W Unii Europejskiej firmy zdecydowanie chętniej korzystają z leasingu (w niektórych krajach jest to aż 82 procent przedsiębiorstw) – wynika z badania CVO (Corporate Vehicle Observatory), jednej z najważniejszych międzynarodowych analiz rynku flotowego przeprowadzanej dorocznie przez firmę Arval, eksperta w zarządzaniu flotami firmowymi.

– Zmiana archaicznej struktury finansowania aut korporacyjnych w naszym kraju może przynieść wymierne efekty dla polskich przedsiębiorstw. Skorzystanie z usługi car fleet management jest korzystne dla każdej firmy, ponieważ pozwala zoptymalizować koszty, a dzięki temu lepiej długofalowo zarządzać finansami i strukturą przedsiębiorstwa – twierdzi Janusz Kowalik, Dyrektor Generalny firmy Arval.

Według międzynarodowego badania Barometr CVO struktura pojazdów firmowych w Polsce odbiega od przeciętnej ogólnoeuropejskiej. Dotyczy to zwłaszcza średnich i dużych przedsiębiorstw.

W naszym kraju około 55 procent firm z tej grupy nabywa pojazdy ze środków własnych, a tylko blisko 40 procent pozyskuje auta wykorzystując leasing finansowy i operacyjny. Nawet na najbliższym nam rynku czeskim odsetek ten wynosi około 60 procent.

W Polsce, w segmencie dużych firm, wskaźnik finansowania pojazdów firmowych za pośrednictwem leasingu operacyjnego wynosi zaledwie 20 procent. W Czechach jest to już 29 procent. W Niemczech i Portugalii – 49 procent. W Belgii – 61 procent. W Hiszpanii – 69 procent. We Francji i Włoszech – aż 82 procent. Jedynym wyjątkiem jest Szwajcaria ze wskaźnikiem 15 procent.

Archaiczna struktura polskiego rynku aut firmowych wynika w dużej mierze z dominacji firm mikro i małych wśród rodzimych przedsiębiorstw. Dla nich leasing jest wciąż jeszcze mało znanym narzędziem. Ale brak wiedzy w tym zakresie deklaruje aż 36 procent menedżerów ds. zarządzania flotą w największych firmach (powyżej 500 pracowników). Co więcej, aż 23 procent tej grupy respondentów nie zna nawet stosunkowo prostego źródła finansowania, jakim jest leasing finansowy.

Polskie firmy świadczące usługi car fleet management czeka zatem jeszcze ogromna praca edukacyjna. Spowolnienie gospodarcze i redukcja kosztów operacyjnych w firmach może być dobrym pretekstem do rozważenia outsourcingu usług związanych z zarządzaniem flotą samochodową.