Nowy Chevrolet Aveo wchodzi na rynki europejskie. Na drogach w okolicach Wrocławia mieliśmy możliwość zaznajomić się z obiema wersjami, a także z nowym 6-biegowym automatem dla flagowego modelu Epica, który oferowany będzie w kombinacji z wszystkimi dostępnymi silnikami.
Na początku skupmy się więc na nowym automacie. Chevrolet oczekuje, że nowa skrzynia biegów zwiększy sprzedaż flagowca. Firma przewiduje, że w przyszłym roku sprzeda w Europie 12 tys. sztuk modelu Epica, jest to dwa razy więcej niż w zeszłym roku.
Automat podczas spokojnej jazdy pracuje bez zastrzeżeń, niestety korzystając z funkcji kickdown, przekładnia ma problem wybrać odpowiedni bieg. Czasami się zdarza, że obroty wylatują prawie do czerwonego pola, tak więc skrzynia biegów zmuszona jest zmienić bieg na wyższy. Nabywcy sedanu Epica nie oczekują jednak sportowych właściwości, tak więc komfortowo zestrojony automat wydaje się dobrą alternatywą.
Aveo
Model Aveo (Kalos) jest najlepiej sprzedawanym Chevroletem w Europie, jego udział w całkowitej sprzedaży marki wynosi 28 %. Drugim z kolei jest Lacetti (Nubira) z udziałem 21 %.
Największe zmiany w porównaniu do poprzedniej generacji przebiegły na nadwoziu. Duże wloty powietrza zdominowały cały przód i mają symbolizować dynamikę całego auta. Zmieniono także wnętrze, gdzie według zapewnień producenta powinno się znaleźć więcej elementów z miękkiego plastiku. Niestety, nam nie udało się ich odnaleźć. Wnętrze jest jednak dobrze wykonane, a użyte materiały wyglądają wartościowo. Przełączniki i przyciski są przyjemne w dotyku, a ich konstrukcja jest solidna. Miejsca nad głową zarówno z przodu, jak i z tyłu jest pod dostatkiem (oczywiście w ramach swojej klasy), natomiast na więcej miejsca zasługują kolana.
Na naszych dziurawych drogach Aveo zachowuje się zaskakująco dobrze. Widać, że konstruktorzy, zestrajając zawieszenie, pamiętali, że głównymi rynkami zbytu będzie Europa Środkowo-Wschodnia. Przechyły nadwozia na zakrętach udało się zminimalizować, a zarówno układ kierowniczy, jak i skrzynię biegów oceniamy pozytywnie, bez większych zastrzeżeń.
Zmianom poddano również jednostki napędowe, które mają teraz wyższą moc przy niższym zużyciu paliwa. Do wyboru są dwa 4-cylindrowe silniki o pojemności 1,2 l (62 kW/84 KM) i 1,4 (74 kW/100 KM). Nam udało się przetestować mocniejszą wersję. Przeglądając dane techniczne spodziewaliśmy się nieco bardziej dynamicznej charakterystyki jazdy, ale i tak jednostce nie brakuje wigoru. Za dopłatą silnik może być połączony z 4-biegowym automatem.
Zerknijmy jeszcze krótko na ofertę poziomów wyposażenia. Podstawowy BASE oferuje m. in. poduszkę powietrza wyłącznie dla kierowcy, elektrycznie sterowane szyby z przodu, wspomaganie kierownicy, zamek centralny czy radio z odtwarzaczem CD i MP3 oraz czterema głośnikami.
Poziom LS dodatkowo oferuje poduszkę pasażera i dwa airbagi boczne, zdalnie sterowany zamek centralny, komputer pokładowy, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka wsteczne czy fotel kierowcy z regulacją wysokości.
W najwyższym poziomie LT znajdziemy klimatyzację, felgi ze stopów lekkich, skórzaną kierownicę i lewarek zmiany biegów, wszystkie okna regulowane elektrycznie, przednie lampy przeciwmgielne czy przełączniki radia na kierownicy.Chevrolet Aveo - dane techniczneSilnik1,21,41,4 ATPojemność skokowa [cm³]120613991399Cylindrów/zaworów4/44/44/4Moc maksymalna [kW (KM) przy obr./min]62 (84)/600074 (100)/640074 (100)/6400Maksymalny moment obrotowy [Nm przy obr./min ]114/3800131/4200131/4200Prędkość maksymalna [km/h]170175170Przyśpieszenie 0-100 km/h [s]12,811,912,3Zużycie paliwa w cyklu mieszanym [l/100 km]5,55,96,4