W przypadku klasy kompakt kwoty tracone w ten sposób mogą wynosić od nieco ponad 20 tys. do nawet 90 tys. złotych. Wyłoniliśmy topową dziesiątkę aut kompaktowych najwolniej taniejących w ciągu pierwszych 5 lat eksploatacji. Do wyliczeń wybraliśmy samochody w podstawowej wersji wyposażeniowej i silnikowej.
Fiat Bravo 1.4 (od 2007 r.) na pierwszym miejscu naszego rankingu to zaskoczenie. Zawdzięcza to niskiej cenie początkowej i dość wysokim cenom na rynku wtórnym. Za 5-letnie egzemplarze przeważnie trzeba zapłacić minimum 25,5 tys. zł. Utrata wartości – 21,5 tys. zł.
Kia cee'd 1.4 (od 2006 r.) zachęcała do zakupu niską ceną, ale 6-letnia obecność na rynku udowodniła już, że to również solidna konstrukcja. Warto polecić benzyniaka 1.6 lub diesla 1.6 CRDi. Cena 5-letniego egzemplarza: od 22,3 tys. zł, utrata wartości – 23,1 tys. zł.
Honda Civic 1.4 (2006-11) należy do najdroższych kompaktów na rynku wtórnym. Mimo to zajęła bardzo wysoką, 3. lokatę. Klienci cenią wysoką niezawodność oraz oryginalny design modelu. Cena 5-letniego egzemplarza: od 31,8 tys. zł, utrata wartości – 24 tys. zł.
VW Golf V 1.4 (2003-08), podobnie jak Civic, nie należy do najtańszych kompaktów, mimo to cieszy się dużym zainteresowaniem na rynku. Przekłada się to na stosunkowo niewielki spadek wartości. Cena 5-letniego egzemplarza: od 24,9 tys. zł, utrata wartości – 25,6 tys. zł.
Citroën C4 1.4 (2004-10) jest jednym z tańszych kompaktów na rynku wtórnym, ale i podstawowa wersja 1.4 nie kosztowała dużo w salonie. To tłumaczy dobrą pozycję. Droższe odmiany, np. 2.0 HDI, cechuje już o wiele większa utrata wartości. Cena 5-letniego egzemplarza: od 21,1 tys. zł, utrata wartości – 26,8 tys. zł.
Nissan Almera II 1.5 (2000-07) niezbyt dużo stracił w ciągu pierwszych 5 lat, ale nie jest to już tak niezawodne auto, jak I generacja. Zastrzeżenia można mieć np. co do nietrwałych łańcuchów rozrządu i usterkowego diesla 1.5 dCi. Cena 5-letniego egzemplarza: od 22,8 tys. zł, utrata wartości – 28,2 tys. zł.
Toyota Auris 1.4 (od 2007 r.). Zaskoczenie? Niestety, w salonie kompakt Toyoty kosztuje o niemal 10 tys. zł więcej niż lider zestawienia Fiat Bravo 1.4. Jednak w ciągu dalszej eksploatacji spadek wartości na pewno będzie tu niższy. Cena 5-letniego egzemplarza: od 27,9 tys. zł, utrata wartości – 29 tys. zł.
Mazda 3 1.4 (2003-09) to dość niezawodna konstrukcja, więc w rankingu podsumowującym wszystkie koszty eksploatacji z pewnością zajęłaby wyższe miejsce. Optymalny wybór to wersja 1.6. Cena 5-letniego egzemplarza: od 26,8 tys. zł, utrata wartości – 29,1 tys. zł.
Skoda Octavia II 1.4 (od 2004 r.) należy do bestsellerów firmy. Zawdzięcza to: przystępnej cenie, dobrej jakości, technice VW i niskim kosztom utrzymania. Polecamy wersję z dieslem 1.9 TDI. Cena 5-letniego egzemplarza: od 22,6 tys. zł, utrata wartości – 29,7 tys. zł.
