oyota zainwestowała do tej pory w fabrykę w Wałbrzychu ponad 500 mln euro. Obecnie możlwiości produkcyjne Toyota Motor Manufacturing Poland to ponad milion podzespołów w skali roku (360 tys. silników i 720 tys. przekładni), co sprawia, że zakład jest największym centrum produkcji podzespołów poza Japonią.Toyota Motor Manufacturing Poland została założona w sierpniu 1999 roku, ale produkcję zapoczątkowano dopiero w kwietniu 2002 r. od wytwarzania 5-stopniowych skrzyń biegów w liczbie 250 tys. ezgzemplarzy. Przekładnie montowano w modelach: Yaris, Corolla, Corolla Verso i Avensis.Poważny wzrost znaczenia zakładu nastapił na początku 2005 r. od rozpoczęcia produkcji 1-litrowych silników benzynowych oraz manualnych i półautomatycznych skrzyń biegów dla tzw. “trojaczków” z czeskiego Kolina, czyli Toyoty Aygo, Peugeota 107 i Citroena C1. Od tej pory zakład mógł się pochwalić roczną produkcją na poziomie 930 tys. sztuk.Kolejnym powodem do świętowania był wrzesień 2008 r., kiedy to zapoczątkowano produkcję nowej generacji 6-stopniowych skrzyń biegów do Toyoty Yaris, Auris, Corolli, Verso i Avensis. To pozwoliło wałbrzyskiej fabryce osiągnąć dzisiejsze możliwości produkcyjne 1 050 000 podzespołów rocznie.Toyota w Polsce to oczywiście nie tylko Toyota Motor ManufactoringPoland w Wałbrzychu, ale również Toyota Motor Industries Polandw Jelczu-Laskowicach, a także dystrybutor samochodów- Toyota Motor Poland z siedzibą w Warszawie. Japoński koncern prowadzi ponadto w naszym kraju działalność finansową, jako Toyota Bank Polska, i magazynowo-logistyczną poprzezfirmę Toyota Logistics Services Poland.
5-milionowy produkt Toyoty z Polski
W ubiegłym tygodniu polskie przedstawicielstwo Toyoty miało powody do świętowania. Z linii montażowych wałbrzyskiej fabryki koncernu zjechał bowiem 5-milionowy produkt. Od kwietnia 2002 roku zakład opuściło już 1 680 000 silników i 3 320 000 skrzyń biegów, które trafiły do modeli produkowanych w Europie i Afryce Południowej.