Auto Świat Wiadomości Aktualności Chrysler: nowe cabrio wjedzie jesienią

Chrysler: nowe cabrio wjedzie jesienią

Autor Andrzej Karaczun
Andrzej Karaczun

Hitem na stoisku Chryslera podczas Salonu Samochodowego w Genewie był model Sebring Cabrio. Samochód ten niedługi pojawi się na światowych rynkach.

Chrysler: nowe cabrio wjedzie jesienią
Auto Świat
Chrysler: nowe cabrio wjedzie jesienią

Sebring Cabrio, którego europejska premierę zaplanowano bardzo starannie właśnie na targi w stolicy Szwajcarii, wyznacza nowy standard w segmencie kabrioletów klasy średniej. Całkowicie przekonstruowany samochód opiera się na nowej platformie, przeznaczonej dla pojazdów segmentu D.

Po raz pierwszy w historii Chryslera, nowe cabrio oferowane jest zarówno w wersjach napędzanych silnikiem benzynowym i wysokoprężnym, a także w odmianach dla ruchu lewostronnego (RHD) i prawostronnego LHD. Jako jedyny wśród konkurencji Sebring Cabrio dostępny jest z dachem winylowym, płóciennym lub też ze składanym dachem stalowym, a każdy z nich można podnosić i opuszczać jednym wciśnięciem przycisku pilota w kluczyku.

Chrysler Sebring Cabrio utrzymuje tytuł ulubionego kabrioletu Ameryki od ponad dekady, a status bestsellera w swej klasie zajmował przez siedem z jedenastu ostatnich lat.

A teraz wszystko jest jeszcze przed nim w Europie i na innych rynkach światowych, gdzie w wersjach Touring i Limited dostępny będzie w drugiej połowie 2007 roku...

Nowy Sebring Cabrio projektowany był z myślą o przyszłości, choć nie zapomniano też o historii. Od pierwszych szkiców aż do wersji produkcyjnej miał nawiązywać stylem do „bratniego” sedana, a efektem jest zdecydowane podobieństwo obu pojazdów do siebie. Tym niemniej kabriolet musiał być dłuższy, aby zapewnić rozsądną ilość miejsca na bagaż przy złożonym dachu.

- Z dachem lub bez, projekt Sebringa Convertible oddaje esencję marki Chrysler - mówi Trevor Creed,wiceprezes ds. projektowania. To świetny przykład ekspresji, wyrafinowania, posmaku atletyczności oraz pasji tworzenia.

Patrząc od przodu, auto zdradza szereg podobieństw do sedana: w postaci choćby charakterystycznej kraty chłodnicy czy podkreślającej elegancję linii nadwozia – niezwykłej rzeźby maski silnika z uskrzydlonym medalionem Chryslera tuż pod jej przednią krawędzią. Obrys wielkich poczwórnych reflektorów sięga na błotniki nadwozia, nadając szczególnego wyglądu całej sylwetce pojazdu.

W porównaniu z poprzednikiem rozstaw osi Sebringa Cabrio wzrósł o 73, a wysokość i szerokość – odpowiednio o84 i 23 milimetry. Kabriolet jest również o 72 milimetrów dłuższy niż sedan – co wysmukla jego sylwetkę oraz umożliwia pomieszczenie w bagażniku dwóch toreb golfowych nawet po złożeniu dachu.

Karoserię akcentuje pociągły kształt pokrywy silnika i błyszcząca listwa okien bocznych oraz – po podniesieniu – wydłużony zarys dachu, podkreślający eleganckie proporcje kabiny. Smukłości sylwetki i poprawie widoczności do tyłu sprzyja także „odchudzenie” słupka C. Śmiałe przetłoczenia burt nadwozia podkreślają naturalną atletykę pojazdu.

Wizualnej dynamiki dodają także szerokie lampy tylne przechodzące z błotników na klapę bagażnika. Umieszczone wewnątrz lamp cofania światła przeciwmgielne zachowują jednolity wygląd wszystkich modeli na rynkach świata.

Wnętrze nowego cabrio odznacza się wyglądem nowoczesnym i uporządkowanym, ze szczególnym naciskiem na wysoką jakość materiałów, precyzję detali oraz kunszt wykonania. Luksusowe wrażenie potęgują miękkie w dotyku materiały wykończeniowe, które zastosowano m.in. na tablicy przyrządów oraz podłokietnikach drzwi.

