) w trakcie obowiązkowych przeglądów rejestracyjnych w Niemczech. Np.w kategorii "silnik" usterką może być wyciek oleju lub zbyt duże stężenie substancji toksycznych w spalinach. Czerwony n kolor wykresu oznacza, że w opisywanym modelu występuje ponadprzeciętna liczba awarii danego zespołu. Niebieski n informuje, że w danym aucie usterki poszczególnych układów pojawiają się rzadziej, niż wynosi średnia konkurencji. Barwa żółta n ilustruje średni procent usterek wszystkich aut konkretnej kategorii wiekowej.W miarę możliwości w kolejnych częściach raportu przedstawiamy samochody porównywalne - należące do tego samego segmentu.Audi Cabriolet Notowania Audi w ogólnej statystyce Dekry wypadają różnie w zależności od kategorii wiekowej. Auto zajmuje 45 miejsce wśród 3-latków, 61 w tabeli aut 5-letnich i najlepszą 19 pozycję w najstarszej kategorii wiekowej. W zestawieniu aut 3-letnich kabriolet Audi charakteryzuje spora awaryjność. Diagności dobrze oceniają układ elektryczny, przeniesienia napędu i kierowniczy. Wysoką usterkowość wykazuje natomiast oświetlenie, zawieszenie oraz ogumienie. Co czwarty przedstawiciel tego modelu ma problemy ze skutecznością układu hamulcowego.Wśród prawie 25 proc. 5-letnich Audi wykryto nieznaczne niedomagania. Niemało też w porównaniu z młodszymi egzemplarzami zanotowano istotnych awarii. W tej kategorii wiekowej Audi wypada najgorzej spośród opisywanych aut. Bardzo często awariom ulega oświetlenie, ogumienie i zawieszenie. Co trzeci pojazd ma problemy z układem hamulcowym. W 7-latkach diagności wysoko oceniają silnik, układ napędowy i elektrykę.BMW Cabrio Kabriolet BMW w kategorii 3-latków zajmuje niską - 53 pozycję w ogólnym zestawieniu Dekry. Wśród aut 5- i 7-letnich jest już lepiej - BMW plasuje się odpowiednio na 31 i 29 miejscu. Za słabą pozycję 3-latka odpowiada największa wśród opisywanych samochodów ilość drobnych usterek (ponad 13 proc). Najwięcej problemów według diagnostów wykazywało ogumienie, oświetlenie, zawieszenie i układ hamulcowy. W każdej kategorii wiekowej rzadko zawodzi instalacja elektryczna, układ przeniesienia napędu czy silnik. W statystykach dotyczących aut 5-letnich BMW notuje duży wzrost poważnych awarii - z 7,4 do 12,1 proc. Słabą stroną auta jest zawieszenie. Ilość wykrytych usterek wyraźnie przekracza średnią konkurencji. W grupie najstarszej bardzo dobrze spisuje się silnik, instalacja elektryczna oraz podzespoły nadwozia i podwozia. W stosonku do aut 5-letnich nastąpił10 proc. wzrost drobnych niedomagań. Dużą usterkowość wykazywało oświetlenie, zawieszenie, ogumienie oraz układ przeniesienia napędu.Opel Astra Cabrio Wraz z wiekiem notowania Astry w zestawieniu ogólnym Dekry zwyżkują w stosunku do konkurentów. W kategorii 3-latków kompaktowy Opel zajmuje co prawda niską pozycję (68 miejsce), ale już wśrod 5-latków plasuje się na 47 miejscu, a w kategorii aut najbardziej wiekowych zajmuje dobrą 22 pozycję. Jako auto 3-letnie Astra niemal w każdej kategorii psuje się częściej od swoich konkurentów. Diagności zwracają uwagę na duży procent awarii uniemożliwiających dopuszczenie do ruchu. Najwięcej zastrzeżeń diagności mieli do skuteczności układu hamulcowego, stanu ogumienia, korozji układu wydechowego oraz oświetlenia. 5-letnie Astry Cabrio są już dużo lepsze, choć zauważalny jest spory wzrost nieznacznych awarii. Oprócz powielanych niedomagań 3-latków następuje wzrost ilości uszkodzeń silnika. Dobrze spisuje się natomiast układ przeniesienia napędu i kierowniczy, instalacja elektryczna oraz elementy podwozia. 7-letnie Ople w niektórych kategoriach spisują się lepiej niż młodsze.VW Golf Cabrio Golf sklasyfikowany jest jedynie w najmłodszej kategorii wiekowej i zajmuje bardzo dobre 8 miejsce w ogólonej statystyce Dekry. Tylko 3,9 proc. aut wyjechało ze stacji diagnostycznej bez przedłużenia dowodu rejestracyjnego, 9,2 proc. wykazywało nieznaczne niedomagania, a prawie 87 proc. pojazdów z Wolfsburga zaliczyło badnia wzorowo. Żaden z podzespołów 3-letniego Volkswagena awaryjnością nie wykracza poza granicę średniej konkurencji. Najsłabsze punkty Golfa to usterki oświetlenia, układu hamulcowego i zużycie ogumienia. Szczególnie hamulce cierpią z powodu największej liczby awarii (jednak nie aż tak, jak analogiczne elementy konkurencyjnych pojazdów). Diagności Dekry dobrze oceniają kondycję układu wydechowego, stan zawieszenia, jednostek napędowych oraz nadwozia i podwozia. Ilość wykrytych awarii tych podzespołów nie przekroczyław żadnym przypadku 2,5 procenta. Niemal wzorowo spisuje się instalacja elektryczna Golfa, układ kierowniczy i przeniesienia napędu.
Warto czekać
Co 2 tygodnie prezentujemy szczegóły raportu usterkowości Dekry dotyczące czterech wybranych aut. Każdy wykres przedstawia procent pojazdów, wśród których wykryto usterki poszczególnych zespołów (silnik, oświetlenie, hamulce, zawieszenie itd.