Wciąż za EuropąCo prawda motoryzacja w Chinach wciąż sie bardzo dynamicznie rozwija, ale nadal kraj ten pozostaje w tyle za Europą. Ten stan pewnie długo trwać nie będzie, bo Chiny należą do najbardziej zaludnionych krajów świata. W ciągu dziewięciu miesięcy 2007 roku w Chinach sprzedano 4,4 mln samochodów osobowych, w większości wyprodukowanych w tym kraju. Jest to o 45,3 proc. więcej niż w analogicznym okresie minionego roku.

Europejscy użytkownicy nie palą sie do kupowania aut wyprodukowanych w Chinach, chociaż te są znacznie tańsze od produktów europejskich. Wciąż problemem jest ich jakość i bezpieczeństwo pasażerów. Natomiast rynek chiński nie ma takich wysokich wymagań i można tam sprzedawać auta zarówno gorszej jakości jak i mniej wytrzymałe podczas zderzeń z przeszkodą.

Wyższa sprzedaż samochodów w Chinach, to także woda na młyn dla wielkich światowych koncernów. Króluje Volkswagen, który na tamtym rynku sprzedał o 30 proc. więcej samochodów niż przed rokiem. Nie pozostają w tyle także chińscy producenci. Brilliance w ciągu dziewięciu miesięcy zwiększyło swoją sprzedaż o 516 proc., Chery o 43,1 proc.

Najpopularniejszym modelem samochodu w Chinach jest w 2007 roku Wuling Light (także w wersji Sunshine i City Breeze). W ciągu dziewięciu miesięcy br. sprzedano 345 568 egz. Drugim w kolejności modelem był Chana Green Star (od stycznia do września 2007 sprzedano 180.148 egz.). kolejna pozycję zajmuje Volkswagen Santana (oparty na drugiej generacji Passata) - 153.556 egz.

Marka/Model3. kwartały 20073. kwartały 2006ZmianaStyczeń – wrzesień 2007Styczeń – wrzesień 2006ZmianaWULING LIGHT/SUNSHINE/ CITY BREEZE95.846Producent nie podał danych-345.568Producent nie podał danych-CHANA GREEN STAR45.447producent nie podał danych-180.148Producent nie podał danych-VOLKSWAGEN SANTANA/ SANTANA 300044.06035.218+25,1 %153.556118.817+29,2 %BUICK EXCELLE47.60040.557+17,4 %138.927127.485+9,0 %VOLKSWAGEN JETTA52.79447.877+10,3 %135.772130.777+3,8 %TOYOTA CAMRY43.54920.548+111,9 %124.21324.352+410,1 %CHERY QQ36.77427.252+34,9 %106.16993.163+14,0 %FAW N330.24432.219-6,1 %98.420126.014-21,9 %HAFEI ZHONGYI/MINYI22.391Producent nie podał danych-92.474Producent nie podał danych-HONDA ACCORD27.28526.081+4,6 %91.72888.416+3,7 %

W tej części Azji nabywcy najwięcej kupują samochodów niższej klasy średniej, która ma 27,4 proc. udziału w sprzedaży nowych pojazdów. Drugim ulubionym segmentem jest klasa wyższa średnia (20,9 proc.). Na trzecim miejscu sklasyfikowane sa minivany (17,89 proc.).