Ford Focus II 1.4 (2004-10) jest licznie reprezentowany na rynku wtórnym, stąd dość niskie ceny zakupu. Nie należy jednak łączyć tego z kiepską jakością – auto nie jest przesadnie awaryjne. Cena 5-letniego egzemplarza: od 19,6 tys. zł, utrata wartości – 30,4 tys. zł.
Kia cee'd 1.4 (od 2006 r.) zachęcała do zakupu niską ceną, ale 6-letnia obecność na rynku udowodniła już, że to również solidna konstrukcja. Warto polecić benzyniaka 1.6 lub diesla 1.6 CRDi. Cena 5-letniego egzemplarza: od 22,3 tys. zł, utrata wartości – 23,1 tys. zł.
Honda Civic 1.4 (2006-11) należy do najdroższych kompaktów na rynku wtórnym. Mimo to zajęła bardzo wysoką, 3. lokatę. Klienci cenią wysoką niezawodność oraz oryginalny design modelu. Cena 5-letniego egzemplarza: od 31,8 tys. zł, utrata wartości – 24 tys. zł.
VW Golf V 1.4 (2003-08), podobnie jak Civic, nie należy do najtańszych kompaktów, mimo to cieszy się dużym zainteresowaniem na rynku. Przekłada się to na stosunkowo niewielki spadek wartości. Cena 5-letniego egzemplarza: od 24,9 tys. zł, utrata wartości – 25,6 tys. zł.
Citroën C4 1.4 (2004-10) jest jednym z tańszych kompaktów na rynku wtórnym, ale i podstawowa wersja 1.4 nie kosztowała dużo w salonie. To tłumaczy dobrą pozycję. Droższe odmiany, np. 2.0 HDI, cechuje już o wiele większa utrata wartości. Cena 5-letniego egzemplarza: od 21,1 tys. zł, utrata wartości – 26,8 tys. zł.
Nissan Almera II 1.5 (2000-07) niezbyt dużo stracił w ciągu pierwszych 5 lat, ale nie jest to już tak niezawodne auto, jak I generacja. Zastrzeżenia można mieć np. co do nietrwałych łańcuchów rozrządu i usterkowego diesla 1.5 dCi. Cena 5-letniego egzemplarza: od 22,8 tys. zł, utrata wartości – 28,2 tys. zł.
Toyota Auris 1.4 (od 2007 r.). Zaskoczenie? Niestety, w salonie kompakt Toyoty kosztuje o niemal 10 tys. zł więcej niż lider zestawienia Fiat Bravo 1.4. Jednak w ciągu dalszej eksploatacji spadek wartości na pewno będzie tu niższy. Cena 5-letniego egzemplarza: od 27,9 tys. zł, utrata wartości – 29 tys. zł.
Mazda 3 1.4 (2003-09) to dość niezawodna konstrukcja, więc w rankingu podsumowującym wszystkie koszty eksploatacji z pewnością zajęłaby wyższe miejsce. Optymalny wybór to wersja 1.6. Cena 5-letniego egzemplarza: od 26,8 tys. zł, utrata wartości – 29,1 tys. zł.
Skoda Octavia II 1.4 (od 2004 r.) należy do bestsellerów firmy. Zawdzięcza to: przystępnej cenie, dobrej jakości, technice VW i niskim kosztom utrzymania. Polecamy wersję z dieslem 1.9 TDI. Cena 5-letniego egzemplarza: od 22,6 tys. zł, utrata wartości – 29,7 tys. zł.
Ford Focus II 1.4 (2004-10) jest licznie reprezentowany na rynku wtórnym, stąd dość niskie ceny zakupu. Nie należy jednak łączyć tego z kiepską jakością – auto nie jest przesadnie awaryjne. Cena 5-letniego egzemplarza: od 19,6 tys. zł, utrata wartości – 30,4 tys. zł.