Sebring Cabrio, którego europejska premierę zaplanowano bardzo starannie właśnie na targi w stolicy Szwajcarii, wyznacza nowy standard w segmencie kabrioletów klasy średniej. Całkowicie przekonstruowany samochód opiera się na nowej platformie, przeznaczonej dla pojazdów segmentu D.

Po raz pierwszy w historii Chryslera, nowe cabrio oferowane jest zarówno w wersjach napędzanych silnikiem benzynowym i wysokoprężnym, a także w odmianach dla ruchu lewostronnego (RHD) i prawostronnego LHD. Jako jedyny wśród konkurencji Sebring Cabrio dostępny jest z dachem winylowym, płóciennym lub też ze składanym dachem stalowym, a każdy z nich można podnosić i opuszczać jednym wciśnięciem przycisku pilota w kluczyku.

Chrysler Sebring Cabrio utrzymuje tytuł ulubionego kabrioletu Ameryki od ponad dekady, a status bestsellera w swej klasie zajmował przez siedem z jedenastu ostatnich lat.

A teraz wszystko jest jeszcze przed nim w Europie i na innych rynkach światowych, gdzie w wersjach Touring i Limited dostępny będzie w drugiej połowie 2007 roku...

Elegancja nadwozia i wnętrza

Nowy Sebring Cabrio projektowany był z myślą o przyszłości, choć nie zapomniano też o historii. Od pierwszych szkiców aż do wersji produkcyjnej miał nawiązywać stylem do „bratniego” sedana, a efektem jest zdecydowane podobieństwo obu pojazdów do siebie. Tym niemniej kabriolet musiał być dłuższy, aby zapewnić rozsądną ilość miejsca na bagaż przy złożonym dachu.

- Z dachem lub bez, projekt Sebringa Convertible oddaje esencję marki Chrysler - mówi Trevor Creed,wiceprezes ds. projektowania. To świetny przykład ekspresji, wyrafinowania, posmaku atletyczności oraz pasji tworzenia.

Patrząc od przodu, auto zdradza szereg podobieństw do sedana: w postaci choćby charakterystycznej kraty chłodnicy czy podkreślającej elegancję linii nadwozia – niezwykłej rzeźby maski silnika z uskrzydlonym medalionem Chryslera tuż pod jej przednią krawędzią. Obrys wielkich poczwórnych reflektorów sięga na błotniki nadwozia, nadając szczególnego wyglądu całej sylwetce pojazdu.

W porównaniu z poprzednikiem rozstaw osi Sebringa Cabrio wzrósł o 73, a wysokość i szerokość – odpowiednio o84 i 23 milimetry. Kabriolet jest również o 72 milimetrów dłuższy niż sedan – co wysmukla jego sylwetkę oraz umożliwia pomieszczenie w bagażniku dwóch toreb golfowych nawet po złożeniu dachu.

Karoserię akcentuje pociągły kształt pokrywy silnika i błyszcząca listwa okien bocznych oraz – po podniesieniu – wydłużony zarys dachu, podkreślający eleganckie proporcje kabiny. Smukłości sylwetki i poprawie widoczności do tyłu sprzyja także „odchudzenie” słupka C. Śmiałe przetłoczenia burt nadwozia podkreślają naturalną atletykę pojazdu.

Wizualnej dynamiki dodają także szerokie lampy tylne przechodzące z błotników na klapę bagażnika. Umieszczone wewnątrz lamp cofania światła przeciwmgielne zachowują jednolity wygląd wszystkich modeli na rynkach świata.

Wystrój wnętrza

Wnętrze nowego cabrio odznacza się wyglądem nowoczesnym i uporządkowanym, ze szczególnym naciskiem na wysoką jakość materiałów, precyzję detali oraz kunszt wykonania. Luksusowe wrażenie potęgują miękkie w dotyku materiały wykończeniowe, które zastosowano m.in. na tablicy przyrządów oraz podłokietnikach drzwi.

Inspirowana uskrzydlonym medalionem marki: konsola centralna mieści zegar analogowy Chryslera w otoczeniu zdwojonych nawiewów powietrza . Przed pasażerem umieszczono zamykaną skrytkę na dokumenty czy ważniejsze drobiazgi, a w konsoli podłogowej – kolejne dwa pojemniki na podręczne przedmioty oraz przesuwany o 76 mm podłokietnik z myślą o kierowcach różnego wzrostu.

