Na samym początku sprawdzamy zgodność dokumentów i numerów wybitych na silniku, ramie i tabliczce znamionowej. Niektóre motocykle seryjnie zamiast metalowej tabliczki mają pokrytą lakierem naklejkę z danymi. Trzeba dokładnie obejrzeć stan owiewek, spawy na ramie i ustawienie kół względem siebie, czyli wszystko, co zdradza powypadkową przeszłość. Silnik można ocenić dopiero, gdy się rozgrzeje, wtedy wyraźniej słychać np. hałas rozciągniętego łańcucha rozrządu itp. Nigdy nie należy rezygnować z jazdy próbnej. Pod obciążeniem da się ocenić, czy motocykl ma prawidłową moc i czy wszystkie cylindry pracują. Kiedy druga osoba wykonuje jazdę próbną, sprawdźmy, czy silnik nie spala oleju, czego objawem jest nadmierne dymienie z układu wydechowego. Mistrzowie szybkiej jazdySuperosiągi nie są przywilejem jedynie motocykli o dużej pojemności. Sportowe jednoślady klasy 600 cm3 są w stanie również zaskoczyć przyspieszeniem. Mają też przewagę nad większymi pojazdami w postaci niezwykłej zwrotności.Czołowy przedstawiciel tej klasy to Yamaha YZF-R6, która ma moc 120 KM, a waży jedynie 196 kg. Motocykl jest bezkompromisowo nastawiony na sportowy styl jazdy. Nie rozpieszcza ze względu na pozycję za kierownicą i twarde zawieszenie. Natomiast podczas sportowej jazdy niewiele motocykli jest w stanie dorównać jego doskonałym własnościom jezdym. Warto obejrzeć dokładnie owiewki, które mogą zdradzić powypadkową przeszłość, co wśród tak szybkich motocykli nie jest rzadkością.Do tej grupy należy również nieco starszy Kawasaki ZX-6R Ninja. Jego główne zalety to doskonałe zachowanie się podczas szybkiej jazdy, skuteczne hamulce i bardzo dobre osiągi. W połowie lat 90. Ninja był niezwykle trudnym konkurentem w zmaganiach na torach wyścigowych. W pierwszych egzemplarzach kłopoty sprawiały bardzo skuteczne, ale słabo wyczuwalne hamulce, które w niebezpiecznych sytuacjach zbyt łatwo blokowały przednie koło, doprowadzając do uślizgów. Osobom użytkujących na co dzień ten motocykl nie spodoba się wysokie jak na "sześćsetkę" zużycie paliwa.Stworzone dla globtroterówMotocykle przeznaczone do turystyki najlepiej sprawdzają się poza miastem, zapewniając wysoki komfort jazdy. Chociaż po zdjęciu bocznych kufrów potrafią się odnaleźć również w warunkach miejskich. W tej grupie godnym polecenia pojazdem jest Kawasaki GTR 1000. O udanej konstrukcji świadczy fakt ciągłej produkcji od 1986 roku.W tym czasie motocykl przeszedł kilka modernizacji, m.in. ulepszono hamulce. Bez większych zmian pozostał układ napędowy, który nie wymagał poprawek. Czterocylindrowy, chłodzony cieczą silnik pokonuje bezawaryjnie bardzo duże przebiegi i zapewnia całkiem niezłą dynamikę. Wada pojazdu to duże zużycie paliwa.Bardziej nowoczesnym przedstawicielem tej grupy jest Honda ST 1100 Pan European. Jego największe zalety to niezwykle żywotny układ napędowy z bardzo elastycznym silnikiem V4 ustawionym wzdłużnie. Motocykl jest bogato wyposażony i zapewnia duży komfort jazdy podczas nawet 500-kilometrowych przejazdów. Ten wyjątkowy jak na motocykl zasięg zapewnia mu 28-litrowy zbiornik i niskie zużycie paliwa. W 1992 roku wprowadzono wersje z systemami ABS i TCS, ten drugi zapobiegał poślizgom koła przy ruszaniu. Używana Honda ST 1100 Pan European stanowi rzadką ofertę na rynku i ciągle jest bardzo droga.Królowie elegancjiSuzuki VL 1500 Intruder jest typowym przedstawicielem dużego cruisera, przed którym wielu motocyklistów czuje respekt. Kusi majestatyczną i atrakcyjną sylwetką, jednak przy wyborze takiego motocykla trzeba pamiętać o tym, że jego bardzo duży rozstaw osi i szerokie opony znacznie pogarszają własności jezdne. Również masa ponad 300 kg sprawia, że podczas manewrów motocykl nie jestłatwy do opanowania. Jeśli to komuś nie przeszkadza, to o reszcie można