- Segment małych SUV-ów oferuje styl, praktyczność i komfort jazdy, a na rynku wtórnym dostępna jest cała masa samochodów
- Pokazujemy dziesiątkę ciekawych 5-letnich niewielkich SUV-ów
- To samochody zarówno z klasy premium, jak i popularne. Większość bez problemu może pełnić rolę auta rodzinnego
SUV-y już od prawie 20 lat są dość powszechnie dostępne w Europie i w tym czasie zupełnie odmieniły nasze ulice. Samochody z podniesionym prześwitem niegdyś znane w Stanach Zjednoczonych, dziś zastąpiły szalenie popularne auta klasy B i kompakty. Teraz chyba nikt nie wyobraża sobie czasów bez SUV-ów, a najmłodsze pokolenia już mogą nie pamiętać, jak nasze ulice wyglądały, gdy takich aut nie było.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoTak wysoka popularność powoduje, że dziś możemy przebierać w ofertach samochodów używanych. Powstaje więc pytanie, jaki samochód wybrać, by nie żałować zakupu. Brytyjski magazyn "What car?" zrobił zestawienie TOP 10 małych SUV-ów w cenie do 75 000 zł i ich wiek nie przekracza 5 lat. Co ważne, są to na tyle młode samochody, że ranking nie opiera się na awaryjności, a funkcjonalności i właściwościach samochodów.
Ford Puma
Mająca długość 4,2 m Puma z przodu oferuje dużo przestrzeni i wysoko zamocowane fotele. W drugim rzędzie ilość miejsca dla podróżnych jest przyzwoita, ale pasażerowie o wzroście powyżej 180 cm mogą mieć ciasno. Przestrzeń bagażowa w aucie to 456 l (w wersjach hybrydowych 401 l) oraz dodatkowy schowek podpodłogowy o pojemności 80 l (z korkiem odpływowym, który umożliwia umycie jego wnętrza wodą). Jak praktycznie każdy Ford, Puma daje jedną z najlepszych wrażeń z jazdy w całym segmencie. Przyczepność na zakrętach jest wzorowa, zwłaszcza w wersji ST Line, która ma sportowe, sztywniejsze zawieszenie.
Volkswagen T-Roc
Volkswagen T-Roc to propozycja dla tych, którzy cenią sobie komfort jazdy i bezpieczeństwo. Model ten oferuje jedną z najlepszych pozycji za kierownicą w swojej klasie i ma dużo miejsca we wnętrzu. Praktyczny bagażnik o pojemności 445 litrów jest w stanie pomieścić bagaże na wakacyjny wyjazd, co czyni go idealnym wyborem dla rodzin. Podczas zakupu warto szczególnie zainteresować się modelami po faceliftignu, gdzie poprawiono jakość materiałów we wnętrzu.
Więcej na temat awaryjności tego modelu
Audi Q2
Audi Q2 przyciąga uwagę swoim eleganckim wyglądem i wysokiej klasy wnętrzem. Ten mały SUV oferuje atrakcyjny design i dobre prowadzenie, ale zawieszenie jest odrobinę sztywne, więc entuzjaści komfortu mogą być zawiedzeni. Układ kierowniczy nie jest mocno wspomagany, ale nie jest też na tyle słaby, by manewrowanie na parkingach wymagało wysiłku. We wnętrzu pomieszczą się cztery dorosłe osoby, a bagażnik ma 405 l. Cieszyć może też wysoka jakość wykonania.
- Przeczytaj także: Już działa. Od wczoraj nowe systemy polują na kierowców i nie pominą żadnego auta. 15 pkt. za jeden błąd
Skoda Kamiq
Auto na rynku jest obecne od 2019 r. To krewniak Volkswagena T-Crossa oraz Seata Arony. Kamiq z tej trójki jest największy i przerasta bliźniaków na długość o odpowiednio 13 i 10 cm, ma też o 9 cm większy od Arony rozstaw osi (taki sam jak w T-Crossie). W aucie wygodnie zmieszczą się cztery dorosłe osoby, które dzięki 400-litrowemu bagażnikowi z podwójną podłogą zabiorą na pokład swój bagaż. Kamiqa prowadzi się przyjemnie zwinnie, układ kierowniczy działa precyzyjnie, a samochód neutralnie zachowuje tor jazdy. Komfort jazdy jest na zadowalającym poziomie.
