- Nowe Audi Q7 TFSI e wyróżnia się najnowocześniejszą techniką hybrydową
- Układy napędowe Audi Q7 TFSI e są niezwykle wydajne
- Po naładowaniu akumulatora można przejechać w trybie w pełni elektrycznym 79 km
- Moc i osiągi silnika elektrycznego są na tyle duże, że w zupełności wystarczają do napędzania samochodu w ruchu miejskim i pozamiejskim
- Maksymalna prędkość jazdy w trybie elektrycznym hybrydowego Audi Q7 to aż 135 km/h
Audi Q7 – duży, 7-osobowy, luksusowy SUV z napędem na obie osie w tym roku doczekał się kolejnej modernizacji. Zmiany w istocie są znacznie większe, niż może się to wydawać na pierwszy rzut oka. Największe jednak zmiany dotknęły zelektryfikowanych układów napędowych, które pozbawiono typowych dla tego rodzaju układów wad, czy też – lepiej powiedzieć – cech, które ograniczają ich wydajność i użyteczność. Nowe hybrydowe układy napędowe Audi łączą zalety silników spalinowych i elektrycznych, jednocześnie nowatorskie rozwiązania redukują słabe strony obu rodzajów napędów. Ponadto po raz pierwszy Audi Q7 w wersji Plug-in dostępne jest z układem kierowniczym działającym na wszystkie koła.
Większy akumulator, wyższy zasięg, więcej mocy. I tryb pracy taki, jaki chcesz – bez kompromisów
Pod maską Audi Q7 w wersji 55 TFSI e pracuje sześciocylindrowy silnik benzynowy o poj. trzech litrów, którego moc maksymalna wynosi aż 340 KM. Wspiera go albo całkiem zastępuje – w zależności od dyspozycji kierowcy – kompaktowy silnik elektryczny o mocy 130 kW (177 KM) i maksymalnym momencie obrotowym aż 460 Nm.
Akumulator litowy umieszczony pod podłogą bagażnika to nowa konstrukcja o wyższej gęstości mocy – w przeliczeniu na masę mieści się w nim więcej energii niż w bateriach starszego typu. Pojemność tej konstrukcji to 25,9 kWh brutto, 22 kWh netto – czyli tyle ma do dyspozycji użytkownik. W efekcie Audi Q7 55 TFSI e może przejechać na jednym ładowaniu 90 km w warunkach miejskich. To jednak nie wszystko: istotne jest to, jak Audi Q7 TFSI e jeździ na prądzie.
Audi Q7 TFSI e: jadąc na prądzie, jedziesz na prądzie – bez wyjątków
Kierowca najnowszej wersji Audi Q7 TFSI e ma do dyspozycji dwa tryby hybrydowe i jeden w pełni elektryczny. W trybie całkowicie elektrycznym auto napędzane jest silnikiem o mocy 177 KM, co w zupełności wystarcza do dynamicznej jazdy w mieście. Nie ma jednocześnie możliwości, aby w trybie elektrycznym włączał się silnik spalinowy – nie ma takiej potrzeby, a zatem bez względu na to, jak głęboko wciśnięty jest pedał gazu, auto napędzane jest tylko przez silnik elektryczny – aż do momentu wyczerpania energii zgromadzonej w akumulatorze bądź też do czasu, gdy kierowca wybierze tryb hybrydowy.
Audi Q7 i jego hybryda Plug-in: możesz zużyć prąd w pierwszej kolejności, ale nie musisz
Tryby hybrydowe działają w dwóch trybach do wyboru: automatycznym i podtrzymania. W trybie automatycznym układ działa w trybie domyślnym – samochód głównie napędzany jest silnikiem spalinowym, jednak wspieranym w istotnych momentach przez silnik elektryczny, co gwarantuje niezwykłą płynność przyspieszenia i responsywność napędu na najwyższym poziomie. Silnik elektryczny przy niskich obrotach silnika spalinowego zapewnia płynne rozwijanie mocy, a w przypadku uruchomienia nawigacji pokładowej tak gospodaruje zasilaniem, aby wykorzystać jak najwięcej energii elektrycznej przed dotarciem do celu.