Inspirowana uskrzydlonym medalionem marki: konsola centralna mieści zegar analogowy Chryslera w otoczeniu zdwojonych nawiewów powietrza . Przed pasażerem umieszczono zamykaną skrytkę na dokumenty czy ważniejsze drobiazgi, a w konsoli podłogowej – kolejne dwa pojemniki na podręczne przedmioty oraz przesuwany o 76 mm podłokietnik z myślą o kierowcach różnego wzrostu.

W przestronnej i komfortowej kabinie mieszczą się wygodnie cztery osoby, które siedzą o 64 mm wyżej niż poprzednio, zyskując większe poczucie ‘panowania nad drogą’. Dzięki dostatkowi miejsca na nogi i na głowy, jakim cieszyć się mogą pasażerowie tylnej kanapy – Sebring Cabrio doskonale nadaje się do eksploatacji całorocznej, bez względu na bieżące warunki pogodowe. Wszystkie wersje posiadają dwubarwny wystrój tablicy przyrządów i paneli drzwiowych w ciemniejszym i jaśniejszym odcieniu Khaki oraz szarości Gray. W wersji Limited przewidziano ponadto ekskluzywny wystrój dwubarwny Cream and Pebble Beige, towarzyszący skórzanej tapicerce siedzeń. Akcenty dekoracyjne wnętrza w modelu Sebring Cabrio Touring wykonano w kolorze srebra Satin Silver i chromu, zaś w modelu Limited Touring – ze srebra Satin Silver, chromu oraz imitacji skorupy żółwia.

Konstruktorzy Sebringa Cabrio poświęcili wiele uwagi elementom wyposażenia, nie komplikując zbytnio jego funkcjonalności. Efektem jest szereg innowacyjnych i pomysłowych rozwiązań, ułatwiających życie kierowcy i pasażerom pojazdu:

-bagażnik o dostatecznej wielkości,aby pomieścić cztery torby golfowe przy podniesionym dachu oraz dwie torby – gdy dach jest opuszczony;- opcja zdalnego sterowania podnoszeniem i składaniem dachu przyciskiem pilota;- automatyczne zatrzaski (zamki) dachu na ramie szyby czołowej (po rozłożeniu);- sztywna pokrywa złożonego dachu;- przednie pasy bezpieczeństwa zintegrowane z fotelami, podwyższające komfort ich użytkowania i ułatwiające dostęp do tylnych siedzeń;- odsuwany fotel przedniego pasażera z pamięcią ustawienia – z myślą o wygodzie pasażerów drugiego rzędu siedzeń;- pokrycia siedzeń z plamo-odpornej, antystatycznej i odpornej na obce zapachy tkaniny YES Essentials®;- opcjonalny windszot (ekran wiatrowy), umożliwiający obniżenie hałasów aerodynamicznych i jezdnych:- zamykana na klucz skrytka na dokumenty lub ważniejsze drobiazgi po stronie pasażera na desce rozdzielczej;- opcjonalne podgrzewane i chłodzone przednie uchwyty na kubki/puszki;- kieszeń na mapy „na plecach” fotela przedniego pasażera;- kieszenie na mapy w panelach drzwiowych.

Jak widać: jest ich sporo...

- Nowy Sebring Cabrio to nie tylko przemyślne wyposażenie, ale i funkcjonalność elektroniki za niewygórowaną cenę – mówi Stephane Labous, dyrektor światowego marketingu i komunikacji. Doskonałym tego przykładem jest MyGIG, interesujący system interaktywny, na co dzień, stworzony z myślą o uatrakcyjnieniu jazdy samochodem. U Chryslera technika nie jest sztuką dla sztuki.

Najnowszej generacji system informatyczny, rozrywkowy i nawigacyjny MyGIG stanowi nowy wymiar w dziedzinie środków komunikacji dostępnychw samochodzie. Ekran dotykowy TFT (Thin Film Transistor) o przekątnej 6,5-cala (165 mm) wyświetla 65 tysiuęcy kolorów, trójwymiarową grafikę/animacje oraz różnorodne liternictwo.

