Zadbany Citroën C3 to rozsądna propozycja dla osób (zwłaszcza pań) poszukujących ciekawie wyglądającego miejskiego auta. Relacja ceny do wieku jest korzystna, a ciekawa stylistyka, niezłe walory użytkowe i dobre wyposażenie (wiele egzemplarzy ma m.in. pełną elektrykę, klimatyzację i welurową tapicerkę) sprawiają, że obok tego modelu nie da się przejść obojętnie.

Szerokim łukiem radzimy jedynie omijać powypadkowe „C3-ki”. W ich przypadku ryzyko jest duże i dotyczy nie tylko sposobu naprawy blacharskiej, lecz także kłopotów z rozbudowaną elektroniką (multipleks). Pamiętajcie, że na rynku wtórnym dominują auta sprowadzone i często powypadkowe.

Znalezienie ładnego egzemplarza będzie trudne, mimo że oferta jest duża. Co ważne, udział wersji benzynowych i diesli okazuje się z grubsza taki sam, czyli wynosi 50/50. W przypadku najstarszych „C-trójek” radzimy postawić na benzyniaki. Dlaczego? Po prostu łatwiej kupić egzemplarz z rozsądnym przebiegiem. Do tego można liczyć na niezłą trwałość, a potencjalne naprawy nie będą drogie.

Dobry wybór to motor 1.4. Na rynku znajdziecie wersję 8V (73-75 KM), a także 16V (88 KM) – obie solidne, tanie w serwisie i eksploatacji, dobrze tolerują LPG. Wysoko oceniamy też odmianę 1.6, gdyż – jeśli była odpowiednio użytkowana i nie jest zajeżdżona – nie sprawia poważnych kłopotów, a do tego oferuje niezłą dynamikę. Nie polecamy za to bazowego benzyniaka 1.1/60 KM, bo jest po prostu za słaby.

Jeżeli chodzi o diesle, niezłym wyborem będzie 1.4 HDi o mocy 68 KM (90-konna odmiana, oferowana od 2005 r., zdaniem mechaników częściej boryka się z awariami). W przypadku 1.6 HDi oprócz sprawdzenia czułych punktów nowoczesnych diesli przed zakupem trzeba zwrócić uwagę na kondycję turbiny i czy nie hałasuje łańcuch łączący wałki rozrządu – przeważnie wymaga wymiany co ok. 100 tys. km.

Radzimy także dokładnie sprawdzić działanie wszystkich podzespołów elektrycznych (to pięta achillesowa modelu). Zastrzeżenia budzi trwałość przedniego zawieszenia, ale na szczęście jego naprawy są tanie. Nie mamy natomiast większych uwag do walorów użytkowych modelu. Pięciodrzwiowa karoseria Citroena C3 I generacji nie tylko ładnie wygląda, lecz także skrywa w sobie obszerne i ciekawie zaprojektowane wnętrze, a przy tym duży – jak na wymiary samochodu – bagażnik (poj. 305-1150 l).

Citroen C3 - nasza opinia

Citroen C3 I wypada przyzwoicie pod względem awaryjności, szczególnie z benzyniakiem pod maską. Pamiętajcie, że najstarsze auta mają już ponad 10 lat i mogą wymagać napraw. Uważajcie na elektronikę!

Citroen C3 - dane techniczne

Silnik – typ/cylindry/zawory benz./R4/8V
Pojemność skokowa (cm3) 1361
Moc maks. (KM/obr./min) 75/5400
Maks. moment (Nm/obr./min) 116/3300
Skrzynia biegów/napęd man. 5 lub aut. 4/przedni
Pojemność bagażnika (l) 305-1150
Masa własna/ładowność (kg) od 1089/421
Rozstaw osi (mm) 2460
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) 3860/1667/1510
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 12,4
Prędkość maksymalna (km/h) 168
Zużycie paliwa (EU; l/100 km) 8,2/5,0/6,2

Citroen C3 - serwis

Olej silnikowy co 20 tys. km/rok
Filtr powietrza co 60 tys. km
Filtr paliwa co 60 tys. km
Płyn hamulcowy co 2 lata
Płyn chłodzący co 5 lat
Świece zapłonowe co 60 tys. km
Filtr przeciwpyłkowy co 30 tys. km
Napęd rozrządu co 120-150 tys. km

Powyższe wytyczne dotyczą Citroena C3 wyposażonego w silniki benzynowe. W przypadku wysilonej eksploatacji zalecane jest skrócenie interwału serwisowego do 15 tys. km.

Citroen C3 - ceny części

Filtr oleju od 29 zł
Filtr powietrza od 38 zł
Filtr paliwa od 35 zł
Klocki hamul. (przód) od 118 zł
Tarcze hamul. (kpl.; przód) od 212 zł
Amortyz. (kpl.; przód) od 338 zł
Reflektor od 289 zł
Błotnik przedni od 166 zł

Ceny dotyczą nieoryginalnych części do Citroëna C3 1.4/75 KM z 2006 r., dostępnych u niezależnych sprzedawców oraz w internecie.