Auto Świat Wiadomości Aktualności Jeśli tak ma wyglądać przyszłość, to wsadźcie mnie w wehikuł czasu

Jeśli tak ma wyglądać przyszłość, to wsadźcie mnie w wehikuł czasu

Panie i panowie, oto goście specjalni, pierwszy raz w Polsce: Audi A6 Sportback e-tron concept i Audi skysphere concept. Byłem na pokazie modeli, o których można powiedzieć jedno: jeśli one nie przekonają nas do aut elektrycznych, to nic już innego nie zdoła tego zrobić.

Audi A6 Sportback e-tron conceptŻródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz
  • Od 2026 r. każde kompletnie nowe przedstawiane Audi przeznaczone na rynek globalny ma mieć już tylko napęd elektryczny
  • Audi A6 Sportback e-tron concept bazuje na platformie skonstruowanej razem z Porsche, a jego reflektory na postoju wyświetlają gry
  • Audi skysphere concept może zmieniać długość — o ćwierć metra
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

Jeśli tak ma wyglądać przyszłość motoryzacji, wsadźcie mnie w wehikuł czasu. Audi na specjalnym pokazie pierwszy raz w Polsce przedstawiło dwa elektryczne prototypy: A6 Sportbacka e-tron concept oraz skysphere concept.

Firma robi bowiem co może, żeby nie tylko oswoić nas z elektromobilnością, ale i wzbudzić do niej głębsze – ale jak najbardziej pozytywne – uczucia. Audi w ciągu 12 miesięcy 2021/2022 r. pokazało aż pięć prototypów na prąd! Ale i stawka jest najwyższa z możliwych: każde kompletnie nowe Audi przedstawiane od 2026 r. i przeznaczone na globalny rynek ma być już tylko elektryczne, a w 2033 r. producent w ogóle chce zakończyć wytwarzanie samochodów spalinowych (choć dla chińskiego rynku może zrobić wyjątek).

Audi skysphere concept
Audi skysphere conceptAudi

Tymczasem już w 2035 r. w Unii Europejskiej może wejść w życie zakaz pierwszych rejestracji aut spalinowych i hybrydowych. Dwa prototypowe Audi pokazują jednak, że nie ma się czego obawiać: elektryki potrafią mieć równie dużo charakteru co samochody spalinowe.

Audi A6 Sportback e-tron concept: geny Porsche

Zaczniemy od samochodu, którego nazwa z pewnością musi mocno niepokoić fanów spalinowej motoryzacji. Czy Audi A6 Sportback e-tron concept zmieni się w seryjne auto, które zastąpi obecne A6? Zmieni się, ale nie zastąpi.

Audi A6 Sportback e-tron concept
Audi A6 Sportback e-tron conceptAudi

Firma zamierza bowiem oferować jednocześnie dwie "A-szóstki": obecną (dostępną w wersjach spalinowych i hybrydowych) oraz elektryczną, zapowiadaną właśnie przez ten prototyp. Spalinowe/hybrydowe Audi A6 lada chwila przejdzie lifting, elektryczne A6 trafi na rynek w pierwszej połowie 2024 r. Oba auta będą osobnymi konstrukcjami z kompletnie odrębnymi platformami.

Ta z Audi A6 Sportback e-tron nazywa się PPE i powstała wspólnie z Porsche. Przeznaczona wyłącznie dla elektrycznych aut posłuży SUV-om, sedanom i kombi klasy średniej i wyższej oraz luksusowej limuzynie, która może zastąpić Audi A8.

Reflektory Audi A6 Sportbacka e-tron concept podczas postoju mogą na ścianie wyświetlać grę.
Reflektory Audi A6 Sportbacka e-tron concept podczas postoju mogą na ścianie wyświetlać grę.Audi

Studyjne Audi A6 Sportback e-tron na żywo wygląda jeszcze lepiej niż na zdjęciach. Seryjny samochód będzie bardzo podobny, co oznacza, że czeka nas jedno z najpiękniejszych Audi wszech czasów.

Na dodatek urodzie nie stanęła na drodze aerodynamika, co wcale nie jest oczywiste. Współczynnik Cx prototypowego Audi A6 Sportback e-tron wynosi zaledwie 0,22. Cx obecnego Audi A6 to "aż" 0,27. To właśnie ta wyjątkowo opływowa karoseria pozwoli najbardziej wydajnej wersji seryjnego Audi A6 e-tron uzyskać przeszło 700-kilometrowy zasięg. Na dodatek, im większe koła, tym skuteczniejsza rekuperacja. Pod tym względem też nie ma co narzekać. Studium ma 22-calowe obręcze.

W porównaniu z obecnym A6 prototypowy A6 Sportback e-tron jest o 2,1 cm dłuższy, o 7,4 cm szerszy i o 1,7 cm niższy, mierząc odpowiednio 496, 196 i 144 cm.

Prototyp ma najwęższe światła, jakie kiedykolwiek zastosowano w Audi. Na dodatek potrafią one na płaskiej pionowej powierzchni typu ściana wyświetlać grę, dzięki której czymś wypełnimy oczekiwanie na naładowanie akumulatorów. Inna sprawa, że dużo to się człowiek nie naczeka: z odpowiednią ładowarką w 10 minut przybędzie 300 km zasięgu.

Seryjne Audi A6 Sportback e-tron będzie dostępne w wersjach z jednym silnikiem (z tyłu) lub dwoma (z tyłu i z przodu). Prototyp polega na drugiej konfiguracji, rozwijając 476 KM. Maksymalne 800 Nm pozwala przyspieszać od 0 do 100 km/h w niecałe 4 s.

Audi skysphere concept: A8 Cabriolet?

Niby znasz Audi skysphere concept z dziesiątek zdjęć, niby wiesz, czego się spodziewać, ale nie: nie wiesz, czego się spodziewać. Kiedy już stajesz oko w oko z tym samochodem, kolana dosłownie uginają się z wrażenia.

Audi skysphere concept
Audi skysphere conceptAudi

Jasne, Audi skysphere concept jest trochę groteskowe i przejaskrawione, ale to przywilej prototypów. Elektryczne auto ma 200 cm szerokości, ale jedynie 123 cm wysokości. Gdzie w takim razie upchnięto akumulatory trakcyjne? Za dwoma fotelami i między nimi, właśnie po to, aby siedzenia zamocować możliwie jak najniżej, a nie na akumulatorowej "tacce". Poza tym Audi skysphere concept ma 494 cm długości. Albo 519 cm.

Prototyp może bowiem wydłużyć o ćwierć metra swój rozstaw osi, co zmienia zarówno właściwości jezdne, jak i cały charakter auta. Silnik znalazł się z tyłu (choć proporcje nadwozia sugerują coś przeciwnego) – ma 632 KM i 750 Nm. Zasięg to ponad pół tysiąca kilometrów, przyspieszenie 0-100 km/h – "aż" 4 s. "Aż", bo z takim wyglądem podbitym 23-calowymi kołami wydawałoby się, że cała operacja trwa przynajmniej 1,5 s krócej.

Jak ekologia, to ekologia: we wnętrzu sztuczna skóra wyparła naturalną, a eukaliptusowe drewno pochodzi z plantacji, na których natychmiast po wycięciu jednego drzewa sadzi się kolejne.

Audi skysphere concept nie ma deski rozdzielczej. Ma za to ekran – o rozmiarach 142x18 cm.

Prototyp trafi do produkcji w… no właśnie, raczej nie trafi. Gdyby był rynek na tego typu samochód, już od dawna rozpychałoby się na nim Audi A8 Cabriolet.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków