Małgorzata Kobos, rzecznik prasowy MF, mówi: „Do czasu wejścia w życie nowych przepisów, przy nabyciu nowego auta, podatnicy mają prawo do odliczania całej kwoty podatku według zasad obowiązujących w dniu 30 kwietnia 2004 roku. Odliczenie dotyczy wyłącznie pojazdów, w przypadku których bezspornie wynika na podstawie homologacji producenta lub importera, że nie jest to auto osobowe i jego dopuszczalna ładowność wynosi powyżej 500 kg”.
Jeżeli korzystniejsze warunki dla podatnika przewidywała późniejsza wersja ustawy (obowiązująca od 1 maja 2004 r. do 22 sierpnia 2005 r.) lub też obecna, może on wybrać bardziej opłacalne rozwiązania.
W przypadku aut z kratką wyrok ETS nie ma wpływu na przepisy o podatku dochodowym.
Tomasz Kaczmarski, konsultant ds. podatkowych Blue Tax Group, stwierdził na portalu Money.pl, że przy rozliczaniu podatku PIT i CIT nadal obowiązuje dotychczasowa definicja samochodu osobowego. Wynika z tego, że firma, która kupiła pojazd typu kombi lub SUV z kratką, w przypadku rozliczania podatku dochodowego musi traktować go jak auto osobowe. W tej sytuacji nie można skorzystać z jednorazowej amortyzacji ani jej skrócić. Złagodzenie polityki fiskalnej sprawiło, że firmy pytają dilerów o dostępność aut z kratką.
Na zapowiedzi zmian podatkowych najszybciej zareagowały: Citroën, Skoda i Toyota. „Już w pierwszych dniach od uruchomienia sprzedaży zebraliśmy znaczną liczbę zamówień na Octavię Premia i Octavię Tour Premia. Tak wielki popyt odnotowaliśmy pomimo pojawiających się wątpliwości co do oficjalnego stanowiska Ministerstwa Finansów” – podkreśla Maciej Michalik, kierownik ds. marketingu w Skoda Auto Polska. Pozostałe firmy również starają się o stosowną homologację, by móc zaproponować przedsiębiorcom samochody z kratką.
Witold Rogalski z Subaru Import Polska przyznaje, że uzyskanie dzisiaj homologacji ciężarowej przedłuża się, gdyż wszyscy chcą ją uzyskać. Subaru stara się o nią na modele Legacy i Forester. W ofercie tej firmy auta z kratką pojawią się prawdopodobnie w maju.
Wprowadzenie pojazdów z kratką rozważają również inne firmy.
W przypadku niektórych, jak np. Fiata, Forda, Hondy czy Mazdy, samochody z kratką jeszcze nieprędko pojawią się w salonach, gdyż słabo zaawansowane są prace homologacyjne. W salonie Mazdy uzyskaliśmy informację, że pojazdy z homologacją ciężarową (modele 6 kombi i hatchback oraz 5 i CX7) mogą być dostępne dopiero za około 2 miesiące.
Importer Volkswagena (firma Kulczyk Tradex) także chciałby wprowadzić do oferty auta z kratką.
Musi jednak uzyskać najpierw od producenta stosowny dokument mówiący, że samochody kwalifikujące się do odliczenia całego VAT mają przeznaczenie wielofunkcyjne. Inne marki, jak np. Mercedes czy Opel, zapewniają, że już w drugiej połowie kwietnia wprowadzą do sprzedaży pojazdy z kratką.
Samochody z homologacją ciężarową będą droższe od osobowych o 1500-4000 zł, gdyż importerzy muszą słono płacić za jej uzyskanie, a do tego dochodzi jeszcze koszt kratki. Większość pojazdów będzie sprzedawana w odmianach 4-miejscowych, by spełnić wymogi fiskusa. Gama silnikowa nie będzie tak szeroka, jak w przypadku aut osobowych.
Być może wkrótce okaże się, że montaż kratki do samochodów nie jest konieczny, by przedsiębiorcy mogli odpisać VAT. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wydał wyrok mówiący, że wszystkie auta wykorzystywane w działalności gospodarczej przez podatników VAT umożliwiają odliczanie całego VAT od cen samochodu i paliwa.
„Sąd wskazał, że ze względu na liczne zmiany przepisów podatkowych i homologacyjnych nie da się w sposób zgodny z Konstytucją RP stosować polskiego prawa po wyroku ETS, a skoro tak, to należy uznać, że kryteria ustalone po 2004 r. nie obowiązują” – komentuje Łukasz Karpiesiuk, doradca podatkowy z Baker&McKenzie.
Wyrok oznacza, że firmy wykorzystujące pojazdy do prowadzenia działalności gospodarczej mogłyby odzyskać VAT od zakupionych pojazdów i paliwa za lata poprzednie. Dotyczyłoby to również aut osobowych. Minister finansów, by ratować budżet, prawdopodobnie złoży skargę kasacyjną na wyrok WSA w Krakowie do Naczelnego Sądu Administracyjnego.Jednak jak twierdzi Łukasz Karpiesiuk, zapadł już wyrok WSA w Warszawie w analogicznej sprawie, w którym sąd wskazał, że skutki orzeczenia ETS ograniczają się do pojazdów z kratką. Ze względu na różne stanowiska sądów na ostateczne rozstrzygnięcie tego sporu trzeba będzie zapewne zaczekać do wyroku NSA.
Wojciech Drzewiecki, szef firmy Samar, studzi jednak entuzjazm rynku.
„Trzeba pamiętać, że nie weszła jeszcze żadna nowelizacja Ustawy o podatku VAT, więc obecnie nie spieszyłbym się z wyborem samochodu z kratką, dopóki ta kwestia nie zostanie rozstrzygnięta. Przed zakupem ww. pojazdu radziłbym skonsultować się z urzędem skarbowym, czy zaakceptuje odliczenie VAT od wartości pojazdu i kupowanego do niego paliwa. Tylko pisemna odpowiedź US daje pewność, że na aucie z kratką skorzysta przedsiębiorca” – ostrzega Drzewiecki.