Pod względem przestronności jego nadwozie może śmiało konkurować z limuzynami klasy wyższej. Miejsca jest bowiem aż nadto nie tylko z przodu, ale i z tyłu auta. Nawet jeśli jadący z przodu odsuną fotele maksymalnie do tyłu, to i tak podróżujący na tylnej kanapie nie będą narzekać na brak miejsca na nogi. Jest to jednak w gruncie rzeczy mało prawdopodobne, tak więc najczęściej jadący z tyłu mogą bez problemu założyć nogę na nogę, właśnie tak, jak w prawdziwych limuzynach. Nie ma też problemów z przewożeniem ładunków. Bagażnik o pojemności blisko pół metra sześciennego nie zmusza do ograniczeń przy pakowaniu się na długą podróż. Zupełnie niezrównana jest zaś pod względem możliwości przewozowych odmiana kombi. Passat Variant (tak u Volkswagena oznacza się wersje o nadwoziu uniwersalnym) po rozłożeniu tylnych siedzeń przypomina mały pojazd użytkowy. Imponująca jest przy tym nie tylko objętość przestrzeni ładunkowej (półtora metra sześciennego), lecz także przekraczająca pół tony ładowność. Dobre wykończenie wnętrza podnosi komfort podróżowania. Nawet w ubogo wyposażonych wersjach samochodu nie sposób narzekać na jakość materiałów obiciowych oraz tworzyw sztucznych. Mają one dużą trwałość - jeśli tylko auto nie było użytkowane przez osobę niechlujną, może i dziś prezentować się bardzo dobrze. Mało prawdopodobne są także denerwujące klekoty czy poskrzypywania.Na długą drogęWszystko to sprawia, że Passat jest idealnym autem do długich podróży. Nawet wielogodzinna jazda nie zmęczy dzięki obszernym, prawidłowo wyprofilowanym siedzeniom oraz dobremu wyciszeniu silnika. Zawieszenie o klasycznej konstrukcji (z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna) jest dość twardo zestrojone, ale bez szkody dla komfortu, tym bardziej że duży rozstaw osi i kół skutecznie zapobiega kołysaniu samochodu. Prowadzi się on przy tym bardzo pewnie i ani szybka jazda po autostradzie, ani pokonywanie zakrętów na krętej drodze nie zmuszają kierowcy do wykazywania się jakimiś ponadprzeciętnymi umiejętnościami. Duży wybórNa rynku jest wiele egzemplarzy tego modelu różniących się znacznie wyposażeniem. Auta sprzed modernizacji są na ogół bardzo ubogie, bowiem większość udogodnień, takich jak dzielona tylna kanapa czy regulacja kierownicy, wymagała dopłat. Z czasem wyposażenie seryjne stawało się coraz bogatsze. Szczególnie atrakcyjne są samochody z ostatnich dwu lat produkcji, oferowano wtedy kilka serii limitowanych mających już wszystko, czego można oczekiwać w dużym aucie rodzinnym.Duży jest wybór silników. Bez trudu znajdą wersję dla siebie zarówno poszukujący auta oszczędnego (można polecić motor 1.8/90 KM albo montowaną pod koniec produkcji tego modelu jednostkę 1.6/100 KM), jak i bardzo dynamicznego (godna polecenia jest wersja 2.0 16V). Starsze diesle trudno uznać za nowoczesne według dzisiejszych kryteriów (są na to zbyt powolne), ale turbodiesla o mocy 90 KM (a tym bardziej montowany przez kilka miesięcy w 1996 roku silnik 1.9 TDI/110 KM) można z czystym sumieniem rekomendować każdemu, kto chce jeździć sprawnie i nie płacić dużych rachunków za paliwo. Niezawodna sztukaTen model Passata ma opinię ponadprzeciętnie niezawodnego. Silniki potrafią bez problemów przejechać kilkaset tysięcy km. Typowe awarie - pęknięcie poduszki pod zespołem wtryskowym i rozszczelnienie przewodu serwa hamulca - można usunąć tanim kosztem. Wyjątek stanowią silniki sześciocylindrowe trapione przez awarie układu zapłonowego. Poza tym dość często zdarza się zużycie elementów zewnętrznego mechanizmu zmiany biegówi przełamanie przewodów w wiązce tylnej wycieraczki. Oba uszkodzenia są łatwe do usunięcia.
Passat niezapomniany
Na doskonałą opinię o tym modelu Volkswagena składa się kilka elementów. Pierwszy z nich to znakomite walory użytkowe.