Więcej na temat awaryjności tego modelu
Volkswagen T-Cross
Volkswagen T-Cross jest zaskakująco duży jak na swoje gabaryty. Za kierowcą o wzroście 185 cm wygodnie usiądzie dorosły pasażer bez wbijania kolan w oparcie. Nie zabraknie mu także przestrzeni nad głową. Prowadzący doceni wysoko umieszczone siedzisko, gwarantujące nie tylko łatwe zajmowanie miejsca, lecz także dobrą widoczność. Kufer ma 455 litrów po przesunięciu kanapy do przodu, z kolei minimalna to 385 l. Układ kierowniczy daje odpowiednią informację o tym, co dzieje się z kołami i nie wprowadza zbędnej nerwowości. Na szybko pokonywanych łukach samochód zachowuje się dość neutralnie i nie wykazuje przy tym zbytnich przechyłów nadwozia. Zawieszenie zapewnia jednak umiarkowany komfort resorowania.
- Przeczytaj także: No to się zacznie. Jest decyzja sądu w sprawie skrętu w lewo. Już nie wystarczy kierunkowskaz
Mini Countryman
Mini Countryman to propozycja dla tych, którzy szukają w samochodzie czegoś więcej niż tylko praktyczności – to wybór dla osób ceniących sobie oryginalność i modny wygląd. Należy jednak zaznaczyć, że nie każdemu będzie odpowiadał komfort jazdy, ze względu na sztywne nastawy zawieszenia. Ilość miejsca we wnętrzu jest przyzwoita, a bagażnik oferuje 450 l (hybryda - 405 l). Wnętrze należy pochwalić za solidność wykonania.
Sprawdziliśmy, jak poradził sobie na dystansie 100 tys. km
Peugeot 2008
Peugeot 2008 jest na rynku od początku 2020 r. We wnętrzu podobać się będzie duża swoboda ruchów. Osoby siedzące z tyłu ucieszy duża przestrzeń. Bagażnik 2008 ma pojemność 434 l oraz podwójną podłogę, dzięki czemu po złożeniu oparć kanapy uzyskujemy płaską powierzchnię. Auto jest komfortowe, na szybko pokonywanych zakrętach zachowuje się neutralnie, a przy wysokich prędkościach ma niezłą stabilność. Układ kierowniczy oferuje dobrą precyzję.
Więcej na temat silnika 1.2 PureTech
Renault Captur
Captur ma przestronne i funkcjonalne wnętrze - w 4,3-metrowym nadwoziu wygodnie mogą podróżować cztery dorosłe osoby. Kierowcy i przedniemu pasażerowi spodobają się obszerne i wygodne fotele, ładna deska rozdzielcza z dużym schowkiem i dwa cyfrowe ekrany. Dzięki regulowanej wzdłużnie kanapie w zakresie 16 cm kufer może mieć pojemność od 422 do 536 l, a po złożeniu oparć oferuje maksymalnie 1275 l. Captur charakteryzuje się dobrą przyczepnością na zakrętach, stabilnością przy autostradowych prędkościach i niezłym komfortem jazdy.
Suzuki Vitara
Suzuki Vitara w obecnej formie jest na rynku od 2015 r. W tym aucie można mieć napęd na 4 koła. W roku modelowym 2020 wycofano silnik 1.0/111 KM, a jednostka 1.4 otrzymała układ miękkiej hybrydy i mniejszą moc. Jednostka ma dobrą kulturę pracy i przyjemnie równomiernie rozwija moc. Układ kierowniczy pracuje lekko i ma leniwe przełożenie. Vitara nie lubi nagłych zmian kierunku jazdy i nerwowo reaguje na poprzeczne nierówności i dziury.
Seat Arona
Pierwszy crossover segmentu B z koncernu Volkswagena – jest bliźniakiem dla T-Crossa i Kamiqa. Auto oferuje dobrą pozycję za kierownicą, czytelne zegary, logiczną obsługę i solidne wykonanie. Razi twardy plastik na górze deski rozdzielczej i na boczkach drzwi (tak samo jest w pierwszych T-Rocach). Miejsca dla podróżnych jest wystarczająco, zwłaszcza z tyłu jest go dużo jak na segment B. Kufer Arony ma pojemność 400 l. Jego układ kierowniczy jest precyzyjny, a nadwozie na zakrętach zachowuje się pewnie i przewidywalnie. Zawieszenie jest sztywne, ale nie psuje to komfortu jazdy.