udziałów w spółce przypadnie UkrAVTO Corporation, zaś pozostałe 40 proc. znajdzie się w rękach południowokoreańskiej jednostki General Motors, GM Daewoo. O tym, że GM w przyszłości przejmie większość udziałów, nic się na razie nie mówi.Przychodzi kapitał, znika logoPrzedstawiciele żerańskiej fabryki, która jeszcze niedawno była w ogromnych tarapatach, cieszą się z partnerstwa takiej firmy, jak General Motors. - Dostaliśmy od GM kredyt zaufania. Rozpoczęcie produkcji Aveo i zawiązanie nowej spółki stanowią duże wyzwanie. Wiemy, że ta współpraca oznacza światowe standardy jakości, organizacji pracy, technologii. Jednak nie boimy się. Na takie wyzwanie czekaliśmy wiele lat i nie mam wątpliwości, że mu sprostamy - mówi Janusz Woźniak, prezes i dyr. gen. FSO. Jego zdaniem dzięki renomie światowej marki fabryka spełni oczekiwania europejskich klientów Chevroleta. Nowa spółka będzie się nazywała GM FSO, a z produkowanych w niej aut zniknie logo FSO. - Na samochodach będzie znaczek Chevroleta. Trochę mi szkoda, ale zdaję sobie sprawę, że czasy się zmieniają, musimy gonić konkurencję - dodaje Janusz Woźniak.Ukraina i resztaFSO nie będzie już, tak jak w ostatnim czasie, zaspokajać wyłącznie popytu rynku ukraińskiego. Od kwietnia 2008 roku Aveo będzie sprzedawane także w innych krajach europejskich, a jego produkcja wrośnie do ok. 60 tys. sztuk w przyszłym roku i 100 tys. sztuk w roku 2009. Jeśli zaś chodzi o Lanosa, to jego produkcja zakończy się za 11 miesięcy. Poza tym w FSO już trwają przygotowania do wytwarzania nowego modelu o kryptonimie T 300. Taśma z nowym autem auta ruszy dopiero w 2010, ale już teraz na liniach spawalniczych wiadomo, w których miejscach staną urządzenia do produkcji tego modelu. Nowe auto jest konstruowane w koreańskim GMDaewoo Auto and Technology. Trochę wcześniej, bo latem 2008 r. do 4-drzwiowego modelu Aveo dołączą wersja 3- i 5-drzwiowa. - Produkcja modelu Aveo w Polsce przyczyni się do zwiększenia globalnej zdolności produkcyjnej Chevroleta i pozwoli nam zaspokoić coraz większe zapotrzebowania w regionie, jak również skrócić czas dostawy - mówi Wayne Brannon, dyrektor generalny Chevrolet Europe. Droga pomocMimo tych obiecujących prognoz przedstawiciele FSO nie mogą jeszcze spokojnie patrzeć w przyszłość. Fabryka musi bowiem poradzić sobie z decyzją Komisji Europejskiej, która zażądała, by FSO do lutego 2011 roku ograniczyła produkcję aut do 150 tys. Było to warunkiem otrzymania przez żerańską fabrykę pomocy publicznej w postaci państwowych gwarancji. Gwarancji, które pozwoliły na rozpoczęcie produkcji Aveo. Wprawdzie unijne ultimatum zostało przez FSO zaskarżone, jednak sprawa wciąż trwa. - Mamy ogromne szanse, by wygrać ten proces. Tym bardziej że do naszej skargi przyłączył się rząd. Nie możemy ograniczyć produkcji do 150 tys. samochodów. Zwłaszcza że w 2010 roku uruchamiamy produkcję nowego modelu - tłumaczy Janusz Woźniak. W tej sprawie wypowiada się także Tariel Vasadze, prezes UkrAVTO: - Jeśli nie uda nam się wygrać tego procesu, FSO zrezygnuje z pomocy publicznej, aby nie mieć żadnych ograniczeń produkcji. Chciałbym jednocześnie dodać, że nie uzależniamy utworzenia nowej spółki ani z ograniczeniami produkcji, ani z otrzymaniem pomocy publicznej.HistoriaProdukcja Chevroletów w Polscema długą tradycję. Pierwsze modele tej marki powstały w zakładzie na ul. Wolskiej w Warszawie już w 1928 r., zaś drugi zakład rozpoczął działalność w 1937 r. na przedmieściach Woli. W tamtych czasach polskich pracowników szkolono w General Motors International A/S w Kopenhadze. Wśród czterodrzwiowych modeli Chevroleta produkowanych na Woli były takie, jak Master Sedan, Master De Luxe, Master Touring Sedan i Imperial Limousine.nPrezentacja Aveo z FSO miała miejsce w rocznicę rozpoczęcia produkcji pierwszego samochodu wytworzonego w żerańskiej fabryce. 6 listopada 1951r. o godzinie 14 z taśmy zjechał pierwszy samochód M-20 Warszawa skonstruowany na bazie radzieckiego auta Pobieda. Polskie Aveo zadebiutowało także 6 listopda, ale 56 lat później (o godz. 15). W tym czasie FSO wyprodukowała blisko 4 miliony samochodów, z czego prawie 2 miliony wyeksportowała do ponad 80 krajów świata.
Ave Aveo!
Tego samego dnia General Motors i UkrAVTO Corporation (właściciel FSO) ogłosiły zamiar utworzenia spółki joint venture. Zgodnie z umową, która zostanie podpisana w ciągu najbliższych miesięcy, 60 proc.