- Zbadano stan techniczny 15 mln samochodów z przebiegiem do 200 tys. km
- Badanie DEKRA bierze pod uwagę rzeczywiste usterki samochodów
- Najlepsze ze wszystkich klas po raz kolejny jest Audi A6
Niemieckie stowarzyszenie DEKRA przebadało 15 mln samochodów w ramach okresowych badań technicznych. Dzięki zebraniu danych dotyczących wyników przeglądów z dwóch poprzednich lat można było stworzyć ranking najbardziej niezawodnych samochodów używanych.
W swoim raporcie na temat samochodów używanych specjaliści z firmy DEKRA po raz kolejny przeanalizowali usterki stwierdzone podczas około 15 mln okresowych badań technicznych w okresie dwóch lat, dzieląc samochody również pod kątem przebiegu - 0-50 tys. km, 50-100 tys. km, 100-150 tys. km oraz po raz pierwszy ponad 200 tys. km.
Co ważne, DEKRA bierze pod uwagę wyłącznie wady samochodów używanych wynikające z ich wytrzymałości, a wpływające na awaryjność, jak choćby korozja poszczególnych elementów. Nie uwzględniono usterek, za które odpowiada właściciel, np. zbyt niskiego bieżnika opon czy zużytych piór wycieraczek.
W tegorocznym raporcie wyniki obejmują aż 522 modele, a to niemal trzykrotnie więcej niż jeszcze cztery lata temu. W zestawieniu pokazano jednak tylko te auta, których co najmniej 1000 egzemplarzy trafiło na badania.
Dla lepszego porównania poszczególnych modeli, przy każdym samochodzie podawana jest liczba, będąca współczynnikiem usterkowości (DMI). Jest on stosunkiem samochodów bez odnotowanych usterek do wszystkich przebadanych aut. Im auto mniej awaryjne, tym wyższy współczynnik. Ideałem jest 100 proc.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPrzy obliczaniu DMI brany jest pod uwagę udział pojazdów zarówno bez istotnych usterek, jak i z poważnymi usterkami w całkowitej liczbie przebadanych egzemplarzy określonego modelu. Dla każdego modelu w określonej klasie pojazdów wynik jest następnie porównywany z wartością średnią obliczoną dla tej klasy.
Zanim przejdziemy do prezentacji zwycięzców - najlepszych modeli w każdym segmencie rynku - przedstawiamy trzy auta, które zdobyły najwięcej punktów w całym badaniu, niezależnie od przebiegu.
Tytuł "Najlepszy ze wszystkich klas" przypadł w tej edycji Audi A6 - ten model zwyciężał również rok i dwa lata temu. W przypadku Audi A6 wskaźnik DMI wynosi 94,6. Na kolejnych miejscach znalazły się Mercedes-Benz klasy E (DMI 92,4) oraz Mercedes-Benz klasy B (DMI 91,4).
Teraz prezentujemy modele aut, które uzyskały najlepsze wyniki we wszystkich segmentach rynku i jednocześnie uzyskały najlepszy wynik w każdej kategorii przebiegu. Począwszy od małych samochodów miejskich, poprzez SUV-y, na dużych dostawczych skończywszy.
Galeria zdjęć
W segmencie samochodów małych, gdzie pod uwagę brano w sumie aż 65 modeli, bezkonkurencyjne okazało się znów Audi A1 produkowane od roku 2010. Współczynnik usterkowości wynosi 82,6.
W klasie aut kompaktowych, gdzie badano 59 modeli, bezkonkurencyjne okazało się Audi A3 z 2012 roku, które może pochwalić się współczynnikiem DMI na poziomie 91,0.
W klasie średniej badano 36 modeli. Najlepszym z nich okazało się Audi A4 z 2008 roku, które uzyskało 87,7 punktów.
Audi A6 okazało się najlepsze spośród 20 modeli badanych w wyższej klasie średniej. Wynik modelu z 2011 roku to aż 94,6.
Teraz samochody sportowe i kabriolety. Tutaj Audi TT okazało się najlepsze z 21 badanych modeli. Współczynnik awaryjności wynosi w tym przypadku 81,0.
W klasie SUV-ów i samochodów terenowych badano 71 modeli, a bezkonkurencyjny okazał się Mercedes Klasy M z 2011 roku. Uzyskał wynik na poziomie 92,4.
Najlepszym spośród 54 badanych vanów okazał się Mercedes Klasy B z 2011 roku, którego współczynnik awaryjności wyniósł bardzo dobre 91,4.
W segmencie małych samochodów dostawczych sprawdzano 30 modeli, a najlepszy okazał się Volkswagen Amarok z 2010 roku, z DMI równym 71,0.
Na koniec samochody dostawcze, gdzie badanych było 15 modeli. Na czele Mercedes Sprinter z 2006 roku, którego DMI wyniosło jedynie 62,5.