Nie wynika to z braku wiedzy na temat konstrukcji i zasady działania pomp wtryskowych, a wręcz przeciwnie - ze świadomości precyzji tych urządeń i ich znaczenia dla prawidłowej pracy silnika.Przez wiele dziesięcioleci pompa wtryskowa była najważniejszym elementem układu zasilania w silniku Diesla. W ostatnich latach powoli zastępuje ją pompa wysokociśnieniowa z elektronicznymi systemami sterowania dawką wtryskiwanego paliwa. Obecnie w samochodach osobowych najszerzej stosuje się pompy rozdzielaczowe osiowe lub promieniowe. Zasadniczo można je podzielić na dwie grupy ze względu na sposób sterowania wstryskiwaną do cylindra dawką paliwa. Obecnie dominują pompy sterowane elektronicznePierwszą grupę stanowią urządzenia z wyłącznie mechaniczną regulacją dawki paliwa (np. regulatorem odśrodkowym). To najstarsze rozwiązania, których w nowych autach już się prawie nie stosuje. Druga grupa to pompy z elektronicznym sterowaniem dawką paliwa, umożliwiające bardziej precyzyjną kontrolę ilości paliwa i chwili jej podania. Pompy wtryskowe ulegają uszkodzeniu z różnych powodów. Wyższe ciśnienia wtrysku wymusza większą precyzję rozwiązań, sprawiając, że podnosi się też wrażliwość na zanieczyszczenia w paliwie i to jest jedną z najczęstszych przyczyn awarii. Objawy niesprawności bywają bardzo różne, od nierównomiernej pracy silnika, zwiększonej toksyczność spalin, spadku mocy po całkowite unieruchomienie auta. Niestety sprawdzenie pompy wtryskowej wymaga jej demontażu, więc wskazanie jej jako winnej awarii powinno nastąpić po starannym wyeliminowaniu innych możliwych przyczyn.Cena części stanowi podstawę kosztówWyjęcie i zamontowanie może przeprowadzić zwykły warsztat, ale naprawę trzeba zlecić specjalistom. Pierwszy etap polega na weryfikacji wizualnej sprowadzającej się do rozebrania pompy i na oględzinach części. Koszt takiej usługi zależy od konstrukcji. Przykładowo za sprawdzenie pompy ze sterowniem mechanicznym zapłacimy tylko 60 zł, a za zintegrowaną ze sterownikiem elektronicznym - już 180 zł (ceny autoryzowanego punktu Bosch w Warszawie). Ewentualna naprawa i regulacje są już bardziej kosztowne. Cena naprawy przeciętnej pompy wtryskowej do samochodu osobowego wynosi od 600 do 1600 zł, obejmuje to robociznę oraz sprawdzenie i regulację na stole probierczym, który jest jedynym gwarantem prawidłowego ustawienia (cena nowoczesnych urządzeń dochodzi do miliona złotych). Trzeba jeszcze doliczyć do tego koszt części, który czasem może sięgać nawet 3 tys. zł.Dobra naprawa opiera się na niuansachOprócz drogich urządzeń do prawidłowo przeprowadzonej naprawy potrzebne jest duże doświadczenie, dlatego nie należy próbować naprawiać pomp samodzielnie, najczęściejzakończy się to pozornym sukcesem. Aby uniknąć kosztownych awarii, trzeba tankować dobre paliwo oraz dbać o częste wymiany filtru paliwa. Warto zwrócić uwagę na to, czy w układzie nie ma śladów wody lub innych zanieczyszczeń, i w razie potrzeby przeczyścić cały układ, łącznie z pompą.Złe paliwo przyczyną awariiNajczęstszą przyczyną popsucia pomp wtryskowych jest paliwo zawierające zanieczyszczenia. Pompa to urządzenie niezwykle precyzyjne, z dużą ilością części ruchomych, współpracujących ze sobą z bardzo małą tolerancją sięgającą tysięcznych części mm. Najczęściej są one smarowane tylko przez przepływający przez pompę olej napędowy mający właściwości smarne. Jeśliw paliwie pojawi sią woda lub inna substancja, która przerwie film olejowy, to dochodzi do przytarcia współpracujących części, co powoduje uszkodzenie uniemożliwiające dalszą pracę silnika. Czasem usterka wynika tylko z naturalnego eksploatacyjnego zużycia materiału. W nowoczesnych rozwiązaniach awariom ulegają również elektroniczne układy sterujące lub tylko elektroniczne elementy wykonawcze, np. zawory elektromagnetyczne.
Tylko dla specjalisty
Stosowane w silnikach Diesla pompy wtryskowe należą do nielicznych podzespołów samochodu, przed którymi zdecydowana większość mechaników czuje respekt. Ciężar weryfikacji lub naprawy przekazują zazwyczaj na wyspecjalizowny w tym warsztat, dotyczy to również serwisów autoryzowanych.