System podaje aktualne informacje drogowe i posiada szereg narzędzi oraz funkcji, umożliwiających zarządzanie muzyką, nagraniami dźwiękowymi i video:

- dysk twardy o pojemności 20 GB do przechowywania map nawigacyjnych oraz plików muzycznych i video zapisanych na dysku;- złącze USB dla ładowania/kopiowania plików zdjęciowych na dysk twardy;- możliwość nagrywania trzyminutowych wiadomości przy pomocy mikrofonu wmontowanego w obudowę lusterka wstecznego;- możliwość wyświetlania filmów podczas postoju;- zdolność odbioru dźwięku z trzech oddzielnych źródeł audio;- pracujący w bezprzewodowej technologii Bluetooth® i aktywowany głosem zestaw głośnomówiący UConnect™, który umożliwia bezpieczniejsze i swobodniejsze prowadzenie rozmów przez odpowiednio przystosowane telefony komórkowe i odbiornik pokładowy;- możliwość wyboru jednej z sześciu wersji językowych systemu (język angielski, holenderski, niemiecki, francuski, włoski i hiszpański).

Na rynkach światowych (poza Ameryką Północną) dostępne będą dwa silniki: standardowy 2,0-litrowy turbodiesel oraz opcjonalna jednostka benzynowa V-6 o pojemności 2,7 litra.

Dla klienteli ceniącej sobie wysokie osiągi za rzetelną cenę przeznaczony jest nowoczesny, 2,0-litrowy turbodiesel o mocy 103 kW (140 KM DIN) i momencie obrotowym 310 Nm w zestawie z sześciostopniową przekładnią manualną. Do zalet tej jednostki – pierwszej tego typu w samochodzie Chrysler Group segmentu D – należą dynamika w szerokim zakresie prędkości obrotowej oraz znaczna oszczędność w zużyciu paliwa.

Opcjonalny silnik V-6 o pojemności 2,7 litra wytwarza moc 138 kW (188 KM DIN) oraz moment obrotowy 256 Nm rozwijany przy niższej o 850 obr/min. prędkości obrotowej niż w przypadku poprzednika. Wraz z nowej konstrukcji skrzynią automatyczną sześciostopniową jednostka ta dostępna będzie na rynkach Europy pod koniec 2007 roku.

Nadwozie Sebringa Cabrio charakteryzuje się wyjątkowo sztywną strukturą nośną, która jest warunkiem cichej, komfortowej i pozbawionej drgań jazdy – nawet przy złożonym dachu.

Dzięki zastosowaniu powiększonych progów wykazuje znacznie większą odporność na siły skręcające, a szczególnie zginające. Jest to m.in. zasługą nowej architektury napędu na koła przednie oraz konstrukcji trójbryłowej karoserii, które to czynniki powodują 2,5-krotne podwyższenie sztywności skrętnej oraz 1,5-krotne zwiększenie sztywności zginania w stosunku do kabrioletów poprzedniej generacji. Pod tym względem Sebring Convertible zdecydowanie góruje nad innymi pojazdami tego typu oferowanymi na rynku.

Nowy Chrysler Sebring Cabrio posiada wiodące w swej klasie wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, skutecznie chroniące pasażerów pojazdu podczas jazdy tak z dachem podniesionym jak i złożonym. I tak na przykład – nowej konstrukcji, zintegrowane z fotelami przednimi pasy bezpieczeństwa zapewniają większą wygodę kierowcy i pasażera – ułatwiając pozostałym osobom wsiadanie i wysiadanie z siedzeń tylnych.

Zadaniem strukturalnej klatki bezpieczeństwa nadwozia, wykonanej z dwufazowej stali: o dużej wytrzymałości i stali nadwytrzymałej – jest maksymalne zabezpieczenie pasażerów pojazdu we wszelkich sytuacjach drogowych. Do ochrony jadących przed skutkami uderzeń bocznych przewidziano specjalne belki wzmacniające w drzwiach bocznych.

Uzupełnieniem klatki bezpieczeństwa są elementy seryjne: czołowe wielostopniowe poduszki powietrzne nowej generacji oraz fotelowe poduszki boczne. Standardowym wyposażeniem wszystkich odmian nowego cabriojest system przeciwblokujący kół ABS z elektronicznym systemem rozdziału siły hamowania EBD, system kontroli trakcji TCS oraz elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ESP.

Produkcję samochodów Chrysler Carbio rozpoczyna w pierwszym kwartale 2007 roku zmodernizowany zakład Sterling Heights Assembly Plant w Sterling Heights (stan Michigan). Silnik benzynowy V-6 o pojemności 2,7 produkowany jest przez zakład Kenosha Engine Plant w Kenosha (stan Wisconsin).

