W Polsce auto nie było sprowadzane w oficjalnej sieci i na naszych drogach nie jest zbyt częstym widokiem. Mimo to na rynku wtórnym do wyboru jest kilka wersji importowanych indywidualnie.
Samochód dostępny jest z silnikami benzynowymi o mocy od 78 KM w modelu podstawowym 1.6 do 169 KM w topowej wersji Integrale z turbo i napędem na 4 koła
Dla oszczędnych przewidziano doładowany silnik wysokoprężny 1.9 o mocy 90 KM. Ciekawą propozycją w bogatej gamie jest jednostka benzynowa o pojemności 1,8 litra.
Dysponujący mocą 105 KM silnik dobrze radzi sobie z napędzaniem ważącej ponad 1200 kg limuzyny. Nieco słaby jest w niskim zakresie obrotów, dlatego chcąc poruszać się w miarę dynamicznie, trzeba "kręcić" go dość wysoko.
Odbija się to niestety na głośności i ekonomice. W silniku nie brak ciekawostek technicznych. Choć w układzie rozrządu są tylko dwa zawory na cylinder, sterują nimi dwa wałki.
W mieście, przy spokojnej eksploatacji, na 100 km potrzeba 10 litrów paliwa. Kierowcy jeżdżący dynamicznie muszą się liczyć z dużo większym zapotrzebowaniem na benzynę.
Za miastem, gdzie Dedra czuje się znacznie lepiej, nawet przy szybkiej jeździe zużycie obniża się do 7 litrów. Podróżować można z dosyć dużą szybkością, dochodzącą do 190 km/h.
Atrakcyjny wygląd
Nadwozie ma typowy włoski styl. Jest eleganckie i ma lekko sportową linię podkreśloną dynamicznym klinowym kształtem. Przy tym jest to praktyczna, trzybryłowa karoseria z wysokim tyłem.
Wnętrze jest wystarczająco przestronne dla czterech osób i bagażu. Z przodu wygodnie mogą podróżować nawet pasażerowie o wzroście dochodzącym do 195 centymetrów.
Na brak miejsca na głowę i kolana mogą takie osoby narzekać, jeżeli zajmą miejsce na tylnej kanapie. Niezależnie od wzrostu prowadzący dzięki pionowej regulacji kierownicy oraz fotelowi ustawianemu w dwóch płaszczyznach ma wygodną pozycję. Wskaźniki są czytelne, a przełączniki umieszczone w zasięgu rąk. Bardzo dobra jest widoczność we wszystkich kierunkach.
Duży bagażnik
Przestrzeń ładunkowa o pojemności 480 litrów jest wystarczająca nawet na większe wakacyjne pakunki. Fiatowski odpowiednik (Tempra) oferuje zaledwie 20 l więcej. W razie potrzeby można złożyć tylne siedzenia.
Regularne kształty i równa podłoga ułatwiają wykorzystanie części ładunkowej. W zapakowaniu bagażnika przeszkadza wąski otwór.
Mało trwałe
Niezależne zawieszenie jest dość sprężyste, dzięki czemu bezpieczne jest pokonywanie zakrętów nawet z większą szybkością. Cierpi przez to komfort podróżowania. W czasie jazdy wyczuwalne są wszelkie nierówności drogi.
W prowadzeniu przeszkadza wspomaganie układu kierowniczego. O ile na postoju działa bez zarzutu, to w czasie jazdy duże koło nieco opornie się obraca i zbyt gwałtownie powraca do pierwotnego położenia.
Przez to auto jest trochę nieporęczne i to kolejny argument do jazdy poza miastem. Zawieszenie jest elementem, który na dziurawych drogach może ulegać szybkiemu zużyciu.
Słabe punkty to wahacze i końcówki drążków kierowniczych
Dedry dręczone są różnymi drobnymi usterkami, mają również skłonności do przegrzewania się silników. Skutkiem może być przepalenie uszczelki pod głowicą.
Mimo oryginalności samochodu i jego rzadkiego występowania wszystkie części zamienne są na szczęście dostępne. Te, których nie ma na miejscu, zostaną sprowadzone w ciągu tygodnia. W serwisach autoryzowanych ceny części i napraw są wprawdzie dosyć wysokie, ale znaleźć można dużo tańsze zamienniki.
Galeria zdjęć
Lancia Dedra 1.8 i.e. - Autostradowy maniak
Lancia Dedra 1.8 i.e. - Autostradowy maniak
Lancia Dedra 1.8 i.e. - Autostradowy maniak