Nie ma wątpliwości, że Audi RS6 na zwykłej drodze zachowywać się będzie inaczej niż klasyczne samochody sportowe. Bardziej od porównania staraliśmy się odkryć czy koneserom samochodów i miłośnikom szybkiej jazdy niemiecki „kombiak” jest w stanie zaoferować coś więcej niż tylko praktyczne nadwozie. Tak więc do dzieła.
Rozmiary zewnętrzne kombi podpowiadały, że w środku nie będziemy odczuwali ciasnoty. Potwierdza to spojrzenie poprzez otwarte drzwi na tylną kanapę, jednak w przypadku RS6 nie o tylne siedzenia chodzi. Tutaj najważniejszy powinien być kierowca. Przestronne skórzane fotele kubełkowe zamontowano przyjemnie nisko. Szkoda, że kierownicy nie można lepiej regulować w poziomie.
Ruszamy... a dokładniej odlatujemy. Audi RS6 przyśpiesza tak szybko, że czujemy się jak w samolocie. Silnik bez zawahania wkręca się od obrotów jałowych po liczbę 6500, kliknięcie manetką pod kierownicą, przekładnia Tiptronic w oka mgnieniu zmienia bieg i kombi bez zawahania mknie dalej. Wskazówka prędkościomierza przemieszcza się tak szybko jak sąsiednia na obrotomierzu. Niezależnie od tego czy przyśpieszamy od setki, czy dwusetki albo czy załączony mamy drugi lub piąty bieg. Siła silnika jest po prostu porażająca.
Po chwili wydaje się, że samochody na prawym pasie zupełnie się zatrzymały. Auto spokojnie przyśpiesza do 250 km/h, wskazówka nie ma też problemu wspiąć się do maksymalnej prędkości 280 km/h. Za kierownicą wydaje się przy tym, że pędzimy niewiele ponad 200 km/h. W Audi RS6 przy tak wysokich prędkościach po prostu wydaje się, że jedziemy o jakieś 50 km/h wolniej. Zasługa w tym przede wszystkim masywności i rozmiarów auta. Kto więc chce poczuć prawdziwą prędkość musi wybierać u innych producentów, np. u Porsche.
Audi RS6 na zakrętach prawie się nie nachyla, a dzięki elektronicznie sterowanym amortyzatorom, ani w czasie hamowania, nie staje na przednich „nogach”, pozostając nawet w trybie sportowym komfortowym samochodem dobrze tłumiącym nierówności. Pozytywnie zaskakujące, zwłaszcza że pod błotnikami kręcą się 20-calowe koła. Niestety niewiele wspólnego ze sportową jazdą ma układ kierowniczy. Działanie wspomagania chwilami jest zbyt intensywne, natomiast przy wyższych prędkościach kierownica sztywnieje aż za bardzo. Przyjemnie współpracowało się z automatem Tiptronic, który dokładnie i szybko zmienia biegi, aż można by pomyśleć, że chodzi o DSG. Dodatkowo redukcja biegu odwdzięcza się zniewalającym warkotem jednostki napędowej.
Nasz test wykazał, że Audi RS6 potrafi nie tylko szybko poruszać się po autostradzie, ale nie szkodzą mu także gorsze drogi krajowe. Co prawda nie może się tutaj równać z prawdziwymi samochodami sportowymi...
Ocena
Wnętrze, sterowanie | |
Jakość wykonania wnętrza | 10 |
Jakość siedzeń (długość siedzenia, trzymanie boczne) | 8 |
Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność | 9 |
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - nogi | 9 |
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa | 8 |
Praktyczne schowki | 8 |
Przyjemność z jazdy | 8 |
Widoczność do przodu | 9 |
Widoczność do tyłu | 8 |
Silnik, skrzynia biegów | |
Praca silnika | 10 |
Osiągi na niższych obrotach | 10 |
Moc na wyższych obrotach | 10 |
Głośność na niższych obrotach | 10 |
Głośność na wyższych obrotach | 10 |
Zużycie paliwa | 8 |
Stopnie skrzyni biegów | 10 |
Łatwość zmiany przełożeń | 10 |
Zawieszenie, hamulce | |
Własności jezdne w normalnym ruchu | 10 |
Własności jezdne w warunkach ekstremalnych | 8 |
Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni…) | 9 |
Przeniesienie siły napędowej na jezdnię | 10 |
Skuteczność hamulców | 9 |
Bagażnik | |
Wielkość bagażnika | 9 |
Możliwość załadunku bagażnika | 10 |
Funkcjonalność bagażnika | 10 |
Stosunek ceny do wartości użytecznej | |
Cena/wartość użyteczna | 6 |
Ocena całkowita | |
Ocena całkowita - średnia | 9,04 |
Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę.Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 - bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 - bardzo niskie zużycie.
Dane techniczne
Silnik: | |
Typ silnika: | benzynowy |
Cylindry / zawory: | 10 / 4 |
Pojemność skokowa (cm3): | 4991 |
Moc (kW / obr./min): | 426 / 6250 |
Maksymalny mom. obr. (Nm / obr./min): | 650 / 1500 - 6250 |
Parametry eksploatacyjne: | |
Prędkość maksymalna (km/h): | 250 |
Przyspieszenia 0 - 100 km/h (s): | 4.6 |
Zużycie paliwa-miasto/autostrada/kombi (l/100 km): | 20.4 / 10.3 / 14 |
Rozmiary i masy: | |
Bagażnik - siedzenia/złożone (l): | 565 / - |
Pojemność zbiornika paliwa (l): | 80 |
Masa gotowego do drogi / nośność (kg): | 2025 / 630 |
Rozmiar opon | 275/35 R20 |
Wymiary do wykresu - zewnętrzne: | |
a) długość (mm): | 4928 |
b) szerokość (mm): | 1889 |
c) wysokość (mm): | 1460 |
d) rozstaw osi (mm): | 2846 |
e) rozstaw z przodu (mm): | 1614 |
f) rozstaw z tyłu (mm): | 1637 |
Wymiary do wykresu - wewnętrzne: | |
g) podzielna przestrzeń z przodu min/max (mm): | 920 / 1140 |
h) podzielna przestrzeń z tyłu min/max (mm): | 620 / 480 |
i) wysokość nad siedzeniem - z przodu (mm): | 990 |
j) wysokość nad siedzeniem - z tyłu (mm): | 980 |
k) szerokość z przodu (mm): | 1450 |
l) szerokość z tyłu (mm): | 1420 |
długość siedzenia z przodu (mm): | 520 |
długość siedzenia z tyłu (mm): | 510 |
wysokość oparcia z przodu (mm): | 630 |
wysokość oparcia z tyłu (mm): | 640 |
miejsce pod przednim siedzeniem z tyłu: | TAK |