W przestronnej i komfortowej kabinie mieszczą się wygodnie cztery osoby, które siedzą o 64 mm wyżej niż poprzednio, zyskując większe poczucie ‘panowania nad drogą’. Dzięki dostatkowi miejsca na nogi i na głowy, jakim cieszyć się mogą pasażerowie tylnej kanapy – Sebring Cabrio doskonale nadaje się do eksploatacji całorocznej, bez względu na bieżące warunki pogodowe. Wszystkie wersje posiadają dwubarwny wystrój tablicy przyrządów i paneli drzwiowych w ciemniejszym i jaśniejszym odcieniu Khaki oraz szarości Gray. W wersji Limited przewidziano ponadto ekskluzywny wystrój dwubarwny Cream and Pebble Beige, towarzyszący skórzanej tapicerce siedzeń. Akcenty dekoracyjne wnętrza w modelu Sebring Cabrio Touring wykonano w kolorze srebra Satin Silver i chromu, zaś w modelu Limited Touring – ze srebra Satin Silver, chromu oraz imitacji skorupy żółwia.

Dbałość o detale

Konstruktorzy Sebringa Cabrio poświęcili wiele uwagi elementom wyposażenia, nie komplikując zbytnio jego funkcjonalności. Efektem jest szereg innowacyjnych i pomysłowych rozwiązań, ułatwiających życie kierowcy i pasażerom pojazdu:

-bagażnik o dostatecznej wielkości,aby pomieścić cztery torby golfowe przy podniesionym dachu oraz dwie torby – gdy dach jest opuszczony;- opcja zdalnego sterowania podnoszeniem i składaniem dachu przyciskiem pilota;- automatyczne zatrzaski (zamki) dachu na ramie szyby czołowej (po rozłożeniu);- sztywna pokrywa złożonego dachu;- przednie pasy bezpieczeństwa zintegrowane z fotelami, podwyższające komfort ich użytkowania i ułatwiające dostęp do tylnych siedzeń;- odsuwany fotel przedniego pasażera z pamięcią ustawienia – z myślą o wygodzie pasażerów drugiego rzędu siedzeń;- pokrycia siedzeń z plamo-odpornej, antystatycznej i odpornej na obce zapachy tkaniny YES Essentials®;- opcjonalny windszot (ekran wiatrowy), umożliwiający obniżenie hałasów aerodynamicznych i jezdnych:- zamykana na klucz skrytka na dokumenty lub ważniejsze drobiazgi po stronie pasażera na desce rozdzielczej;- opcjonalne podgrzewane i chłodzone przednie uchwyty na kubki/puszki;- kieszeń na mapy „na plecach” fotela przedniego pasażera;- kieszenie na mapy w panelach drzwiowych.

Jak widać: jest ich sporo...

- Nowy Sebring Cabrio to nie tylko przemyślne wyposażenie, ale i funkcjonalność elektroniki za niewygórowaną cenę – mówi Stephane Labous, dyrektor światowego marketingu i komunikacji. Doskonałym tego przykładem jest MyGIG, interesujący system interaktywny, na co dzień, stworzony z myślą o uatrakcyjnieniu jazdy samochodem. U Chryslera technika nie jest sztuką dla sztuki.

Supersystem MyGIG

Najnowszej generacji system informatyczny, rozrywkowy i nawigacyjny MyGIG stanowi nowy wymiar w dziedzinie środków komunikacji dostępnychw samochodzie. Ekran dotykowy TFT (Thin Film Transistor) o przekątnej 6,5-cala (165 mm) wyświetla 65 tysiuęcy kolorów, trójwymiarową grafikę/animacje oraz różnorodne liternictwo.

System podaje aktualne informacje drogowe i posiada szereg narzędzi oraz funkcji, umożliwiających zarządzanie muzyką, nagraniami dźwiękowymi i video:

- dysk twardy o pojemności 20 GB do przechowywania map nawigacyjnych oraz plików muzycznych i video zapisanych na dysku;- złącze USB dla ładowania/kopiowania plików zdjęciowych na dysk twardy;- możliwość nagrywania trzyminutowych wiadomości przy pomocy mikrofonu wmontowanego w obudowę lusterka wstecznego;- możliwość wyświetlania filmów podczas postoju;- zdolność odbioru dźwięku z trzech oddzielnych źródeł audio;- pracujący w bezprzewodowej technologii Bluetooth® i aktywowany głosem zestaw głośnomówiący UConnect™, który umożliwia bezpieczniejsze i swobodniejsze prowadzenie rozmów przez odpowiednio przystosowane telefony komórkowe i odbiornik pokładowy;- możliwość wyboru jednej z sześciu wersji językowych systemu (język angielski, holenderski, niemiecki, francuski, włoski i hiszpański).

