Zalety wyważonego projektu nadwozia są bardzo widoczne dziś, po ponad półtorej dekady od debiutu auta. Klasyczne linie nadwozia nadal nie wyglądają źle, podobnie jak przed laty auto nie wyróżnia się spośród innych pojazdów stojących na parkingu. Na tym właśnie polega urok "średniaka" w dobrym tego słowa znaczeniu.
Na pięć osób
Jak przystało na rodzinne auto klasy średniej, Vectra pozwala na przewożenie pięciu osób, zapewniając im przy tym naprawdę dobre warunki jazdy. Z przodu mamy do dyspozycji obszerne fotele, które są wygodne, ale jak na samochód niemiecki dość miękkie. W rezultacie w mocno wyeksploatowanych autach zdarza się, że są zbyt "wysiedziane" (lepsze są siedziska aut wytwarzanych po modernizacji).
Z tyłu także podróżuje się wygodnie. Gdy jadą dwie osoby, skorzystać można z wygodnego podłokietnika środkowego. Nawet lepszy, niż na "średniaka" przystało, jest bagażnik, który ma pojemność 530 l i duży otwór załadunkowy. Szkoda tylko, że jego szerokość ograniczają nadkola.
Dobre wrażenie robi deska rozdzielcza. Trudno jej cokolwiek zarzucić pod względem ergonomii; jak zwykle w Oplach wszystko jest na swoim miejscu i obsługa nie wymaga przyzwyczajania się do niekonwencjonalnych rozwiązań. Także pod względem wzorniczym deska broni się bardzo dobrze i gdyby nie niemodne dziś suwakowe regulatory układu grzewczo-wentylacyjnego, trudno byłoby uwierzyć, że projektowano ją przed wieloma laty. W zestawie wskaźników znajdziemy wszystko, czego potrzeba, ale trzeba zaznaczyć, że w autach wyposażonych w słabsze silniki benzynowe oraz diesle często nie montowano obrotomierza.
Wyposażenie bywa zresztą bardzo różne. W starszych egzemplarzach, szczególnie kupionych w Polsce, może być bardzo skromne (airbagów należy oczekiwać w autach produkowanych od 1993 roku). W nowszych, szczególnie sprowadzonych z Niemiec, zdarza się nawet komputer pokładowy.
Silnikowy kompromis
W Polsce klienci najczęściej wybierali trwały i ekonomiczny silnik 1.6 albo dynamiczny motor 2.0. Jednostka 1.8, dość popularna w Niemczech, to rozwiązanie kompromisowe. Kompromis ten można uznać za średnio udany, gdyż nie imponuje ona ani dynamiką, ani ekonomią, niemniej jednak motor pozwala na sprawną jazdę w mieście i na trasie, a zużycie paliwa nie rujnuje kieszeni.
Na pochwałę zasługuje zawieszenie, które dobrze wybiera nierówności drogi. Zapewnia taki komfort jazdy, że nawet długie podróże nie są męczące. Nie przesadzono jednak z jego miękkością, co pozwala na pewne pokonywanie zakrętów nawet w pełni obciążonym pojazdem. Układ kierowniczy funkcjonuje bez zarzutu, z jednym wszakże ważnym zastrzeżeniem. Nie warto kupować auta bez wspomagania kierownicy, gdyż manewrowanie w mieście będzie wymagało naprawdę dużego wysiłku.
Wiek robi swoje
Vectra A uważana jest przez mechaników naprawiących samochody Opla za jeden z najlepiej wykonanych pojazdów tej marki. Model ten nie miał żadnych poważnych chorób "wieku dziecięcego", nie dręczyły go też defekty wynikające z błędów konstrukcyjnych. Decydując się na poszukiwanie Vectry A, trzeba mieć jednak świadomość, że dostępne na rynku egzemplarze mają już ponad (a w najlepszym wypadku blisko) 10 lat, a także znaczny przebieg.
Przede wszystkim należy więc starannie sprawdzić stan nadwozia, bowiem rdza może pojawić się nie tylko w autach powypadkowych, lecz także bezwypadkowych, jeśli nie były dodatkowo zabezpieczane przed korozją (szczególnie dotyczy to aut sprzed modernizacji). Zacząć trzeba od uważnego skontrolowania progów, błotników i nadkoli.
Silniki osiągają bardzo duże przebiegi do naprawy głównej, 400 tys. km nie należy do rzadkości. Zdarza się jednak wypalenie uszczelki pod głowicą. Pamiętać należy również o wymianie paska rozrządu, bowiem jego zerwanie oznacza poważne wydatki. Przy wymianie warto starannie sprawdzić stan pompy wodnej (napędzana jest paskiem rozrządu i służy do regulacji jego naciągu), gdyż nie należy ona do podzespółów przesadnie trwałych.
Kłopotów potrafi przysparzać także osprzęt elektryczny. Zawodny bywa układ zapłonowy (przede wszystkim aparat), w starszych autach problem z natury rzeczy się nasila. Dość częste są także awarie czujników temperatury silnika i ciśnienia oleju. W konstrukcji zawieszenia nie popełniono błędów, ale konieczność wymiany zużywających sięamortyzatorów czy gum jest naturalna.
Galeria zdjęć
Mocna klasa średnia
Mocna klasa średnia
Mocna klasa średnia