W 1980 roku Mercedes klasy S serii W126 był pierwszym europejskim samochodem wyposażonym w poduszkę powietrzną. Rozwiązanie to było wtedy czymś naprawdę wyjątkowym. Obecnie airbagi przednie, boczne czy kurtynowe montowane są niemal we wszystkich autach dostępnych na rynku.

Niestety poduszki powietrzne nie zapewniają wszystkim pasażerom jednakowego poziomu bezpieczeństwa. Badanie niemieckiego automobilklubu ADAC wykazało, że niektórzy pasażerowie podczas wypadku narażeni są na większe ryzyko odniesienia obrażeń. Należą do nich: dzieci, nastolatki, kobiety oraz seniorzy. Airbag są bowiem projektowane dla „przeciętnego człowieka” o wzroście 175 cm i wadze 75 kg.

Owe ryzyko u osób powyżej 55 roku życia, w porównaniu z grupą wiekową 18-35-latków, wzrasta przez to o 14 proc., u pasażerów powyżej 75 roku życia nawet o 22 proc. W przypadku pasażerów w wieku od 12 do 18 lat wskaźnik ten jest wyższy o 5 proc.

Na większe obrażenia narażone są również kobiety. 62 proc. pań podczas zderzenia czołowego doznaje urazu klatki piersiowej – u panów tylko 46 proc. Przyczyna nie tkwi jednak w budowie ciała, tylko w tym, że kobiety częściej niż mężczyźni siedzą bardzo blisko kierownicy.

ADAC apeluje do producentów o opracowanie inteligentnych poduszek powietrznych, które napełniają się w zależności od wzrostu i wagi ciała pasażerów.