Wyróżniały się prostotą konstrukcji i wytrzymałością, z dzisiejszymi luksusowymi pojazdami terenowymi nie miały wiele wspólnego. Mniej więcej co 10 lat pojawiały się nowe wcielenia Patrola. Z czasem przeszedł on "do cywila". Współczesny Nissan Patrol został zaprezentowany w 1980 roku i już cztery lata później poddany modyfikacjom (m.in. zmieniono reflektory na prostokątne). Istotne modernizacje przyniósł też rok 1990.Dwie podstawowe odmiany nadwoziowe Patrola to 3-drzwiowy hardtop, czyli nadwozie cztero- lub pięciomiejscowe ze zdejmowanym dachem z tworzyw sztucznych, oraz wersja 5-drzwiowa. Patrol 5-drzwiowy jest znacznie dłuższy - jego rozstaw osi to 297 cm, a długość aż 469 cm. Dzięki temu wygospodarowano miejsce na trzy rzędy siedzeń oraz bagaż.Konstrukcja pojazdu praktycznie uniemożliwia używanie go w charakterze "autobusu" międzymiastowego. Sztywne osie oraz resory piórowe każą zapomnieć o komforcie, ale wraz z napędem na cztery koła i dwustopniowym reduktorem pozwalają skutecznie przemieszczać się w błotnistym terenie i pokonywać bez większego problemu 45-stopniowe wzniesienia. Patrol napędzany jest na koła tylne (istnieją nawet wersje pozbawione dołą-czanego napędu osi przedniej). Brak międzyosiowego mechanizmu różnicowego powoduje, że napęd 4x4 można włączyć tylko na śliskiej lub miękkiej nawierzchni. Teoretycznie nie trzeba się przy tym zatrzymywać, ale biorąc pod uwagę wiek auta, pociągający za sobą znaczne zużycie zespołu napędowego, lepiej z tego zrezygnować.Przed zakupem Patrola wypada zastanowić się nad wersją silnikową: 3,3-litrowy diesel występuje również w mocniejszej (110-120 KM) odmianie turbo. Jest ona bardziej elastyczna, ale może sprawić więcej kosztownych kłopotów.Zwraca uwagę lista czynności obsługowych, którym poddawać trzeba terenowego Nissana. Olej silnikowy (ponad 8 litrów) oraz filtr należy wymieniać co 5 tysięcy kilometrów, a eksploatując auto w niesprzyjających warunkach nawet częściej. Najrzadziej przy okazji wymiany oleju w silniku, a po każdej terenowej eskapadzie należy skontrolować oleje w skrzyni biegów oraz w mostach. Dokładnym oględzinom trzeba regularnie poddawać hamulce, układ wspomagania kierownicy, zawieszenie. I nie dlatego nawet, że jest to samochód ponadprzeciętnie awaryjny. Przeciwnie, jest to pojazd solidny i wierny, a sześciocylindrowa jednostka wysokoprężna wiecznotrwała. Najczęściej ulega ona uszkodzeniu w wyniku awarii układu chłodzenia lub innych zaniedbań. Do troskliwego obchodzenia się z autem skłaniają względy praktyczne: oszczędności mszczą się szybko, a bezmyślne wciskanie gazu do deski owocuje zużyciem paliwa na poziomie 20 litrów.Kupno kilkunastoletniego Patrola wiąże się z dużym ryzykiem. Takie auto może być krańcowo zużyte. Cena powinna zależeć wyłącznie od stanu technicznego, ale raczej nie powinna przekraczać 10 tysięcy złotych za auto sprzed 1984 roku. Przed zakupem Nissana Patrola z pierwszej połowy lat 80. szczególnej kontroli wymaga nadwozie oraz zawieszenie.
Wybitny znawca bezdroży
W 1951 roku z japońskich fabryk Nissana wyjechały pierwsze samochody terenowe o nazwie Patrol. Ich przeznaczeniem była służba w armii.
Auto Świat
Wybitny znawca bezdroży