Samochody są klasyfikowane w pięciu kategoriach wiekowych. Sporządzone tabele oprócz nazwy i miejsca zajmowanego przez dany model zawierają procentową ilość aut, które nie otrzymały wpisu do dowodu rejestracyjnego. Model zostaje włączony do statystyki tylko w przypadku, gdy łączna liczba przebadanych w roku pojazdów wyniesie nie mniej niż 500 sztuk (w rozpatrywanym roczniku). Auta muszą spełniać kryteria dotyczące sprawności wszystkich elementów, które zdaniem diagnostów wpływają na bezpieczeństwo jazdy.Eksperci szczególną uwagę poświęcają czterem podstawowym podzespołom każdego pojazdu. Pierwszym jest podwozie, na stan którego składa się sprawdzenie sprawności mechanicznej i korozyjnej ramy, części nośnej karoserii, przedniej i tylnej osi (np.: wycieków oleju z przegubów napędowych) oraz luzów w układzie kierowniczym (np: stan przekładni, końcówek drążków kierowniczych). Drugim są oświetlenie i instalacja elektryczna. Trzecim elementem jest układ hamulcowy (stan przewodów, skuteczność oraz równomierne działanie układu itp.). Ostatni to stan wydechu. Na wynik końcowy wpływają również podzespoły, które bezpośrednio nie mają wpływu na sprawność mechaniczną samochodu (analiza spalin). Dzięki tym badaniom można z dużym prawdopodobieństwem określić, w jakim stanie znajduje się dany model w zależności od wieku. Prezentujemy po 10 najlepszych i najgorszych samochodów w każdej (z pięciu) kategorii wiekowej. Pełny raport zostanie zamieszczony w katalogu "Samochody używane 2003", który w kioskach pojawi się 4 marca.Udany debiut "malucha" W "najmłodszym" zestawieniu zmiany są niewielkie. Podobnie jak w ubiegłym roku wysokie miejsca zajmują Toyoty, Mazdy i Mercedesy. Zeszłoroczny lider Ford Focus spadł na 16 pozycję. Nową zwyciężczynią została Toyota Yaris, która w pierwszym roku obecności w zestawieniu zajęła pierwsze miejsce z minimalną ilością poważnych awarii. Diagności porównują solidność "malucha" Toyoty z tą, którą w zeszłym roku błyszczał kompakt Forda (Toyota 1,3 proc., Ford 1,0). Największe problemy Yarisa dotyczyły ponad 5 proc. usterek oświetlenia. W przypadku pozostałych badanych elementów awarii nie wykryto lub pojawiały się w szczątkowych ilościach. Podobnie jak na szczycie niewielkie zmiany zaszły w dole tabeli. Uwagę zwraca słaba pozycja mikrovana Suzuki. Wagon R+ nieznacznie odstaje od pozostałych modeli Suzuki zajmujących dość wysokie miejsca w zestawieniu ogólnym i jest jednym z aut najczęściej odprawianych bez wpisu do dowodurejestracyjnego. Największe problemy dotyczyły oświetlenia i układu hamulcowego.Niewielkie zmiany W tym roku w grupie 4- i 5-latków przedłużenia ważności badań technicznych nie otrzymało co 10. auto (rok temu 9 aut na 100). Na szczycie tabeli obok siebie figurują zarówno pojazdy drogie, jak i dużo tańsze. Uwagę zwraca dobra pozycja firmy Porsche. Model 911 wraz z Toyotą Picnic sklasyfikowany został na pierwszej pozycji, natomiast najtańszy w ofercie aut z Zuffenhausen - Boxster pojawił się na 4 miejscu. Najczęstsze awarie Boxstera dotyczyły instalacji oświetlenia (4,5 proc.), pozostałe podzespoły szwankowały bardzo rzadko. Z "top 10" w tym roku wypadły m.in. Audi A3, Nissany Maxima i Almera, natomiast awansowały Mazdy 323 i 626 oraz Suzuki Baleno. Dolna część listy należy do pojazdów francuskich, włoskich i hiszpańskich, ostatnią pozycję zajmuje van Chrysler Voyager. Rodzimy produkt (Fiat CC) obniżył loty o 7 pozycji. Najczęściej wymieniane usterki dotyczą