W tym rozwiązaniu silnik umieszczony jest z przodu, z nim zblokowano (stąd też nazwa) skrzynię biegów oraz przekładnię główną. W większości modeli z przednim napędem silnik ustawiony jest poprzecznie. To rozwiązanie optymalne, blok napędowy zajmuje najmniej miejsca w komorze silnika, pozwala bez problemu zamontować pod maską podzespoły. Przy przednim napędzie trudniejsze jest rozwiązanie przeniesienia napędu na koła. Z bloku wychodzą elementy napędzające koła - czyli półosie. Ich długość nie musi być równa, gdyż skrzynia biegów nie zawsze jest usytuowana idealnie pośrodku komory silnikowej.- Proszę powiedzieć, co oznacza określenie "przełożenie całkowite"? - To iloczyn wszystkich przełożeń po drodze od silnika do kół. Inaczej mówiąc: przełożenie danego biegu razy przełożenie przekładni głównej. Prędkość samochodu jest tym większa, im przełożenie całkowite będzie mniejsze. - Mówi się czasami, charakteryzując dane auto, że ma ono dobrze dobraną, dobrze zestopniowaną skrzynię. Na czym to polega?- Każdy bieg ma swoje przełożenie. Dobiera się indywidualnie, dla danego modelu, a nawet dla danego silnika. Jeśli skrzynia jest dobrze zestopniowana, wtedy auto dobrze przyspiesza na niższych biegach, jest elastyczne na wyższych - np. podczas wyprzedzania. Nie trzeba silnika wprowadzać na bardzo wysokie obroty, aby auto było dynamiczne. Z tego samego powodu dobrze zestopniowana skrzynia pozwala na ekonomiczną jazdę.- Niektóre firmy jak Fiat, Toyota, Mercedes, Audi oferują niektóre modele z 6-biegową skrzynią. Na czym polegają jej zalety? - Tak naprawdę skrzynie mają cztery biegi. Nawet te, które opisywane są jako 5-biegowe. Na czym to polega? W skrzyni biegów są cztery przełożenia, a to, co określamy jako "piątka", to w rzeczywistości nadbieg, służący ekonomicznej jeździe. Proszę zauważyć, że w samochodach ze skrzyniami 5-biegowymi ostatnie przełożenie można załączyć dopiero przy prędkości 80-90 km/h. I nie należy wówczas gwałtownie przyspieszać, bowiem na "piątce" auto jest słabe. Podobnie jest z szóstym biegiem. W rzeczywistości to podzielona "piątka". 6-biegowe skrzynie miały m.in. Fiat Punto i Toyota Corolla. Były to auta z najsłabszymi silnikami o mocy 50--60 KM, a "szóstka" miała umożliwić nieco szybszą jazdę. Moim zdaniem to rozwiązanie nie sprawdziło się, ponieważ nie poprawiło w odczuwalny sposób osiągów auta. Kierowcy albo w ogóle nie korzystali z tego najwyższego biegu, albo używali go rzadko podczas jednostajnej jazdy na trasie. Uważam, że skrzynia 6-biegowa nie jest też potrzebna w autach większych, z mocnymi silnikami, gdyż występuje tam zapas mocy umożliwiający dynamiczną jazdę na czwartym i piątym biegu. Oferowanie modeli ze skrzyniami 6-biegowymi uznałbym raczej za działanie marketingowe, chęć wyróżnienie się na tle konkurentów.Rozmawiał: Roman Dębecki
Blok napędowy
- Panie doktorze, mówiąc o podstawowych podzespołach samochodu, wymienia się silnik, skrzynię biegów, zawieszenie, ale rzadko usłyszeć można określenie "blok napędowy". Czy oznacza ono silnik i skrzynię biegów?- Określenie "blok napędowy" odnosi się do samochodów z przednim napędem.