Ignorowanie podstawowych zasad bezpieczeństwa przez większość rowerzystów, użytkowników hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego (UTO), niesie za sobą poważne konsekwencje. W minionym roku aż 1641 osób doznało obrażeń z powodu lekceważenia tych zasad. Brak kasków ochronnych, elementów odblaskowych oraz przekraczanie dozwolonej prędkości, naraża nie tylko ich własne zdrowie, ale również bezpieczeństwo innych uczestników ruchu drogowego.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Eksperci rankomat.pl przeanalizowali wyniki badania Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego "Monitoring zachowań uczestników ruchu drogowego w wybranych województwach" z 2022 r., dotyczące rowerzystów, użytkowników hulajnóg elektrycznych oraz UTO.

Niepokojące statystyki dla użytkowników rowerów i hulajnóg

Użytkownicy jednośladów, w przeciwieństwie do kierowców samochodów, są pozbawieni ochrony. Ryzyko poważnych obrażeń podczas korzystania z nich jest zatem największe. Pomimo korzyści z korzystania z kasków ochronnych i elementów odblaskowych, tylko niewielka grupa z nich decyduje się na ich używanie. Co więcej, ponad 50 proc. użytkowników e-hulajnóg i 30 proc. rowerzystów przekracza dozwoloną prędkość, stwarzając zagrożenie nie tylko dla siebie, ale również dla innych osób.

Ile procent rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg i UTO stosuje kask ochronny Foto: Grzegorz Demczyszak / rankomat.pl
Ile procent rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg i UTO stosuje kask ochronny

Zakładanie elementów odblaskowych nie jest popularne wśród kierujących UTO (urządzenia transportu osobistego). Okazuje się, że stosuje je tylko 13,8 proc. osób korzystających z rowerów i 4,7 proc. użytkowników hulajnóg elektrycznych. Najlepsze wyniki odnotowano w przypadku użytkowników innych urządzeń transportu osobistego, gdzie 18,6 proc. z nich stosuje odblaski.

Ile procent rowerzystów oraz użytkowników e-hulajnóg i UTO stosuje elementy odblaskowe Foto: Grzegorz Demczyszak / rankomat.pl
Ile procent rowerzystów oraz użytkowników e-hulajnóg i UTO stosuje elementy odblaskowe

Użytkownicy hulajnóg elektrycznych częściej przekraczają dozwoloną prędkość, jak wykazał monitoring zachowań użytkowników jednośladów. Średni pomiar wskazał na ponad 50 proc. wyższą niż dopuszczalna (20 km/h). W przypadku rowerzystów statystyka nie była brana pod uwagę, gdyż przepisy ruchu drogowego są takie same, jak dla kierujących samochodami czy motocyklami.

Właściciele samochodów osobowych w Polsce są zobowiązani do posiadania polisy OC. Ubezpieczenie pozwala na naprawę szkód powstałych w wyniku kolizji lub wypadku. Inaczej jest, kiedy mówimy o jednośladach, tj. rowerach, hulajnogach. Ich ochrona w kontekście ubezpieczenia OC nie jest obowiązkowa w wielu krajach. Dlatego też właściciele jednośladów są odpowiedzialni za wszelkie szkody, jakie powstaną w wyniku ich udziału w kolizji lub wypadku. Sami muszą pokryć koszty naprawy swojego jednośladu lub ewentualnych szkód wyrządzonych innym uczestnikom zdarzenia.