Dobre osiągi i oszczędność w zużyciu paliwa

Na rynkach światowych (poza Ameryką Północną) dostępne będą dwa silniki: standardowy 2,0-litrowy turbodiesel oraz opcjonalna jednostka benzynowa V-6 o pojemności 2,7 litra.

Dla klienteli ceniącej sobie wysokie osiągi za rzetelną cenę przeznaczony jest nowoczesny, 2,0-litrowy turbodiesel o mocy 103 kW (140 KM DIN) i momencie obrotowym 310 Nm w zestawie z sześciostopniową przekładnią manualną. Do zalet tej jednostki – pierwszej tego typu w samochodzie Chrysler Group segmentu D – należą dynamika w szerokim zakresie prędkości obrotowej oraz znaczna oszczędność w zużyciu paliwa.

Opcjonalny silnik V-6 o pojemności 2,7 litra wytwarza moc 138 kW (188 KM DIN) oraz moment obrotowy 256 Nm rozwijany przy niższej o 850 obr/min. prędkości obrotowej niż w przypadku poprzednika. Wraz z nowej konstrukcji skrzynią automatyczną sześciostopniową jednostka ta dostępna będzie na rynkach Europy pod koniec 2007 roku.

Mocna konstrukcja dla zapewnienia komfortu

Nadwozie Sebringa Cabrio charakteryzuje się wyjątkowo sztywną strukturą nośną, która jest warunkiem cichej, komfortowej i pozbawionej drgań jazdy – nawet przy złożonym dachu.

Dzięki zastosowaniu powiększonych progów wykazuje znacznie większą odporność na siły skręcające, a szczególnie zginające. Jest to m.in. zasługą nowej architektury napędu na koła przednie oraz konstrukcji trójbryłowej karoserii, które to czynniki powodują 2,5-krotne podwyższenie sztywności skrętnej oraz 1,5-krotne zwiększenie sztywności zginania w stosunku do kabrioletów poprzedniej generacji. Pod tym względem Sebring Convertible zdecydowanie góruje nad innymi pojazdami tego typu oferowanymi na rynku.

Bezpieczeństwo

Nowy Chrysler Sebring Cabrio posiada wiodące w swej klasie wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, skutecznie chroniące pasażerów pojazdu podczas jazdy tak z dachem podniesionym jak i złożonym. I tak na przykład – nowej konstrukcji, zintegrowane z fotelami przednimi pasy bezpieczeństwa zapewniają większą wygodę kierowcy i pasażera – ułatwiając pozostałym osobom wsiadanie i wysiadanie z siedzeń tylnych.

Zadaniem strukturalnej klatki bezpieczeństwa nadwozia, wykonanej z dwufazowej stali: o dużej wytrzymałości i stali nadwytrzymałej – jest maksymalne zabezpieczenie pasażerów pojazdu we wszelkich sytuacjach drogowych. Do ochrony jadących przed skutkami uderzeń bocznych przewidziano specjalne belki wzmacniające w drzwiach bocznych.

Uzupełnieniem klatki bezpieczeństwa są elementy seryjne: czołowe wielostopniowe poduszki powietrzne nowej generacji oraz fotelowe poduszki boczne. Standardowym wyposażeniem wszystkich odmian nowego cabriojest system przeciwblokujący kół ABS z elektronicznym systemem rozdziału siły hamowania EBD, system kontroli trakcji TCS oraz elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ESP.

Produkcja

Produkcję samochodów Chrysler Carbio rozpoczyna w pierwszym kwartale 2007 roku zmodernizowany zakład Sterling Heights Assembly Plant w Sterling Heights (stan Michigan). Silnik benzynowy V-6 o pojemności 2,7 produkowany jest przez zakład Kenosha Engine Plant w Kenosha (stan Wisconsin).

