samochodu zobowiązany jest do zapewnienia części zamiennych, dokumentacji technicznej oraz serwisu do wyprodukowanych przez siebie samochodów przez 10 lat od zakończenia produkcji danego modelu. Potem ma prawo o swoich produktach zapomnieć.
Auto Świat
I nie opuszczę cię...