Tegoroczny zlot tuningowanych ciężarówek Master Truck po raz pierwszy odbył się w nowej lokalizacji: na lotnisku opolskiego aeroklubu. Wspaniała, słoneczna pogoda, liczne "truckerskie" atrakcje, konkursy dla publiczności i uczestników zlotu oraz ponad 250 pięknie przyozdobionych ciężarówek stało się skutecznym magnesem, który przyciągnął wielotysięczny tłum zwiedzających. We wstępnej ocenie organizatorów, zlot odwiedziło ponad 50 tysięcy gości. O popularności imprezy świadczyły parokilometrowe korki na drogach dojazdowych oraz nieustanna, kilkusetosobowa kolejka przed wejściem na teren zlotu.

Truckerska strefa autogazu

Zorganizowana przez portal Gazeo.pl strefa autogazu dopasowana była do piknikowego klimatu imprezy, tematu zlotu oraz odwiedzających imprezę gości. W eksponowanym miejscu znalazło się Iveco Stralis zasilane LPG, nieco z boku - VW Transporter, również wyposażony w instalację autogazu.

Prezentowany ciągnik siodłowy Iveco Stralis, który na co dzień pracuje w firmie transportowej, wzbogacony został o instalację gazową DEGAmix polskiej firmy Elpigaz. Auto, napędzane jest 450-konnym silnikiem o pojemności ponad 10 litrów, spełniającym najnowszą normę czystości spalin Euro5.

Montaż instalacji LPG polegał m.in. wymianie jednego ze zbiorników oleju napędowego na duży, 250-litrowy zbiornik LPG. Aby uniknąć kłopotliwego manewrowania podczas tankowania LPG, wlewy gazu zlokalizowano ponad nadkolami, po obu stronach auta. Instalację zamontowano dwa dni przed zlotem, dlatego trasę do Opola uznać można za testową. Mimo jazdy bez ładunku, prowadzący samochód kierowca dostrzegł przyrost mocy, pozwalający na "lżejsze" operowanie padałem gazu i tym samym ograniczenie spalania.

Co ciekawe, licząc na spore oszczędności, przewoźnik zdecydował się już na montaż instalacji LPG w kolejnym samochodzie. Po okresie testowym, podjęta zostanie decyzja w zakresie montażu instalacji autogazu w pozostałych dwudziestu trzech ciężarówkach marki Iveco i Renault.

Wiele uwagi, zwiedzający poświęcali wystawie samochodowych zbiorników LPG, szczególne rozwiązaniom dedykowanym do ciężarówek. Widok wielkich, 250, 180 litrowych stalowych zbiorników autogazu z mocowaniem do ramy ciężarówki, wzbudzał zrozumiałe zainteresowanie.  Bardziej zainteresowani montażem instalacji LPG w ciężarówkach korzystali z wiedzy konstruktorów działu technicznego firmy Elpigaz oraz montażystów wyposażających w instalacje DEGAmix ciężarówki i autobusy. Instalacjami LPG w samochodach ciężarowych zainteresowała się także Inspekcja Transportu Drogowego, która bardzo dokładnie oglądała prezentowany samochód, zwracając uwagę na konieczność posiadania odpowiednich adnotacji w dowodzie rejestracyjnym ciężarówki z instalacją LPG.

Pomysł prezentacji instalacji LPG w trakcie zlotu ciężarówek okazał się strzałem w dziesiątkę! Drastyczne podwyżki cen oleju napędowego i wprowadzony na początku lipca system elektronicznego poboru opłat za korzystanie z dróg przez ciężarówki sprawiły, że przez dwa dni na stoisku Gazeo.pl i wokół prezentowanej ciężarówki z instalacją DEGAmix nieustannie gromadzili się kierowcy i przewoźnicy zainteresowani możliwością obniżenia kosztów paliwa.

Polskie premiery aut z instalacją LPG - zobacz:

Instalację z zainteresowaniem oglądali również obecni na zlocie przedstawiciele producentów ciężarówek oraz dealerzy. Miłym zaskoczeniem okazało się podejście do nowego rozwiązania przez samych zainteresowanych. W poszukiwaniu konkretnych oszczędności na bok odłożono stereotypowe uprzedzenia do LPG jako paliwa samochodowego. Przewoźnicy, szukając rzetelnej wiedzy, zadawali dociekliwe pytania techniczne i eksploatacyjne.

Poruszono zatem wszystkie aspekty stosowania LPG w silnikach Diesla, nie omijając trudnych spraw czy obiegowych, nie zawsze pochlebnych opinii o LPG.