) w trakcie obowiązkowych przeglądów rejestracyjnych w Niemczech. Np.w kategorii "silnik" usterką może być wyciek oleju lub zbyt duże stężenie substancji toksycznych w spalinach. Czerwony kolor n wykresu oznacza, że w opisywanym modelu występuje ponadprzeciętna liczba awarii danego zespołu. Niebieski n informuje, że w danym aucie usterki poszczególnych układów pojawiają się rzadziej, niż wynosi średnia konkurencji. Barwa żółta n ilustruje średni procent usterek wszystkich aut konkretnej kategorii wiekowej. W miarę możliwości w kolejnych częściach raportu przedstawiamy samochody porównywalne - należące do tego samego segmentu.Daihatsu Cuore Notowania Daihatsu Cuore w ogólnym zestawieniu Dekry rosną proporcjonalnie do stażu rynkowego. W najmłodszej kategorii wiekowej auto zajmuje najsłabsze 47 miejsce, dużo lepiej jest w 5-latkach - 29 pozycja, a najwyższe 20 miejsce przypadło Cuore w najstarszej kategorii wiekowej. Niewiele ponad 80 proc. 3-letnich pojazdów zaliczyło przeglądy bez najmniejszych problemów, natomiast prawie 15 proc. aut wykazywało drobne niedomagania. Resztę samochodów skierowano na badania powtórne. Częste problemy 3-latka wiążą się ze stanem ogumienia i usterkami wydechu przekraczającymi trzykrotnie średnią. W autach 5- i 7-letnich właściwie niewykrywane są awarie układu przeniesienia napędu - usterkowość tego podzespołu nie wykracza poza 1 proc. Diagności chwalą także układ kierowniczy.Ford Ka Notowania Forda Ka w ogólnym zestawieniu Dekry zmieniają się jak pogoda w marcu. W kategorii aut 3-letnich Ka zajmuje słabą 65 pozycję (gorzej wypada jedynie Renault Twingo), ale już w tabeli samochodów 5-letnich jest bezapelacyjnym liderem wśród opisywanych pojazdów i zajmuje wysokie 21 miejsce. Według statystyk Dekry 3-letnie Ka wykazywały ponadprzeciętną awaryjność instalacji elektrycznej i układu wydechowego. Co czwarty "maluch" Forda cierpiał na usterki układu hamulcowego. Pozostałe podzespoły psuły się rzadziej, niż wynosi średnia. W autach 5-letnich dominują usterki układu wydechowego, korodującego dwukrotnie częściej niż w przypadku innych pojazdów. Natomiast prawie nie zdarzają się awarie układu przeniesienia napędu oraz kierowniczego. Diagności zwracają uwagę na niewielki procent usterek zawieszenia i silnika.Renault Twingo Na tle porównywanych "maluchów" auto francuskie wypada najsłabiej. Niezależnie od kategorii wiekowej zajmuje końcowe miejsca w raporcie niezawodności: 74 miejsce wśród 3-latków, 72 w tabeli aut 5-letnich i "najlepszą" 63 pozycję w tabeli pojazdów 7-letnich. Ponad połowa badanych podzespołów 3-latka wykazywała usterkowość znacznie przekraczającą średnią konkurencji. W co czwartym Twingo diagności wykryli większe bądź mniejsze niedomagania. Jedynie układy kierowniczy i przeniesienia napędu okazały się mocną stroną samochodu. W kategorii aut 5-letnich bardzo często wykrywane są niesprawności oświetlenia, ogumienia i instalacji elektrycznej. Co trzecie Twingo zmagało się z usterkami układu hamulcowego. Tylko 47,2 proc. 7-latków przeszło badania bez zastrzeżeń, a w przypadku 30,8 proc. aut wykryto poważne niedomagania, dyskwalifikujące je z dalszej eksploatacji. Zwraca uwagę szybko pogłębiająca się awaryjność hamulców.Seat Arosa Seat Arosa sklasyfikowany został jedynie w tabeli aut 3-letnich. W ogólnym zestawieniu Dekry zajmuje dobrą - 27 pozycję. Tylko 4,4 proc. pojazdów zaproszono na ponowne badania, a w przypadku 12,4 proc. aut wykryto nieznaczne usterki. Pozostałe Seaty przeszły badania bez zastrzeżeń. Tak dobrą pozycję Arosa zawdzięcza bardzo małej liczbie poważnych awarii. Prawie niewykrywalne są ustereki silnika i układu kierowniczego (najmniej wśród opisywanych samochodów). W przypadku obu podzespołów ilość defektów nie przekroczyła 0,3 proc. Również stan techniczny wydechu i zawieszenia był zadowalający. Okazjonalnie psuł się układ przeniesienia napędu. W dobrej kondycji są natomiast elementy nadwozia i podwozia. Inne dwa podzespoły hiszpańskiego 3-latka nieznacznie przekroczyły średnią konkurencji. Należą do nich układ hamulcowy i instalacja elektryczna.
Z drugiej ligi
Co 2 tygodnie prezentujemy szczegóły raportu usterkowości Dekry dotyczące czterech wybranych aut. Każdy wykres przedstawia procent pojazdów, wśród których wykryto usterki poszczególnych zespołów (silnik, oświetlenie, hamulce, zawieszenie itd.