W wyniku konsekwentnego wprowadzania nowych modeli, sprzedaż samochodów marki Chrysler na rynkach poza Ameryką Północną wciąż rośnie, osiągając w roku 2006 poziom 90 807 sztuk, tj. sześcioprocentowy wzroststosunku do roku 2005. Łączna sprzedaż pojazdów tej marki w roku 2006 wyniosła 752 832 sztuki.

Gama pojazdów oferowanych na rynkach międzynarodowych obejmuje obecnie następujące modele: Crossfire Coupe and Roadster, Sebring Sedan i Cabrio, 300C (Sedan i Touring),PT Cruiser i Cabrio, Pacifica (na niektórych rynkach), Voyager oraz Grand Voyager.

- Kolejne premiery nowoczesnych produktów sprzyjają umocnieniu pozycji marki Chrysler jako lidera na polu wspaniałej stylizacji, użytecznej techniki i rzetelnej wartości dla nabywcy – mówi Thomas Hausch. Nowy Sebring Cabrio, jako drugi już samochód segmentu D z silnikiem Diesla i w wersji RHD, to nasz następny krok w tym kierunku.

Dane techniczne (przewidywane)

Rodzaj nadwozia: otwarte, dwudrzwiowe typu kabriolet;Zakład produkcyjny: Sterling Heights Assembly, stan Michigan, USA.

Silniki:

Turbo Diesel 2.0:rzędowy, czterocylindrowy, turbodoładowany (standard dla wszystkich wersji w Europie);pojemność skokowa: 1968 cm3;średnica cylindra x skok tłoka: 81,0 x 95,5 mm;stopień sprężania: 18,0 :1;moc maksymalna: 103 kW (140 KM DIN) przy 4000 obr/min.;moment maksymalny: 310 Nm przy 1750 obr/min.;norma czystości spalin: Euro 4.

Benzynowy V-6 2.7:V-6 60 0, chłodzony cieczą, dynamiczne kolektory dolotowe, elektronicznie sterowane zawory przepływu powietrza (opcja wyposażenia dla wszystkich wersji - standard na rynkach Bliskiego Wschodu);pojemność skokowa: 2736 cm3;średnica cylindra x skok tłoka: 86,0 x 78,5mm;stopień sprężania: 9,9 : 1;moc maksymalna: 138 kW (188 KM DIN) przy 6500 obr/min.;moment maksymalny: 256 Nm przy 4000 obr/min.;norma emisji spalin: Euro 4.

Skrzynie przekładniowe:

Sześciostopniowa manualna: typ Aisin BG6: sześciostopniowa z nadbiegiem, zsynchronizowana na wszystkich biegach, sterowanie cięgnowe, pierścień blokady biegu wstecznego pod gałką selektora (standard dla silnika wysokoprężnego 2.0).

Sześciostopniowa automatyczna: typ 62 TE: sześciostopniowa z nadbiegiem i adaptacyjnym sterowaniem elektronicznym lub funkcją ręcznej zmiany biegów Auto Stick; elektroniczna modulacja sprzęgła hydrokinetycznego (standard dla silnika benzynowego 2.7 w Europie).

Układ napędu; napęd na koła przednie we wszystkich wersjach silnikowych.

Zawieszenie;

przednie: niezależne, mocowane do izolowanej ramy pomocniczej, kolumny McPherson, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe, stabilizator przechyłów;tylne; niezależne wielowahaczowe, montowane do izolowanej ramy pomocniczej; sprężyny śrubowe, stabilizator drążkowy, amortyzatory gazowe.

Układ kierowniczy: przekładnia zębatkowa ze wspomaganiem o sile malejącej wraz ze wzrostem prędkości jazdy.

Koła i ogumienie (standardowe)

Touring: 17 x 6,5 cala; 215/60R17 – trzysezonowe;Limited: 18 x 7 cali; 215/55R18 – trzysezonowe;

Hamulce: tarczowe na wszystkich kołach; ABS, EBD, TCS, ESP.

Wymiary:

długość całkowita: 4922 mm;szerokość całkowita: 1815 mm (bez lusterek zewnętrznych);wysokość całkowita: 1485 mm;rozstaw osi: 2765 mm;rozstaw kół przednich: 1570 mm;rozstaw kół tylnych: 1570 mm;ilość miejsc: 2 z przodu, 2 z tyłu;pojemność bagażnika: 320 litrów (SAE standard).

Autor Andrzej Karaczun
Andrzej Karaczun
Powiązane tematy: