Część z nich odpada. To te, które wykazują "istotne usterki", poważnie wpływające na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Do takich mankamentów zaliczono m.in. korozję na częściach nośnych, wycieki oleju z silnika i skrzyni biegów, uszkodzone przewody hamulcowe, luzy na końcówkach drążków kierowniczych.
Muszą być one usunięte w krótkim czasie, w przeciwnym razie samochód traci rejestrację. W zeszłym roku w stacjach diagnostycznych TÜV przebadano ponad siedem milionów pojazdów.
Część z nich została opracowana komputerowo i posłużyła za podstawę do raportu
Wyniki zestawiowno w tabelach, w których za kryterium przyjęto liczbę samochodów wykazujących istotne usterki, przypadającą na 100 zbadanych.Pojazdy podzielone są na "kategorie wiekowe". Pierwszy raz samochód przyjeżdża do stacji TÜV, gdy ma nie więcej niż trzy lata.
Kolejne badania wykonywane są co dwa lata. W tabelach znajdziemy informacje dotyczące 109 modeli, z których wiele popularnych jest także u nas. Nie znaczy to, że tylko tyle zostało poddanych sprawdzianowi.
Jednak do wyciągania ogólniejszych wniosków, zdaniem twórców raportu, upoważnia przebadanie większej ilości egzemplarzy danego modelu. Dlatego nie znajdziemy w tabelach aut rzadko spotykanych ani bardzo starych.
Próżno więc szukać na listach samochodów tak u nas popularnych jak Maluch czy Daewoo Tico - ich reprezentacja w Niemczech nie jest dostatecznie liczna. Pełne tabele raportu TÜV prezentujemy w naszym katalogu "Samochody używane 2001", który jest już w kioskach.
Tu skrót - po dziesięciu zwycięzców, czyli modeli sprawiających najmniejsze problemy, i dziesięciu przegranych - czyli aut najbardziej usterkowych. Tendencja ogólna nie zmienia się od lat. Najmniej defektów wykryto w modelach japońskich.
Zwłaszcza Toyoty i Subaru znajdujemy wśród triumfatorów niezależnie od wieku pojazdu
Bardzo dobrze wypadają także samochody niemieckie, przede wszystkim te ze Stuttgartu, czyli Mercedesy i Porsche. Doły tabel zajmują jak co roku limuzyny wielkopojemne, samochody z Hiszpanii, Francji, Włoch i Czech. Kiepsko wypada także Rover Mini.
Zmiany na szczytach tabel są, ale wygląda to raczej na przetasowania we własnym wąskim gronie. Jedne modele znikają, inne się pojawiają, ale marki pozostają te same.
W tym roku w najmłodszej kategorii wiekowej Toyota Starlet została zdetronizowana przez Subaru Justy, z których zaledwie 3 na 200 zostało odesłanych do warsztatu.
Na przeciwnym biegunie znalazł się, tak jak przed rokiem Chrysler Voyager. Wśród aut 4-5-letniech po raz pierwszy pojawiła się Toyota RAV4 i od razu wygrała.
Popularna u nas Skoda Favorit przegrała aż w dwóch kategoriach wiekowych, w innych dwóch Seaty - Marbella i stara Ibiza.
Nowsze Ibizy, powstające pod czujnym okiem Volkswagena, są już znacznie mniej usterkowe. Podobnie Skoda Felicia okazuje się lepsza niż "faworytka", choć tu różnice nie są tak duże.
Ople, Volkswageny, Fordy i BMW pojawiają się w środkowej, nie publikowanej tu części tabel
Na koniec jedna zasadnicza uwaga: statystyka jest oczywiście statystyką i nie należy przenosić jej bezkrytycznie na każde napotkane auto używane.
Nie każdy Voyager będzie od razu niewart naszej uwagi ani każda Starletka samochodem nie budzącym żadnych wątpliwości. Na pewno jednak raport TÜV dostarcza wskazówek, którym samochodom przed kupnem warto przyjrzeć się uważniej.