W grudniu zeszłego roku amerykańscy producenci General Motors i Ford odnotowali obniżenie sprzedaży na amerykańskim rynku o 13 % i zaliczyli kolejny nieudany rok. Taka sytuacja spowodowana jest zmniejszonym popytem na pickupy i SUV-y. Natomiast japońska Toyota odnotowała w ostatnim miesiącu 2006 wzrost sprzedaży o 12 %. General Motors z takim wynikiem odnotował spadek sprzedaży już siódmy rok z rzędu, a wartość jego akcji dalej spada. W podobnej sytuacji jest również Ford, któremu sprzedaż spada już od sześciu lat. W odróżnieniu do amerykańskich producentów sprzedaż japońskiej Toyoty wzrasta od jedenastu lat. Amerykański rynek samochodów osobowych i małych samochodów dostawczych przechodzi przez trudny okres, sprzedaż tych samochodów zmniejszyła się w zeszłym roku o 2,6 % w stosunku do roku 2005. Chodzi o najgorszy wynik od roku 1998.

W zeszłym roku Toyocie udało się zwiększyć udział w amerykańskim rynku samochodowym z 13,3 % w roku 2005 do 15,4 % w 2006. Udział azjatyckich producentów w rynku amerykańskim wzrósł tym samym do 39,4 %. Trójca GM, Ford i Chrysler straciła 3 % swojego udziału, który wynosi teraz 53,7 %. Według firmy konsultacyjnej IRN nie jest prawdopodobne, by sytuacja amerykańskich spółek w najbliższym czasie zmieniła się radykalnie.

W zeszłym roku sprzedaż samochodów koncernu GM spadła o 8,7 % do 4,07 mln egzemplarzy. Wzrost sprzedaży odnotował tylko Saturn i Hummer. Największy spadek o 15 % odnotowały marki Buick i GMC. Wynik Forda jest tylko niewiele lepszy. Jednak zupełną tragedią był grudniowy spadek sprzedaży najlepiej sprzedawanego pickupa serii F (-21 %). Sprzedaż modelu Explorer spadła aż o 30 %. W odróżnieniu od amerykańskich konkurentów Toyocie udało się w zeszłym roku zwiększyć sprzedaż samochodów o 13 %. Japoński producent liczy, że w tym roku zwiększy sprzedaż o 5,5 %, co oznaczałoby sprzedaż na poziomie 2,68 mln samochodów. W grudniu najlepiej sprzedawały się modele Camry (+19 %) oraz Corolla (+16 %). Camry już piąty rok z rzędu jest najlepiej sprzedawanym samochodem w USA.

Kolejnym dużym producentom powodziło się różnie. Całoroczny spadek o 5,3 % odnotował numer sześć amerykańskiego rynku – japoński Nissan. Z drugiej strony Honda zwiększyła sprzedaż o 3,2 %. Piąty największy producent świata i numer cztery na rynku amerykańskim, koncern DaimlerChrysler odnotował spadek sprzedaży o 5,5 %.

MiejsceNazwaIlość sprzedanych samochodów w 2006 r. [w mln sztuk]Zmiana w stosunku do roku 2005 [%]1.General Motors4,07- 8,72.Ford2,92- 7,93.Toyota2,54+ 134.DaimlerChrysler2,39- 5,55.Honda1,51+ 3,26.Nissan1,02- 5,3