Auta podzielono na 5 kategorii wiekowych. Tabele mówią, jaki procent egzemplarzy danego modelu nie zalicza przeglądu z powodu wykrycia w nich znaczących problemów technicznych. O wzięciu modelu pod uwagę w klasyfikacji decyduje liczba aut (co najmniej 500 w danej kategorii wiekowej), jakie zostają przebadane w danym roku.Na decyzję diagnostówo dopuszczeniu samochodu do ruchu wpływa sprawność wszystkich elementów, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy (np. hamulce, zawieszenie, układ kierowniczy, oświetlenie, elementy instalacji elektrycznej itp.). Niezaliczenie przeglądu powodują również awarie nie wpływające na bezpośrednie zagrożenie ruchu - np. zawyżone stężenie substancji toksycznych w spalinach. Z tych względów statystyki awaryjności tworzone na podstawie informacji z urzędowych stacji kontroli pojazdów nie mówią dokładnie, jak często przedstawiciele danego modelu odwiedzają warsztaty. Teoretycznie można założyć, że niektóre modele są zaniedbywane przez właścicieli ze względu na kosztowny lub słabo dostępny serwis. Łatwo też zauważyć, że w tabeli niezawodności TÜV (a także konkurencyjnej Dekry) wysokie miejsca zajmują często samochody bardzo drogie - ich właścicieli stać na terminowe dokonywanie okresowych przeglądów technicznych. Statystyki TÜV podają jednak inną, bardzo cenną informację - w jakim stanie znajduje się przeciętny egzemplarz danego modelu w określonym wieku. TÜV informuje także, które zespoły samochodów poszczególnych marek i modeli kwestionowane są na przeglądach najczęściej. Nieprzypadkowo skład najlepszych i najgorszych "dziesiątek" w kolejnych latach zmienia się nieznacznie.Największe niespodzianki przynoszą pojazdy, które po raz pierwszy trafiają na listy niezawodności. Najmłodszą grupę stanowią samochody w wieku do 3 lat - w Niemczech, podobnie jak w Polsce - pierwszy obowiązkowy przegląd samochody przechodzą przed zakończeniem 3 roku eksploatacji, chyba że z powodów szczególnych (np. montaż dodatkowych urządzeń) muszą pojawić się na stacji diagnostycznej wcześniej. W ciągu tego okresu wychodzą na jaw pierwsze usterki, których użytkownicy, a tym bardziej nabywcy mogą nie być świadomi. Prezentujemy po 10 najlepszych i najgorszych aut w każdej kategorii wiekowej. Pełen rapoert znaleźć można w "Katalogu Używane 2002".
Nowi i starzy liderzy
N iemieckie zrzeszenie nadzoru technicznego TÜV co rok publikuje raport dotyczący awaryjności pojazdów. Źródłem danych są obowiązkowe przeglądy techniczne przeprowadzane na stacjach kontroli pojazdów należących do TÜV.