A to bardzo ważne, gdyż w polskich realich właśnie auta małe są często wykorzystywane jako rodzinne uniwersalne "limuzyny". W Polsce w 2004 r. udział w rynku samochodów segmentu B wyniósł prawie 46 proc. Czy rzeczywiście są to auta tanie w utrzymaniu? Zanim dokładnie przeanalizujemy słabe i mocne punkty "maluchów", które wykryli diagności Dekry, warto zastanowić się, jak różnym wymaganiom muszą te auta sprostać.Eksploatacja "maluchów" jest bardzo złożona. Większość "życia" auta te spędzają w mieście, gdzie poddawane są trudnemu egzaminowi. Ciągłe przyspieszanie i zwalnianie, częste używanie hamulca bądź sprzęgła negatywnie wpływają natrwałość i odporność eksploatacyjną. Ma to swoje odbicie w raporcie Dekry. Średnia awaryjność aut właśnie segmentu B jest nieco wyższa niż średnia wyliczona dla wszystkich badanych samochodów.Eksperci Dekry zwracają szczególną uwagę na trzy najbardziej awaryjne podzespoły: oświetlenie (m.in. przedniej oraz tylnej części nadwozia, instrumentów deski rozdzielczej), układ elektryczny oraz wydech (korozja bądź nieszczelności). Spory wpływ na łączną liczbę poważnych awarii mają także niesprawności silnika, układu hamulcowego i zawieszenia (wybite sworznie, zużyte amortyzatory). Warto przy tym pamiętać, że w Polskich realiach (złe drogi) niektóre podzespoły (np. układ resorujący czy oświetlenie) będą psuły się dużo częściej. Natomiast najmniej usterkowe okazują się układy kierowniczy oraz przeniesienia napędu. Również zabezpieczenie antykorozyjne, a także stan elementów podwozia oraz nadwozia nie budziły poważnych zastrzeżeń. Pomimo tego podczas weryfikacji stanu technicznego danego egzemplarza warto także te elementy skontrolować.W tabeli przedstawiliśmy procent pojazdów, w których wykryto usterki podzespołów podczas obowiązkowych przeglądów rejestracyjnych w Niemczech. W zakres badań weszło dziesięć głównych podzespołów pojazdu m.in.: silnik, układ przeniesienia napędu, zawieszenie oraz układ kierowniczy. Każdy podzespół został wnikliwie sprawdzony. Np. w kategorii "silnik" usterką może być wyciek oleju, niesprawność osprzętu lub niewłaściwy skład spalin. Jeżeli wartość liczbowa została pogrubiona czerwonym kolorem, oznacza to, że występuje ponadprzeciętna liczba awarii podzespołu. Wykresy obok samochodów obrazują średni procent poważnych usterek, czyli odsetek samochodów, które musiały się stawić ponownie na badanie rejestracyjne. W kolejnych częściach raportu będziemy przedstawiać samochody z tego samego segmentu.
Małe auto, mały problem
Małe, używane samochody sprzedają się dobrze. Mają korzystną relację ceny do wieku, również wydatki na stałe koszty eksploatacji nie rujnują portfela kierowcy.