Volkswagen Golf przez 36 lat produkcji znalazł ponad 29 mln klientów. Nowa, siódma już generacja kontynuuje tę bogatą historię.

Wczoraj prezentowaliśmy pierwsze przecieki i zdjęcia, jednak nie było pewności, czy nie są one po prostu komputerową projekcją. Oficjalna premiera rozwiała wątpliwości - to był Golf VII.

Jak można było się domyślić wcześniej, Volkswagen pozostał przy zachowawczej stylistyce. Trudno oprzeć się wrażeniu, że z profilu nowy Golf przypomina nieco model... IV generacji. Rewolucji nie ma, ale jak pokazuje dotychczasowy sukces modelu, jest ona niepotrzebna, bo klienci tego właśnie oczekują. W utrzymaniu sukcesu pomóc może cena, która w Polsce zaczynać się będzie od 59 990 zł za model z silnikiem 1.2 TSI. Nowy model jest więc tańszy od podstawowej wersji poprzednika. Dealerzy rozpoczną przyjmowanie zamówień 17 września.

Volkswagen Golf VII powstał na nowej platformie MQB, na której oparte są również nowe Audi A3 i Seat Leon. Długość nadwozia wynosi 4,25 metra i jest o 56 mm większa niż u poprzednika. Większa jest też szerokość i rozstaw osi, ale już wysokość karoserii zmniejszyła się o niemal 3 cm. Dzięki temu udało się uzyskać więcej miejsca w środku i w bagażniku (liczy on 380 l pojemności) oraz bardziej opływowe nadwozie. Co ciekawe, mimo większych rozmiarów samochód jest o 100 kg lżejszy od poprzednika.

Jeśli chodzi o wygląd wnętrza, to deska rozdzielcza jest ewolucją tej z Golfa VI. Nowością jest środkowa konsola skierowana w stronę kierowcy. Na centralnym miejscu znalazł się 5,8-calowy dotykowy ekran, który jednak nie będzie dostępny we wszystkich wersjach.

Jak na "króla kompaktów" przystało, Golf VII będzie wyposażony w wiele nowoczesnych systemów bezpieczeństwa. Jeden z nich uruchomi hamulce po kolizji, co zmniejszy obrażenia i uszkodzenia samochodu. Kolejnym jest układ PreCrash, który wykryje nieuniknioną kolizję i podejmie kroki w celu zmniejszenia szkód - nastąpi m.in. napięcie pasów i zamknięcie okien i dachu. Pozostałe opcje to adaptacyjny tempomat, Front Assist pozwalający automatycznie zatrzymać  auto przy prędkościach do 150 km/h, City Emergency Braking zapobiegający miejskim kolizjom do 30 km/h oraz Park Assist umożliwiający automatyczne parkowanie równoległe na miejscu o 80 cm dłuższym od samochodu.

Volkswagen Golf VII dostępny będzie z szeroką gamą silników i skrzyń biegów. Na rynek europejski producent przygotował nowe jednostki benzynowe i Diesla. Wśród nich trzeba wymienić 1,2-litrowe TSI o mocy 85 KM i  1,4-litrowe TSI o mocy 140 KM z technologią pozwalającą wyłączyć dwa cylindry przy małym obciążeniu silnika. Bazowe jednostki wysokoprężne to 1,6-litrowe TDI o mocy 105 KM oraz 2-litrowe TDI o mocy 150 KM. Pierwszy z nich ma średnio spalać 3,8 l/100 km, a drugi 4,1 l/100 km. Jednak najbardziej oszczędną wersją ma być  Golf BlueMotion zużywający średnio 3,2 l/100 km.

Oprócz prezentowanego pięciodrzwiowego nadwozia producent zapowiada odmianę trzydrzwiową, sportowe GTI i R, warianty z napędem na cztery koła, minivana Golfa Plus, a także kombi i kabriolet.

Więcej dowiemy się podczas salonu samochodowego w Paryżu, gdzie redakcja