Logo
UżywaneUrodzony wojownik

Urodzony wojownik

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Problemy z korozją, instalacją elektryczną, kiepskie wykończenie wnętrza - to tylko nieliczne niedomagania AX produkowanego do 91 r. Druga odsłona tego modelu jest lepiej dopracowana.

Urodzony wojownik
Zobacz galerię (4)
Auto Świat
Urodzony wojownik

Co więcej, cena 8-letniego AX z silnikiem 1.1 wynosi ok. 8 tys. zł i zdaje się być atrakcyjna. Korzystne zmianyModernizacje przeprowadzone w 1991 roku zaowocowały wyraźną poprawą wizerunku tego modelu. Szczególnie wnętrze można uznać za nowy projekt. Typową dla CitroĎnów jednoramienną kierownicę zastąpiła dwuramienna, a pokaźnych rozmiarów deska rozdzielcza nabrała wielu zaokrągleń. Zmieniona 3-stopniowa dmuchawa pracuje cicho nawet wtedy, gdy osiąga maksimum swoich możliwości. Jednak nadal w wersjach podstawowych brakuje dużych nawiewów umieszczonych po przeciwległych stronach deski rozdzielczej. Wyraźnie poprawiono jakość materiałów wykończeniowych i spasowanie plastiku. We wnętrzu z powodzeniem mogą podróżować cztery osoby średniej budowy ciała. W piątkę będzie ciasno, ale i taka możliwość istnieje. Duży, jak na auto o długości 3,5 m, jest bagażnik. Pojemność 265 l stawia AX na pozycji lidera w swojej klasie. Sporo pochwał kufer zbiera za funkcjonalność. Rozwiązania zastosowane w tylnym zawieszeniu oraz umieszczenie koła zapasowego pod podłogą zapewniły mu regularne kształty. Nisko jest również poprowadzona krawędź załadunku. Po złożeniu tylnej kanapy bagażnik ma poj. 1160 l i umożliwia przewóz dużych, foremnych przedmiotów. Negatywne opinie auto zbiera za skromne wyposażenie seryjne wersji podstawowowych i mizerne bezpieczeństwo. Konstrukcja karoserii nie została dostatecznie przemyślana na wypadek kolizji, a pasy bezpieczeństwa nie mają regulacji wysokości. ABS występował tylko w GTI, poduszki w ogóle. Kierunek - ekonomiaKomfortowy, szybki, a przede wszystkim oszczędny - tak pod względem osiągów i własności jezdnych wypada AX. Silnik o poj. 1,1 l oferowano w dwóch wariantach mocy, 55 i 60 KM, różniących się przede wszystkim stopniem sprężania (odpowiednio: 9,1 i 9,4). Silnik ma ułatwione zadanie dzięki niewielkiej masie własnej i niskiemu współczynnikowi oporu powietrza (Cx=0,31). Jednostka ochoczo reaguje na naciśnięcie pedału gazu. Małe, zwinne autko 100 km/h osiąga w niecałe 14 s. Powody do zadowolenia daje również niski apetyt na paliwo (średnie spalanie 6,5 l paliwa na 100 km), choć pod tym względem długo nie do pobicia były diesele (początkowo 1.4, od 95 r. 1.5), które na przejechanie 100 km potrzebowały niewiele ponad 4 l oleju napędowego! Niezależne zawieszenie kół obu osi zapewnia dobry komfort podróży, nawet na długich trasach. I choć brak tu innowacyjnych rozwiązań (z których słynie CitroĎn), koła poprawnie wybierają nierówności, nie "informując" przy tym podróżnych. W połączeniu z lekko pracującym układem kierowniczym (bez wspomagania) zgrabny francuski "maluch" bez większych problemów pokonuje wąskie uliczki. Uciążliwe drobnostkiAuto cierpi na drobne niedomagania. Najmniej kłopotów sprawia silnik, względem poprzednika poprawiono także ochronę antykorozyjną. Nieco gorzej wypada zawieszenie tylne, które nie tylko charakteryzuje się awaryj-nością, ale jest również niewdzięczne w naprawie (ustawienie drążków skrętnych). Płatać figle może instalacja elektryczna. Przedwcześnie zużywają się wodziki mechanizmu zmiany biegów. W razie awarii warto zaopatrywać się w firmowe zamienniki, które często nie odbiegają trwałością od części orginalnych, a są tańsze. Kupno auta niewiadomego pochodzenia jest podobne do zabawy w rosyjską ruletkę. Egzemlarze w dobrym stanie będą odwdzięczać się niską usterkowością. Jeżeli jednak szczęście nas opuści, mały AX może okazać się dużym problemem.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: