Od daty debiutu w 2002 r. do klientów trafiło już ponad 800 tys. Touaregów. Pierwsza generacja była autem wszechstronnym. Choć wielu użytkowników nigdy nie wyjechało w teren, każdy egzemplarz miał na pokładzie m.in. reduktor.
Wprowadzając w roku 2010 drugą generację samochodów, postawiono na większy komfort jazdy i nowoczesne, elektroniczne systemy wspomagające kierowcę. Opracowano już tylko jedną, uterenowioną odmianę wykorzystującą trzylitrowego turbodiesla.
Obecny lifting jest drobnym odświeżeniem gamy. Inny wygląd przedniego zderzaka i grilla to zabieg kosmetyczny, wyposażenie seryjne wszystkich wersji objęło reflektory biksenonowe.
Najpopularniejszy turbodiesel 3.0 oferuje większą moc (262 zamiast 245 KM), zużywając mniej paliwa i mniej kopcąc. Katalizator Selective Catalytic Reduction zapewnia zredukowanie tlenków azotu oraz spełnienie normy Euro 6, ale trzeba uzupełniać dodatek AdBlue.
Miłośnicy jazdy poza asfaltem nie mają wątpliwości, którą wersję wybrać – jest ona oznaczona jako 4XMotion, w standardzie natomiast ma pakiet Terrain Tech. Niestety, obecnie (czyli w końcu 2014 i na początku 2015 r.) takiego auta nie ma w polskiej ofercie. Poza reduktorem nabywca otrzymuje pełne blokady centralnego i tylnego dyferencjału, a zawieszenie na sprężynach stalowych zapewnia wyższy prześwit. Po doposażeniu samochodu w pneumatyczne podwozie prześwit może wynieść 300 mm!
Diesel 3.0 potrafi być naprawdę oszczędny.
Po trasie testowej poruszaliśmy się autem z silnikiem 3.0 TDI, wyposażonym w pakiet terenowy. Podwyższone zawieszenie jest praktycznie niewyczuwalne w czasie szybkiej jazdy, ale wyższa karoseria i masa (o ok. 75 kg) przekłada się na niewielki wzrost spalania – według VW o 0,3 l/100 km.
Auto z pneumatycznym zawieszeniem wprost płynie po drodze i świetnie neutralizuje większość niedoskonałości nawierzchni. Miękko pracuje też 8-biegowy automat.
Kierowca i pasażerowie mogą delektować się wysokim poziomem komfortu. Nie zabraknie miejsca, nawet jeśli tylną kanapę przesuniemy o 160 mm do przodu.
Wnętrze również przeszło modernizację, ale zmiany dostrzegą tylko miłośnicy modelu. Ciekawe nowości to usługi mobilne oparte na produktach Google – Street Viev oraz Earth, które mają zostać uruchomione zimą.
Sceptycznie podchodziliśmy do próby terenowej przygotowanej podczas prezentacji – bo czy obok pola golfowego można wytyczyć trasę godną auta z reduktorem? Wygląd Touaregów obutych w opony AT wracających z terenowej trasy podniósł jednak apetyt.
Maksymalny prześwit to nawet 300 mm!
Choć próba była krótka, to treściwa. Pochyłość, po jakiej zjeżdżały auta na luźnej nawierzchni, poprzeczne muldy pozwalające sprawdzić prześwit i pracę kontroli trakcji w momencie, gdy koła znajdowały się w powietrzu, czy wreszcie strome wzniesienie umożliwiające poznanie systemu ułatwiającego ruszanie pod górę robiły wrażenie, ale głównie na kierowcach (śledzących przejazd na kamerach Area View) i obserwatorach – auta zachowywały się tak, jakby to była zwykła przejażdżka.
Dane producenta | |
Silnik spalinowy | turbodiesel V6 |
Ustawienie | wzdłużnie z przodu |
Rozrząd/napęd | 24V/łańcuch |
Wtrysk | bezpośredni, CR |
Pojemność | 2967 cm3 |
Średnica cylindra/skok tłoka | 83,0/91,4 mm |
Stopień sprężania | 16,8:1 |
Moc maks. KM/obr./min | 262/3800-4400 |
Moment obr. Nm/obr./min | 580/1750-2500 |
Skrzynia biegów | 8-biegowa, automat. |
Przełożenia | I 4,97; II 2,84; III 1,86; IV 1,44; V 1,21; VI 1;00; VII 0,83; VIII 0,69; R 4,07; gł. 3,27 |
Reduktor | H 1,00; L 2,69 (opcja) |
System napędu 4x4 | stały, centralny dyferencjał |
Podział mocy przód:tył | 40:60 |
Pomoce trakcyjne w terenie | hamulce, blokada tyłu |
Karoseria/wsp. oporu pow. | samonośna/bd. |
Zawieszenie przednie i tylne | niezależne (sprężyny lub miechy pneumat.) |
Przekładnia kierownicza | zębatkowa |
Hamulce przód i tył | tarczowe wentylowane |
Pojemność zbiornika/paliwo | 85-100 l/ON |
Masa własna/ładowność | 2251/649 kg |
Opony seryjne | 235/65 R 17 |
Przyczepa ham./bez ham. | 3500/750 kg |
Osiągi | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,6 s |
Prędkość maksymalna | 220 km/h |
Spalanie śr. | 6,9 l/100 km |
Emisja CO2 | 180 g/km |
Dane producenta | |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata bez ograniczeń |
Gwarancja na lakier/perf. | 3/11 lat |
Częstotliwość przeglądów | 30 000 km lub 2 lata |
Ubezpieczenie | 3,30% |
Koszty (zł) | |
Skrzynia automatyczna | S |
ABS/ESP/airbagi | S/S/7 |
Biksenony | S |
Blokady osi (przód/tył) | N/S |
System wsp. zjazdu/podjazdu | S/S |
Pakiet Terrain Tech | na razie w Polsce N |
Klimatyzacja automatyczna | S (4-stref. – 3710) |
Elektryczne szyby (przód/tył) | S/S |
Tempomat | S |
Nawigacja satelitarna | 12 200 |
System kamer Area View | 4880 |
Skórzana tapicerka | od 12 000 |
Lakier metalizowany | 4820 |
Cena | od 238 590 zł |