Teraz miał to być zupełnie inny pojazd. Katayamie bardzo podobała się długa maska Jaguara E oraz niektóre rozwiązania z europejskich pojazdów.Do pracy nad nowym autem przystąpili styliści pod kierownictwem Yoshihiko Matsuo oraz grupa inżynierów pod wodzą Tiichi Hary. Wiele słynnych sportowych samochodów ma w nazwach cyfry i liczby, dlatego Katayama dla swego projektu wymyślił 240, co oznacza pojemność skokową silnika. Do tego dodał zawsze dobrze brzmiącą literę Z.W październiku 1969 roku pierwszy pojazd nowej serii - Datsun 240Z został zaprezentowany w sali balowej hotelu Pierre w Nowym Jorku. Zgrabne, sportowe nadwozie z 6-cylindrowym, rzędowym silnikiem o pojemności 2,4 l i mocy 150 KM, pozwalającym osiągać 100 km/h w czasie nieco ponad 9 s, szybko znalazło uznanie Amerykanów. Poza tym samochód miał bardzo dobre własności jezdne i gwarantował wysoki komfort jazdy dzięki niezależnemu zawieszeniu wszystkich kół. Używane 240Z droższe niż nowe w salonieW 1969 roku Datsun 240Z w Stanach Zjednoczonych kosztował 3526 dol. Było to stosunkowo mało, jeśli wziąć pod uwagę wartość, jaką ten pojazd sobą reprezentował. Osiągami oraz stylizacją z sukcesem konkurował ze znacznie droższymi autami sportowymi z Europy. Japońskie auto szybko stało się przebojem amerykańskiego rynku, a czas oczekiwania na odbiór zamówionego samochodu dochodził do 6 miesiecy. W roku 1970 używane 240Z można było kupić za 4000 dol., czyli drożej niż nowe.Zaraz po rozpoczęciu produkcji nowy Datsun zaczął brać udział w zawodach sportowych. W USA regularnie odnosił sukcesy w wyścigach serii SCCA i IMSA. Nieźle radził sobie także w najtrudniejszych rajdach. W roku 1971 Edgar Herrmann i Hans Schuller wygrali Rajd Safari. Dwa lata później w tej afrykańskiej imprezie tryumfowali Shekhar Mehta i Lofty Drews.W ciągu 4 lat produkcji Datsuna 240Z sprzedano 156 076 sztuk tego pojazdu. Na swą kolej czekały już nowe wersje.Samochodowe prawo większych liczbW latach 70. pierwszy model serii Z podlegał ciągłym zmianom. Najpierw powstał 260Z z nadwoziem 2+2, potem 280Z oraz 280ZX. W kolejnej dekadzie na rynek weszły 280ZX Turbo, 300 ZX oraz 300 ZX Turbo. Jednak w tym okresie nastąpił spadek zainteresowania tymi pojazdami sportowymi. Mimo wszystko nadal następcy 240Z znakomicie radzili sobie w amerykańskich seriach wyścigowych.Podczas gali w Petersen Automotive Museum w Los Angeles w roku 1996 oficjalnie pożegnano serię Z. W ciągu 26 lat sprzedano w sumie 1 087 409 tych pojazdów. Rozstanie nie było jednak zbyt długie. W 2001 roku na Tokyo Motor Show zaprezentowano kolejnego następcę Datsuna 240Z - Nissana 350Z.Historia marki:Pod szybkim zajączkiemPoczątki firmy Datsun sięgają roku 1911. Wówczas w Tokio została założona przez Masujiro Hashimoto, który zdobywałdoświadczenie w Stanach Zjednoczonych, fabryka automobilowa Kwaishinsha. Skonstruowano tam pierwszy samochód osobowy DAT. Ta nazwa to anagram pierwszych liter nazwisk ludzi wspierających projekt - Kenjiro Dena, Rokuro Aoyamy i Meitaro Takeuchiego. Słowo DAT w języku japońskim znaczy zając. Na masce pierwszego DAT-a i kilku późniejszych Datsunów widniała figurka pędzącego zająca. W latach 30. pojawił się prototyp, który ochrzczono Datson. Tę nazwę jednak szybko zmieniono na Datsun.W 1919 roku w Osace powstała firma Jitsuyo Jidosha, która 7 lat później połączyła się z Kwaishinsha. Po kolejnych zmianach 1 kwietnia 1934 nowe przedsiębiorstwo zmieniło nazwę na Nissan Motor Co. Ltd. Po wojnie firma wydostała się z kryzysu dzięki współpracy z brytyjskim Austinem i produkcji licencyjnych pojazdów. Wkrótce stała się drugim co do wielkości producentem samochodów w Japonii. W 1983 roku zaprzestano stosowania nazwy Datsun, do tej pory marka Nissan była zarezerwowana dla ciężarówek.
Z nadmiaru chętnych
Pomysł skonstruowania Datsuna 240Z wyszedł od prezydenta Nissan Motor Corporation w USA Yutaki Katayamy, znanego jako "Mr K". Japońska firma sportowe samochody produkowała już od roku 1961, kiedy to na bazie Fairlady 1500 zbudowano Datsuna 1600 Sport.