Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Ceny nowych aut w Polsce i w Niemczech – różnice sięgają 35 procent

Ceny nowych aut w Polsce i w Niemczech – różnice sięgają 35 procent

Autor Piotr Karczmarczyk
Piotr Karczmarczyk

Czy w dobie słabego złotego ceny nowych aut w Polsce i u naszych zachodnich sąsiadów mocno się „rozjechały”? Okazuje się, że czasami różnice są bardzo duże – nasz rekordzista to Skoda Kamiq, na której można zaoszczędzić blisko 35 tysięcy złotych. Zobaczcie gdzie warto wybrać się po nowy samochód.

Nowy salon Skody
Nowy salon SkodyŹródło: Auto Świat / Skoda

Porównania cen nowych aut w Niemczech i Polsce podjęła się firma Samar. Do zestawienia trafiło dziesięć najpopularniejszych ostatnio w Polsce SUV-ów. Oczywiście, żeby analiza miała sens, badający starali się dobrać wersje o najbardziej zbliżonym poziomie wyposażenia. Co ciekawe, ta sama nazwa wersji wyposażenia nie zawsze oznacza identyczne wyposażenie po obu stronach granicy. Do porównania trafiły ceny katalogowe, które nie uwzględniają rabatów importerów oraz promocji dilerów.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Różnice są zaskakująco duże

Oczywiście z tyłu głowy mamy fakt, że od wybuchu pandemii koronawirusa złotówka jest nieracjonalnie słaba względem dolara i euro, ale mimo to różnice w cenach nowych aut po obu stronach granicy mocno się zróżnicowały.

Przeczytaj też:

We wszystkich dziesięciu przykładach, po przeliczeniu na złotówki, ceny katalogowe są wyraźnie wyższe w Niemczech (ceny przeliczone zostały wg kursu 1 EUR = 4,52 PLN). W wybranym przez Samar segmencie SUV-ów różnica ta wynosi średnio 23 proc. na korzyść Polski. Rekordzistą jest Skoda Kamiq Style 1.5 TSI/150 KM, która w polskim salonie jest tańsza o 35 proc. względem oferty niemieckich dilerów. Z kolei niemieccy klienci najmniej zaoszczędzą, kupując w Polsce Dacię Duster Prestige 1.3/130 KM.

Ceny nowych aut w Polsce i w Niemczech
Ceny nowych aut w Polsce i w NiemczechŹródło: Samar

Nadal Niemcy są w lepszej sytuacji

Tak duże różnice wynikają głównie ze słabego złotego, ale mimo to nowe auto dla przeciętnego Niemca jest łatwiej osiągalne niż dla statystycznego Kowalskiego. Wystarczy porównać średnie zarobki. W Polsce według GUS średnia krajowa wynosi obecnie około 3,9 tys. zł netto. Dla porównania po zachodniej stronie Odry przeciętny Niemiec zarabia niemal trzykrotnie więcej - blisko 11 tys. złotych. To oznacza, że na samochód o wartości 137 752 zł (średnia cena auta z ww. porównania) przeciętny Polak musi pracować 35 miesięcy, a Niemiec - tylko 15 miesięcy.

Piotr Karczmarczyk
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków