) w trakcie obowiązkowych przeglądów rejestracyjnych w Niemczech. Np.w kategorii "silnik" usterką może być wyciek oleju lub zbyt duże stężenie substancji toksycznych w spalinach. Czerwony kolor n wykresu oznacza, że w opisywanym modelu występuje ponadprzeciętna liczba awarii danego zespołu. Niebieski n informuje, że w danym aucie usterki poszczególnych układów pojawiają się rzadziej, niż wynosi średnia konkurencji. Barwa żółta n ilustruje średni procent usterek wszystkich aut konkretnej kategorii wiekowej. W tym tygodniu przedstawiamy trzy auta terenowe (kończąc opis samochodów tej kategorii). Uzupełnieniem zestawienia jest van VW.Jeep Grand Cherokee Co prawda Grand Cherokee w zestawieniu ogólnym zajmuje miejsca w dolnej części tabeli, ale w porównaniu z opisywanymi pojazdami wypada przyzwoicie. W najmłodszej kategorii wiekowej auto sklasyfikowano na 85 miejscu w rankingu. Najwięcej awarii wykryto w układzie hamulcowym, oświetleniu i ogumieniu. Sporo zastrzeżeń diagności mieli również do układu przeniesienia napędu. W pięciolatkach jest już znacznie lepiej. 65 miejsce w zestawieniu i niewielka liczba poważnych awarii. Cztery podzespoły wykazywały mniejszą usterkowość niż średnia awarii innych aut. 7-letnie pojazdy borykały się ze sporą ilością drobnych niedomagań. Układ wydechowy korodował dwukrotnie częściej niż w 5-latkach. Pomimo tych problemów Jeep zajął 47 miejsce w rankingu ogólnym.Mitsubishi Pajero Notowania terenowego Mitsubishi w zestawieniu opracowanym przez Dekrę są najlepsze spośród opisywanych aut. Japończyk został sklasyfikowany na 82 miejscu wśród 3-latków, na 60 w zestawieniu 5-latków i na 42 lokacie w najstarszej kategorii wiekowej. Największe problemy auta niezależnie od wieku dotyczą nadwozia i podwozia, oświetlenia oraz układu kierowniczego i hamulcowego, natomiast znikomą awaryjność wykazywał układ przeniesienia napędu. Trzyletnie Pajero ma sporo problemów z drobnymi niedomaganiami. Tylko 74,1 proc. aut zaliczyło przegląd bez zastrzeżeń. W co czwartym pojeździe szwankował układ hamulcowy. 63,5 proc. 5-latków i 53,5 proc. 7-latków okazało się w pełni sprawnych. Niewielką liczbę usterek wykazywała instalacja elektryczna, silnik i wspomniany układ przeniesienia napędu.Range Rover Range Rovera sklasyfikowano na 89 pozycji w najmłodszej kategorii wiekowej, na 81 w 5-latkach i na 65 miejscuw kategorii aut 7-letnich - angielski samochód wypada najsłabiej z przedstawianych pojazdów terenowych. Niezależnie od wieku największą liczbę awarii wykryto w układzie hamulcowym. Ilość usterek w tym podzespole jest jedną z najwyższych wśród wszystkich aut badanych przez diagnostów. Sporo zastrzeżeń było również do stanu układu kierowniczego, przeniesienia napędu i jednostki napędowej. W pięciolatkach co czwarty Rover z powodu usterek silnika miał problemy z zaliczeniem przeglądu technicznego. W najstarszej kategorii wiekowej wykryto sporą ilość drobnych niedomagań. Złożyła się na to awaryjność oświetlenia, układu kierowniczego i zawieszenia, które w najmłodszych autach psuło się najrzadziej.VW Caravelle/Multivan Osobowym wydaniem Transportera są modele Caravelle i Multivan. W statystykach Dekry pojazdy sklasyfikowano na czwartym od końca (92) miejscu w 3-latkach, na 71 w zestawieniu pojazdów 5-letnich i na najlepszej 53 pozycji w najstarszej kategorii wiekowej. W 3-latkach co piąty VW miał problemy z nieznacznymi niedomaganiami, a w przypadku 10,3 proc. pojazdów stwierdzono poważne usterki. Najwięcej awarii wykryto tradycyjnie w układzie hamulcowym oraz w oświetleniu i ogumieniu. Auta 5-letnie powielają usterki młodszej kategorii wiekowej. Ponadtrzykrotnie wzrosła awaryjność układu wydechowego. Najlepsze miejsce VW zajmuje w najstarszej kategorii wiekowej. Połowa aut zaliczyła przegląd bez problemów, natomiast 27 proc. pojazdów wykazywało drobne niedomagania. Pozostałe auta wezwano na przegląd ponownie. Niezależnie od wieku niewiele usterek wykryto w układzie przeniesienia napędu.
Słabi siłacze
Co 2 tygodnie prezentujemy szczegóły raportu usterkowości Dekry dotyczące czterech wybranych aut. Każdy wykres przedstawia procent pojazdów, wśród których wykryto usterki poszczególnych zespołów (silnik, oświetlenie, hamulce, zawieszenie itd.