Dla wielu kierowców game-changerem jest tryb podtrzymania: w tym trybie poziom naładowania akumulatora trakcyjnego jest mniej-więcej stały – zmienia się nieznacznie na tyle, na ile jest to niezbędne dla wydajnej pracy układu hybrydowego. W efekcie np. po przejechaniu długiej trasy autostradowej kierowca wciąż ma do dyspozycji energię elektryczną, która pozwala poruszać się w ruchu miejskim w trybie całkowicie elektrycznym.
Kierowca ma też możliwość wyboru trybu doładowania akumulatora w czasie jazdy. Po aktualizacji systemu inteligentne ładowanie akumulatora odbywa się wyłącznie powyżej prędkości ok. 65 km/h, ewentualnie przy niższej prędkości podczas hamowania. Dzięki temu układ jest bardziej wydajny, a zużycie paliwa w każdej sytuacji niższe.
Audi Q7 TFSI e: samochód przewiduje, co się za chwilę wydarzy
Dla wydajności układu hybrydowego kluczowe jest odzyskiwanie energii z hamowania – jednak w taki sposób, aby nadmierne hamowanie nie wymuszało po chwili na kierowcy dodania gazu. System Audi w chwili zdjęcia nogi z gazu przechodzi w tryb przewidywania: na podstawie danych nawigacyjnych wie, że zbliża się zakręt i konieczne jest większe opóźnienie, ale też wykorzystuje on informacje z czujników odległości (radaru) do określania odległości od poprzedzających samochodów.
Gdy odległość od poprzedzających pojazdów zmniejsza się, system hamuje wydajniej i odzyskuje więcej energii; gdy przed samochodem nie ma przeszkód oraz zakrętów, system zmniejsza siłę hamowania silnikiem elektrycznym, ewentualnie uruchamia bieg jałowy. Układ hybrydowy współpracuje z tempomatem adaptacyjnym, którego dane pozwalają oszczędzać paliwo. Gdy adaptacyjny tempomat nie jest aktywny, kierowca jest informowany ikonami na wyświetlaczu, że warto zdjąć nogę z gazu.
Audi Q7 nie musi jechać powoli…
Moc systemowa wersji 55 TFSI e to aż 290 kW (394 KM) – auto przyspiesza do setki w 5,7 s. Gdyby dla kogoś te osiągi były niewystarczające, w ofercie producenta jest też wersja 60 TFSI e o mocy systemowej 490 KM i maksymalnym momencie obrotowym 700 Nm – Q7 w tej konfiguracji przyspiesza do setki w zaledwie 5 sekund. Wszystkie warianty mają prędkość ograniczoną elektronicznie do 240 km/h, natomiast maksymalna prędkość w trybie elektrycznym to 135 km/h – to wciąż dużo więcej niż potrzebuje kierowca w warunkach miejskich i podmiejskich.
Audi Q7: wyposażenie i wykonanie w standardzie premium
Już seryjne wyposażenie tego modelu jest imponujące, kupujący Audi może jednak zamówić wiele opcji z naprawdę najwyższej półki. To m.in. aktywne reflektory LED Matrix, to elektronicznie sterowane zawieszenie pneumatyczne, to także układ kierowniczy na wszystkie koła (przy niskich prędkościach tylne koła obracają się nawet o 5 stopni w kierunku przeciwnym do kół przednich, co zmniejsza promień skrętu nawet o metr. Dostępna jest też elektromechaniczna aktywna stabilizacja przechyłów, która stabilizuje nadwozie podczas jazdy po nierównościach i zmniejsza przechyły na zakrętach.
Audi Q7 TFSI e: dobierz wyposażenie, a dostaniesz ofertę dopasowaną do Ciebie
Decydując się na kupno Audi Q7 TFSI e, można skorzystać z bardzo atrakcyjnej cenowo oferty Business Edition dostępnej z dodatkowym wyposażeniem, dzięki której można doposażyć auto, zwiększając komfort i osiągi. Sprawdź ofertę!