in. w Seacie Leonie I generacji. Co prawda najmocniejszy LeonCupra R występuje tylko z napędem na przód, ale w układ 4x4 mogły być wyposażone auta z innymi mocnymi silnikami – benzynowymi 1.8 T/180 KM i 2.8 VR6/204 KM oraz dieslem 1.9 TDI/150 KM. Seat Leon to udana konstrukcja oparta na technice Volkswagena (szerzej o tym modelu pisaliśmy w AŚ nr 34/08). Również układ napędowy 4x4 ma taką konstrukcję jak w VW Golfie III. Jednym z jego najważniejszych elementów jest sterowane elektronicznie sprzęgło wielopłytkowe (Haldex), które w razie potrzeby przekazuje na tylną oś do 50 proc. momentu napędowego. Zasada jest prosta: przy normalnych warunkach jazdy cała siła napędowa skierowana jest na przednią oś, a tylko chwilami wspomaga ją oś tylna.Wersja z napędem 4 kół ma mniejszy bagażnik Zaletą zastosowania sprzęgła Haldex jest współpraca z elektronicznymi układami bezpieczeństwa jazdy, np. przy ostrym hamowaniu napęd na tylną oś nie jest przekazywany (zapobiega to poślizgowi). Kierowca Leona 4x4 nawet podczas dynamicznej jazdy czuje, że ma pełną kontrolę nad autem – pomaga sztywna, sportowa charakterystyka zawieszenia.Niestety, na rynku wtórnym nie ma dużego wyboru Leonów 4x4 i większość z nich napędza silnik 1.9 TDI (pompowtryskiwacze). Nie jest to powód do zmartwień, bo to motor godzący dobre osiągi z niskim zużyciem paliwa. Auto przyspiesza do 100 km/h w 9,1 s i według producenta spala średnio tylko 5,7 l/na 100 km! Jednak przy dynamicznej jeździe zużycie wzrasta nawet do 8 l/100 km. Usterki silnika są typowe dla motorów TDI, ale awarie turbiny i koła dwumasowego mogą się tu zdarzać częściej. Układ przeniesienia napędu jest raczej niezawodny. Oprócz wycieków oleju ze skrzyni biegów nie notuje się poważnych usterek. Ze względu na wysoką cenę obawy może budzić sprzęgło Haldex, jednak w praktyce okazuje się ono bardzo niezawodne – o ile nie uszkodzi się go mechanicznie.Układ napędowy 4x4 jest odporny na uszkodzeniaW stosunku do wersji z napędem na jedną oś obsługa aut będzie nieco droższa, chociażby z powodu wymiany oleju w sprzęgle Haldex (co ciekawe, w wersjach z silnikami benzynowymi wymienia się go co 60 tys. km, a z dieslami co 100 tys. km). Występują też istotne różnice w zawieszeniu i układzie hamulcowym. Może się więc okazać, że niektóre części dostępne będą tylko w ASO. Szybciej zużywają się elementy tylnego zawieszenia, które w wersji 4x4 ma niezależną, wielowahaczową konstrukcję (standardowo belka skrętna).Leon 4x4 należy do topowych wersji, więc spotkamy w nim dobre wyposażenie seryjne. Można liczyć m.in. na sportowo wyprofilowane fotele, niekiedy również na nawigację.Zdaniem fachowcaLeon z napędem 4x4 jest rzadkim autem na rynku wtórnym, ale z podobnym układem napędowym spotykamy się podczas serwisowania innych modeli Seata. Niektóre z nich mają już duży przebieg i na ich podstawie można stwierdzić, że układ napędowy z Haldexem jest niezawodny. Warto pamiętać, że np. tylne zawieszenie ma niestandardową konstrukcję.Grzegorz Rolnik, doradca serwisowy w ASO Seata „Kometa” NASZ WERDYKTSeat Leon 1.9 TDI z napędem wszystkich kół to ciekawa alternatywa dla najmocniejszej, przednionapędowej wersji Cupra R 1.8T. Przy zakupie warto skupić się na kondycji silnika (diesel nie znosi tak dobrze dynamicznego stylu jazdy jak motor benzynowy). O niezawodny układ napędowy możemy być spokojni.
Seat Leon 1.9 TDI 4x4 - Emocje pomnożone przez dwa
O zaletach napędu 4x4 nie trzeba nikogo przekonywać, a już na pewno nie fanów szybkiej, sportowej jazdy. Wersje z napędem wszystkich kół znajdziemy m.