Auto Świat Wiadomości Aktualności Bez tego modelu mogło nie być Skody

Bez tego modelu mogło nie być Skody

Autor Piotr Rejowski
Piotr Rejowski

W czasach swojej świetności ten czterodrzwiowy model był jednym z najlepszych pojazdów w swojej klasie i brał udział w ustanowieniu nowych standardów w dziedzinie komfortu, osiągów i technologii. Skoda 1000 MB zadebiutowała w 1964 roku i była pierwszym modelem tego producenta z silnikiem umieszczonym z tyłu i samonośną konstrukcją nadwozia.

Skoda 1000 MB 1964
Zobacz galerię (7)
Skoda
Skoda 1000 MB 1964

Skoda 1000 MB była bestsellerem w Czechosłowacji i za granicą, wzmacniając pozycję marki w europejskim przemyśle motoryzacyjnym i kształtując strategię modelową czeskiego producenta aż do lat osiemdziesiątych. Od kwietnia 1964 roku do sierpnia 1969 roku wyprodukowano około 443 000 egzemplarzy, z czego ponad połowa z nich była przeznaczona na eksport, trafiając nawet do Nowej Zelandii i Australii.

Samochód jest teraz jednym z najpopularniejszych klasycznych aut czeskiej marki. Inicjały „MB” oznaczają miasto Mladá Boleslav, miejsce głównej siedziby marki, a liczba „1000” to pojemność skokowa jednolitrowego silnika.

Auto było oferowane w wielu wersjach: poza podstawową, od 1966 roku występowały wersje o zwiększonych osiągach, a także elegancka odmiana 1000 MBX – dziś szczególnie popularny model wśród kolekcjonerów.

Była pierwszym europejskim producentem samochodów, który wykorzystywał proces odlewania aluminium w produkcji bloku silnika. Czterostopniowa skrzynia biegów również była produkowana z wykorzystaniem tej metody. Czterocylindrowy silnik OHV chłodzony cieczą, umieszczony za tylną osią, dostarczał 37 KM. Pojemność silnika wynosiła 998 cm3. Nowoczesna technologia w połączeniu z niewielką masą pojazdu (tylko 755 kg) zapewniały niskie zużycie paliwa na poziomie 7-8 litrów na 100 km. Prędkość maksymalna wynosiła 120 km/h. W 1968 roku moc silnika zwiększono do 43 KM (32 kW).

Przed rozpoczęciem seryjnej produkcji, producent poddał Skodę 1000 MB wyczerpującym testom wytrzymałościowym. W 1962 roku 50 pojazdów testowych pokonało 1,6 mln kilometrów, w tym jazdy w skrajnie niskich temperaturach w Rosji, jak i w upale i kurzu na górskich drogach Kaukazu.

Autor Piotr Rejowski
Piotr Rejowski