mówić w samych superlatywach. Wysoki komfort jazdy, dobra dynamika i małe zużycie paliwa czynią go dobrym motocyklem do uprawiania spokojnej turystyki. W kilkuletnim egzemplarzu warto sprawdzić jedynie tarcze sprzęgła. Z niewysilonym silnikiem nie występują żadne problemy.Przed nastaniem ery cruiserów wśród naśladowców Harleya dominował Kawasaki VN 1500 Vulcan. Ten potężny chopper wciąż cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem. Jego największym atutem jest niewysilony i trwały silnik odznaczający się dużym momentem obrotowym. Osiągi nie idą w parze z miękkim komfortowym podwoziem, które nie zawsze okazuje się wystarczająco stabilne. Również układ hamulcowy z trudem radzi sobie z dużą masą motocykla. Element, na który warto zwrócić uwagę, to łańcuchy rozrządu, które ulegają rozciągnięciu po przejechaniu około 50 tys. km.Uniwersalność i klasyczny stylChoppery i cruisery o pojemności mniejszej niż 1000 cm3 mają przewagę nad swymi większymi kuzynami, ponieważ są znacznie lżejsze i przez to bardziej poręczne. Do tej grupy należy najmniejszy spośród Harleyów - Sportster 883. Silnik V2 o pojemności 883 cm3 wyróżnia się trwałością i niepowtarzalnym brzmieniem, natomiast osiągi ma zupełnie przeciętne. Model ten może pochwalić się dobrym podwoziem, które pozwala mu na dość dynamiczną jazdę nie tylko po prostej. Używane Sportstery, podobnie jak inne modele Harleya-Davidsona, są drogie, gdyż bardzo mało tracą na wartości. Rzadko spotyka się motocykl w pełni oryginalny, często ma on zamontowane nieseryjne elementy, ale na ogół dobrze to wpływa na poprawę parametrów silnika i własności jezdnych.Znacznie tańsze, a przy tym doskonalsze technicznie są pojazdy z Japonii. Na rynku wtórnym w tej grupie często spotykaną ofertę stanowi Yamaha XVS 650 Drag Star.Motocykl ten jest niezwykle poręczny i atrakcyjny. Jego 40-konny silnik pracuje z dużą kulturą i nie sprawia kłopotów eksploatacyjnych, podobnie jak układ przeniesienia napędu z bezobsługowym wałem Kardana. Podczas jazdy Drag Star nie zachwyca dynamiką (czasami brakuje kilku koni mocy), ale za to prowadzi się bardzo lekko i stabilnie, a przy tym zużywa niewielkie ilości paliwa.Do jazdy i do zabawyDo zakupu motocykla enduro zachęca jego uniwersalność wynikająca z połączenia małej masy, dynamicznego silnika i wytrzymałego podwozia, które dobrze radzi sobie z różnymi nawierzchniami. Bardzo popularne enduro to Suzuki DR 350 SE. Jest to idealny motocykl do codziennego użytku, który pozwoli szybko dotrzeć do pracy, nie zważając na zły stan dróg, a jednocześnie daje wiele przyjemności podczas poruszania się po bezdrożach. Do bardziej wyczynowej jazdy w warunkach terenowych przeznaczona jest wersja DR 350 S z mocniejszym o 4 KM silnikiem, bardziej wytrzymałym zawieszeniem i krótszymi przełożeniami. Lekkie i poręczne enduro cieszy się uznaniem użytkowników. Zawdzięcza to przede wszystkim nowoczesnej, czterosuwowej jednostce napędowej, która odznacza się niezawodnością, dynamiką i elastycznością. Do wad tego motocykla należą: nadmierna korozja (egzemplarze z początku lat 90.) oraz wąskie i twarde siodło niesprzyjające dłuższym podróżom. Bardziej doświadczonym w jeździe terenowej przyda się mocniejszy i wytrzymalszy motocykl, taki jak KTM 520. Jednoślady tej firmy są z reguły mocno eksploatowane w terenie. Przy zakupie ich trzeba zwrócić przede wszystkim uwagę na elementy podwozia, stan felg, teleskopy, stan łożysk w główce ramy i piastach kół.
Motocykl kupuj z głową
N awet kilkuletnie nowoczesne motocykle wzbudzają wiele emocji, co często jest przyczyną niewłaściwej oceny kupowanego jednośladu. Aby uniknąć takiej sytuacji, na oględziny pojazdu należy zabrać znajomego fachowca, który w razie potrzeby ostudzi nasz zapał podsycany przez parametry techniczne.