oświetlenia, nieskutecznego układu hamulcowego oraz przekroczonych norm emisji zanieczyszczeń i uszkodzeń układu wydechowego.Początek listy bez zmian Królem w zestawieniu samochodów po sześciu i siedmiu latach eksploatacji jest Toyota. W pierwszej dziesiątce znaleźć można 4 modele tej marki. Ale dwa czołowe miejsca przypadły luksusowym samochodom niemieckim (Mercedesowi SL i Porsche 911). Chętnie kupowana na rynkach wielu krajów Corolla zajęła 5 pozycję z niewielką ilością poważnych niedomagań wynoszącą 7,2 proc. (średnia 15,6 proc.). Wszystkie badane podzespoły w "japończyku" nie wykraczają poza średnią usterek sporządzoną na podstawie ogółu badanych aut. Właściwie bezawaryjny okazał się układ kierowniczy i wydechowy. Wysoką ocenę wystawiono trwałym przewodom hamulcowych i ich odporności na starzenie się. Dolna część tabeli pozostała bez zmian względem roku ubiegłego. Niemal wszystkie badane elementy CitroĎna ZX wykraczają poza średnią usterek innych aut. Najczęstsze niedomagania dotyczą: oświetlenia, układu przeniesienia napędu, luzów w układzie kierowniczym oraz nieskutecznego układu hamulcowego.Czekanie się opłaca W przypadku Mercedesa sprawdza się zasada odnosząca się do win: "Im starsze, tym lepsze". W czołowej dziesiątce znalazły się cztery samochody z gwiazdą na masce. Dobrze wypadła Toyota - ma trzech przedstawicieli, natomiast Porsche (911), Mazda (MX-5) i Subaru (Legacy) ulokowały po jednym modelu. Wszystkie auta również przed rokiem zajmowały czołowe pozycje. Mercedes C znalazł się na 9 miejscu. Poza nadmierną liczbą usterek układu kierowniczego pozostałe awarie występują w nim rzadko. Dzięki temu tylko 11,6 proc. aut miało problemy z uzyskaniem pozwolenia na poruszanie się po drogach. Niewielki zmiany zauważalne są na drugim biegunie zestawienia. "Liderzy" pozostali ci sami, zamienili się tylko miejscami. Przedstawiciel Seata (w końcówce także Ibiza i Marbella), model Toledo, zajął 67. pozycję z 34,1 proc. usterek, które wpłynęły na niedopuszczenie auta do ruchu. Poza poprawnie sprawującym się układem kierowniczym pozostałe podzespoły stosunkowo często ulegały poważnym awariom.Niekwestionowany lider Samochody 11-letnie dużo częściej mają kłopoty z uzyskaniem dopuszczenia do poruszania się po drogach (średnia poważnych usterek - 25,6 proc.). Na szczycie tego zestawienia ponownie przeważają auta niemieckie i japońskie. Pierwszy samochód spoza tych krajów - Saab 900 - sklasyfikowany został dopiero na 18 pozycji.Zestawienie ma dwóch liderów - Mercedesa SL i Porsche 911. Szczególnie Mercedes SL może uchodzić za wzór bezawaryjności aut "wiekowych". Poczynając od tabeli pojazdów 6- i 7-letnich aż do najstarszej kategorii wiekowej, SL zajmuje pierwsze miejsce. Tak dobre pozycje zawdzięcza on znikomej liczbie awarii podwozia, układu hamulcowego i wydechowego. Najbardziej dolegliwe niedomagania typowe dla wszystkich aut w tej kategorii wiekowej dotyczą instalacji elektrycznej. Pod koniec tabeli sytuacja wygląda nie najlepiej. Prawie połowa aut, które się tam znalazły, nie dostała pozwolenia na dalsze poruszanie się po drogach. Wśród nich spotkać można dość popularny model Renault - 19.
Solidne i awaryjne
Niemieckie zrzeszenie nadzoru technicznego TÜV opublikowało raport usterkowości pojazdów osobowych, terenowych i vanów na 2003 rok. Źródłem danych są wyniki obowiązkowych przeglądów technicznych prowadzonych na stacjach diagnostycznych należących do niemieckiej firmy i współpracujących z nią.