„Wyścig o przyszłość rozstrzygnie się w klasie samochodów elektrycznych“ –podkreślił prezes zarządu Audi AG Rupert Stadler. „Jeśli samochody seryjne są w coraz większym stopniu elektryczne, to tym bardziej muszą takimi się stawać ucieleśniające najnowsze rozwiązania techniczne samochody wyścigowe.”

Pierwsza seria wyścigów samochodów elektrycznych doskonale wpisuje się w strategię marki z Ingolstadt oferowania co roku, począwszy od 2018, kolejnych modeli napędzanych wyłącznie energią elektryczną. Audi znajduje się w tej chwili na etapie najpoważniejszej transformacji w całej swej dotychczasowej historii. Już w bieżącym sezonie 2016/2017 zintensyfikowało działania partnerskie z teamem ABT Schaeffler Audi Sport. Zanim jednak koncern z Ingolstadt w pełni fabrycznie zaangażuje się w wyścigi Formuły E, już teraz aktywnie pracuje nad rozwojem odpowiednich rozwiązań technicznych. Starty rozpoczną się już w 2017 roku.

Bez zmian pozostaje natomiast zaangażowanie Audi w DTM. W sezonie 2017 na starcie tej serii wyścigów pojawi się następca Audi RS 5 DTM. W połowie października rozstrzygnęły się wyniki sezonu 2016 – zespół Audi wygrał zarówno w klasyfikacji producentów, jak i w klasyfikacji zespołów.

Nie zdecydowano jeszcze o przyszłym zaangażowaniu Audi w Mistrzostwa Świata FIA w Rallycross’ie (World RX). W bieżącym sezonie 2016, startujący na stałe w DTM kierowca fabryczny Audi Mattias Ekström, pokonał wiele konkurencyjnych zespołów fabrycznych i za kierownicą swojego Audi S1 EKS RX quattro jeszcze przed końcem sezonu zdobył tytuł mistrzowski. Dotychczas, obecność Audi w tych mistrzostwach ograniczała się do wspierania prywatnego zespołu EKS. Obecnie marka analizuje opcję ewentualnego poszerzenia swego zaangażowania w tej serii, ponieważ również w wyścigach rallycross pasjonujący temat napędu elektrycznego jest jedną z dyskutowanych kwestii.

Wraz z zaprzestaniem uczestnictwa w World Endurance Championship (WEC), kończy się pełna sukcesów era. Audi przez 18 lat prezentowało w Le Mans kolejne prototypy. Trzynaście razy zwyciężało w tym słynnym 24-godzinnym wyścigu. Zapisało też na swoim koncie wiele innowacji: było pierwszym samochodem wyścigowym, który wygrał wyposażony w silnik TFSI (2001), pierwszym triumfatorem z silnikiem TDI (2006) i pierwszym zwycięzcą z napędem hybrydowym (2012).

Podczas 185 startów w serii WEC, prototypy Audi LMP zwyciężały 106 razy, 80 razy startowały z pole position i 94 razy najszybciej przejechały pełne okrążenia. Wyścigowe hybrydy – Audi R18 e-tron quattro – dwukrotnie zdobyły Długodystansowe Mistrzostwo Świata Federacji FIA. Ponadto w latach 2000-2008, Audi dziewięć razy z rzędu zdobyło tytuł mistrzowski w American Le Mans Series (ALMS) - serii wyścigowej prototypów z Le Mans o największym wówczas, światowym znaczeniu.

Mimo wycofania się Audi z serii WEC, Grupa Volkswagen nadal będzie w niej obecna poprzez zespół fabryczny Porsche.

Audi R18 w wyścigu 24h Le Mans 2016