Inwazja Chryslera

W wyniku konsekwentnego wprowadzania nowych modeli, sprzedaż samochodów marki Chrysler na rynkach poza Ameryką Północną wciąż rośnie, osiągając w roku 2006 poziom 90 807 sztuk, tj. sześcioprocentowy wzroststosunku do roku 2005. Łączna sprzedaż pojazdów tej marki w roku 2006 wyniosła 752 832 sztuki.

Gama pojazdów oferowanych na rynkach międzynarodowych obejmuje obecnie następujące modele: Crossfire Coupe and Roadster, Sebring Sedan i Cabrio, 300C (Sedan i Touring),PT Cruiser i Cabrio, Pacifica (na niektórych rynkach), Voyager oraz Grand Voyager.

- Kolejne premiery nowoczesnych produktów sprzyjają umocnieniu pozycji marki Chrysler jako lidera na polu wspaniałej stylizacji, użytecznej techniki i rzetelnej wartości dla nabywcy – mówi Thomas Hausch. Nowy Sebring Cabrio, jako drugi już samochód segmentu D z silnikiem Diesla i w wersji RHD, to nasz następny krok w tym kierunku.

Dane techniczne (przewidywane)

Rodzaj nadwozia: otwarte, dwudrzwiowe typu kabriolet;Zakład produkcyjny: Sterling Heights Assembly, stan Michigan, USA.

Silniki:

Turbo Diesel 2.0:rzędowy, czterocylindrowy, turbodoładowany (standard dla wszystkich wersji w Europie);pojemność skokowa: 1968 cm3;średnica cylindra x skok tłoka: 81,0 x 95,5 mm;stopień sprężania: 18,0 :1;moc maksymalna: 103 kW (140 KM DIN) przy 4000 obr/min.;moment maksymalny: 310 Nm przy 1750 obr/min.;norma czystości spalin: Euro 4.

Benzynowy V-6 2.7:V-6 60 0, chłodzony cieczą, dynamiczne kolektory dolotowe, elektronicznie sterowane zawory przepływu powietrza (opcja wyposażenia dla wszystkich wersji - standard na rynkach Bliskiego Wschodu);pojemność skokowa: 2736 cm3;średnica cylindra x skok tłoka: 86,0 x 78,5mm;stopień sprężania: 9,9 : 1;moc maksymalna: 138 kW (188 KM DIN) przy 6500 obr/min.;moment maksymalny: 256 Nm przy 4000 obr/min.;norma emisji spalin: Euro 4.

Skrzynie przekładniowe:

Sześciostopniowa manualna: typ Aisin BG6: sześciostopniowa z nadbiegiem, zsynchronizowana na wszystkich biegach, sterowanie cięgnowe, pierścień blokady biegu wstecznego pod gałką selektora (standard dla silnika wysokoprężnego 2.0).

Sześciostopniowa automatyczna: typ 62 TE: sześciostopniowa z nadbiegiem i adaptacyjnym sterowaniem elektronicznym lub funkcją ręcznej zmiany biegów Auto Stick; elektroniczna modulacja sprzęgła hydrokinetycznego (standard dla silnika benzynowego 2.7 w Europie).

Układ napędu; napęd na koła przednie we wszystkich wersjach silnikowych.

Zawieszenie;

przednie: niezależne, mocowane do izolowanej ramy pomocniczej, kolumny McPherson, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe, stabilizator przechyłów;tylne; niezależne wielowahaczowe, montowane do izolowanej ramy pomocniczej; sprężyny śrubowe, stabilizator drążkowy, amortyzatory gazowe.

Układ kierowniczy: przekładnia zębatkowa ze wspomaganiem o sile malejącej wraz ze wzrostem prędkości jazdy.

Koła i ogumienie (standardowe)

Touring: 17 x 6,5 cala; 215/60R17 – trzysezonowe;Limited: 18 x 7 cali; 215/55R18 – trzysezonowe;

Hamulce: tarczowe na wszystkich kołach; ABS, EBD, TCS, ESP.

Wymiary:

długość całkowita: 4922 mm;szerokość całkowita: 1815 mm (bez lusterek zewnętrznych);wysokość całkowita: 1485 mm;rozstaw osi: 2765 mm;rozstaw kół przednich: 1570 mm;rozstaw kół tylnych: 1570 mm;ilość miejsc: 2 z przodu, 2 z tyłu;pojemność bagażnika: 320 litrów (SAE standard).