dolarów, a siedzibą była przebudowana fabryczka powozów w Detroit. Prezesem został bankier John S. Grey, Henry Ford zaś wiceprezesem i naczelnym inżynierem jako posiadacz 25,5 proc. udziałów, pomysłodawca i motor napędowy firmy. Ford postrzegał samochody w kontekście gwałtownego rozwoju przemysłu i do tej wizji dostosował swoje plany. A plany te musiały być zarysowane równie precyzyjnie, jak wszystko w życiu Henry'ego Forda, bo już w miesiąc po założeniu spółki sprzedano jej pierwszy produkt. Był to Model A. Ów pierwszy Ford został zakupiony przez jednego z najbardziej znanych lekarzy w Chicago, doktora Pfenniga, za kwotę 750 dolarów - wysoką, ale wciąż kilkakrotnie niższą od przeciętnych cen ówczesnych aut. W roku 1906 Ford wykupił większościowy pakiet firmy i wtedy dopiero pokazał, co grało mu w duszy. Powiedział kiedyś, że "biznes, który ma na celu tylko robienie pieniędzy, to ubogi biznes". Dlatego całą koncepcję produkcji oparł na idei, iż rynek trzeba współtworzyć, umożliwiając nabywanie produktów tym, którzy je wytwarzają. Stąd najwyższe płace w przemyśle właśnie u Forda. Stąd najlepsza organizacja pracy, obniżanie kosztów produkcji i redukcja strat, opieka medyczna i społeczna. Stąd też pomysł, by produkt elitarny, jakim był automobil, uczynić powszechnie dostępnym i masowym. I stąd wreszcie sposób produkcji od początku do końca wymyślony, wyliczony i stworzony teoretycznie przez Forda, zastosowany w praktyce w 1913 roku: taśma montażowa.Do 1908 roku Henry Ford i jego inżynierowie stworzyli cały motoryzacyjny alfabet modeli, aż do S. Kilka spośród nich było autami, jakie dziś nazwalibyśmy concept carami. Niektóre miały 2, inne 4 cylindry, a jeden (jedyny marketingowy niewypał, Model K) aż 6. Przez ten czas wypróbowano wszelkie rodzaje przeniesienia napędu. Aż przyszedł rok 1908: 1 listopada na londyńskim salonie samochodowym odbyła się światowa premiera Modelu T. Ford określił go jako "pierwszy uniwersalny samochód", a auto stało się symbolem taniego, niezawodnego, masowego środka transportu. Symbolem tak ponadczasowym, że do dziś na pytanie "kto jest twórcą samochodu?", większość ludzi jest skłonna odpowiedzieć: "Henry Ford". Już w pierwszym roku produkcji 10 660 Fordów T znalazło nabywców!Jednakże Henry Ford miał doskonałe pomysły także w innych dziedzinach. Jako pierwszy na świecie zaczął budować montownie i fabryki poza granicami własnego stanu, a potem i kraju. Już w roku 1911 powstała fabryka Forda w Anglii, potem we Francji, w Irlandii, Hiszpanii, w Niemczech...Od początku działalności Henry'ego Forda jego idee powodowały gwałtowny rozwój przemysłu ciężkiego. Już w 1913 roku taśmy montażowe Forda opuszczał samochód co 10 sekund! Tak masowa produkcja wymagała masowych dostaw podzespołów, ale i masowej produkcji stali, spowodowała więc rozkwit walcowni, odlewni itp. W efekcie przed końcem 1913 roku firma produkowała ponad połowę aut wytwarzanych w USA! Jeszcze przed wybuchem I wojny światowej Ford konstruował oprócz samochodów osobowych również dostawcze, ciężarowe i specjalne, a także autobusy, traktory i łodzie motorowe, wkrótce także samoloty. W roku 1919 Henry i jego syn Edsel wspólnym wysiłkiem wykupili wszystkie udziały, a tym samym Ford Motor Company stała się firmą rodzinną. W trzy lata potem przejęciem Lincolna rozpoczęła się budowa światowego imperium motoryzacyjnego: Grupy Forda. Produkcja luksusowych i prestiżowych aut w ramach tej marki była jedym z pierwszych zrealizowanych pomysłów Edsela, który w 10 lat potem przejął stanowisko po ojcu. W 1933 roku Edsel, który bardziej niż techniczną stroną aut interesował się stylistyką, powołał do życia dział designu. W dwa lata potem utworzył nową markę w ramach Grupy: Mercury. Auta tej marki były i są identyczne technicznie z modelami Forda, ale charakter ich nadwozi i wyposażenia kieruje je do młodszej klienteli. W czasie prezesury Edsela działalność firmy stawała się coraz dynamiczniejsza. Tuż przed przystąpieniem USA do II wojny światowej Edsel zdobył niezwykle lukratywne kontrakty wojskowe, co umożliwiło firmie nie tylko przetrwanie, ale i rozkwit. Niestety, w chwili gdy polityka ta zaczynała właśnie przynosić korzyści, w 1943 roku, Edsel zmarł. Do steru firmy powrócił Henry, tylko po to jednak, by do prezesowania przyuczyć swego wnuka - Henry'ego II, który objął władzę we wrześniu 1945 roku. Jego pierwszym zadaniem było stworzenie zupełnie nowego modelu, który zaznaczyłby koniec wojny i ery konstrukcji lat 30. Autem tym był model 49, jedna z legend Forda.Henry Ford II kontynuował działania globalne i poszerzał zasięg Grupy. Miał zdolność do znajdowania absolutnych ekscentryków, którzy swymi pomysłami i entuzjazmem dodawali impetu działaniom firmy - tak było choćby z Earlem McPhersonem czy Lee Iacoccą. Jeden z nich dał Fordowi pozycję lidera w nowatorstwie konstrukcyjnym (kolumna McPhersona i pontonowe nadwozie samonośne), drugi pojazd kultowy i rekordową sprzedaż (Ford Mustang).W roku 1967 Henry II dokonał zmiany sposobu prowadzenia interesów w Europie przez stworzenie Ford of Europe, która to firma działa z bardzo dużą autonomią, projektując własne linie modelowe i prowadząc indywidualną politykę handlową w ramach Grupy. Inne działania Henry'ego II objęły stworzenie instytucji finansowej Ford Credit, co zwielokrotniło obroty Grupy oraz położyło podwaliny pod rozszerzenie i globalizację Forda (patrz ramka). Dziś prowadzona przez Williama Claya Forda firma to drugi co do wielkości producent samochodów na świecie. Zatrudnia 350 tys. ludzi i działa na 200 rynkach na 6 kontynentach.
Galeria zdjęć
100 lat Forda
100 lat Forda
100 lat Forda
100 lat Forda
100 lat Forda