W związku z tym już od dawna mieliśmy do czynienia z prognozami zalania polskich dróg mniej lub bardziej wyeksploatowanym "złomem" ściąganym m.in. z Niemiec, konkurującym z rodzimą produkcją.Nasz przegląd obejmuje samochody w wieku około 10 lat, którymi - naszym zdaniem - warto się zainteresować. Większość to atrakcyjne modele należące do klasy średniej lub wyższej. Auta kompaktowe kupowane za granicą z reguły są młodsze. Wśród 10--latków, za którymi przeciętny nabywca gotów jest się obejrzeć, coraz rzadziej pojawia się Golf II, stary Ford Fiesta czy Opel Corsa. Dlatego w naszym przeglądzie pojawiły się auta, które często prezentują wysoki poziom wyposażenia, a silniki łatwo spełniają normy czystości spalin obowiązujące w naszym kraju. Okazało się, że są to głównie pojazdy niemieckie, wśród których pomimo ich wieku istnieje szansa znalezienia egzemplarza mało wyeksploatowanego. Auta szwedzkie (przedstawiony Saab 900 lub np. Volvo 740) to propozycje dla nielicznych. Aut japońskich (czy innych europejskich) nie uwzględniliśmy. Jeżeli nie zostały wyprodukowane w Europie, zniesienie ograniczeń ich nie dotyczy.Nie polecamy silników posiadających zasilanie gaźnikowe. Sugerujemy kupno aut wyposażonych w wielopunktowy wtrysk paliwa mający pozytywny wpływ na moc, zużycie paliwa i przede wszystkim kulturę pracy. Doradzamy kupno samochodów z silnikiem Diesla, o ile ich konstrukcja i moc gwarantują sprawne poruszanie się.Paradoksalnie, sporo aut 10-letnich jest wciąż z powodzeniem eksploatowanych w krajach zachodniej Europy, a ich ceny nierzadko są wysokie. Dlatego największym problemem pojazdów zaopatrzonych w tablice celne oferowanych do sprzedaży na polskich giełdach i w komisach nie jest najczęściej wiek, a wątpliwy stan techniczny. Za niewielką kwotę w Niemczech najczęściej można kupić tylko auta uszkodzone. Samochody te naprawiane są byle jak tuż przed granicą, lub mimo zakazu w stanie uszkodzonym trafiają do Polski. Są naprawiane tak, aby ładnie wyglądały. Przed kupnem dokładne oględziny nadwozia i silnika są niezbędne.
Warte zachodu
Jeszcze zanim zniesiono cło na auta z Unii, pomimo ograniczeń technicznych nałożonych na importerów, leciwe samochody używane płynęły do Polski coraz szerszym strumieniem. Teraz przestał obowiązywać zakaz sprowadzania aut używanych starszych niż 10-letnie.
Auto Świat
Warte zachodu