Polacy pokochali hybrydy, bo mają niskie spalanie, potrafią jechać na samym prądzie i w ciszy, a do tego zupełnie nie odbierają komfortu codziennego użytkowania, które jest identyczne z tym, które oferują klasyczne samochody spalinowe. W dodatku, dzięki zastosowaniu silnika elektrycznego, często mają one znacznie prostszą budowę, niż samochody napędzane tylko silnikami na paliwa kopalne.
Oczywiście najpopularniejszym producentem samochodów hybrydowych jest Toyota, jednak przez lata na rynek doszło wiele ciekawych samochodów od innych producentów i dziś nie musimy się ograniczać tylko do aut japońskiego producenta. Przedstawiamy więc 10 ciekawych hybryd HEV (samoładujących się), którymi warto się zainteresować. W zestawieniu pod uwagę wzięliśmy samochody różnych klas i w różnych cenach, ale marek popularnych.
Renault Symbioz — od 130 tys. 900 zł

Renault Symbioz z hybrydowym napędem ma teraz 160 KMMateusz Pokorzyński / Auto Świat
Francuski SUV ma pod maską hybrydę z silnikiem o pojemności 1.8, ma 160 KM, a jego spalanie oscyluje wokół 4 l/100 km. Ten samochód jest nawet oszczędny na trasach — spalanie autostradowe wynosi ok. 7 l/100 km. Poza tym jest obszerny, komfortowy, zrobiony z niezłych materiałów i wystarczająco dynamiczny. W dodatku to ładny samochód z dobrym systemem inforozrywki opartym o Google Automotive. Ceny tej hybrydy zaczynają się od 130 tys. 900 zł.
Test Renault Symbioza przeczytasz tutaj
Opinię o nowym układzie napędowym w Renault Symbiozie przeczytasz tutaj
Nissan Qashqai — od 167 tys. 200 zł

Nissan Qashqai z układem hybrydowym ma 190 KMMateusz Pokorzyński / Auto Świat
Nissan Qashqai ma wyjątkową hybrydę o mocy 190 KM. Nie ma ona skrzyni biegów, a silnik spalinowy służy za generatora prądu i nie łączy się z kołami. To hybryda szeregowa, czyli w założeniu auto elektryczne, ale bez wad takiego układu napędowego. Spalanie? Najniższe w klasie, według naszych pomiarów poniżej 5 litrów. Jest to jeden z najlepszych samochodów w segmencie, któremu w zasadzie nie można zarzucić żadnych poważnych wad. Wygląda dobrze, układ napędowy jest sprawny, zawieszenie zostało prawidłowo dobrane, a wnętrze jest bardzo dobrze wykończone, mądrze rozplanowane i z dobrymi multimediami, mającymi wbudowane usługi Google. Ceny hybrydowego Qashqaia zaczynają się od 167 tys. 200 zł.
Test Nissana Qashqaia przeczytasz tutaj
Opinię o nowym układzie napędowym w Nissanie Qashqai przeczytasz tutaj
Dacia Bigster — od 124 tys. 900 zł

Dacia Bigster z układem hybrydowym ma 155 KMŻródło: Auto Świat / Krzysztof Grabek
Hybryda w Bigsterze to ten sam układ napędowy, który jest w Renault Symbiozie, jednak tutaj ma on 155 KM. W praktyce to również zaskakująco dynamiczny napęd, szczególnie zważając na to, że mówimy o marce budżetowej. Spalanie jest podobne do Renault Symbioza, zatem ekonomizer może wskazywać nawet wartości ok. 4 l, a na trasie 6,5-7 l. Poza tym mamy tutaj kawał rodzinnego samochodu, ze sprytnymi rozwiązaniami i dobrym systemem multimedialnym. Nie wszystkim mogą jednak przypaść do gustu twarde materiały wykończeniowe, co jednak rekompensuje cena — hybrydowy Bigster kosztuje od 124 tys. 900 zł.
Test Dacii Bigster przeczytasz tutaj
Ford Kuga — od 183 tys. 120 zł

Ford Kuga FHEV ma 180 KM (napęd na przód) lub 183 KM (napęd na cztery koła)Żródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski
Układ napędowy Kugi jest najbardziej zbliżony do tego znanego z Toyoty. Mamy tutaj duży 2,5-litrowy silnik, a układ hybrydowy obsługuje skrzynia eCVT. Moc Kugi wynosi 180 KM (napęd na przód) lub 183 KM (napęd na cztery koła). Minimalne spalanie tego auta, jakie udało nam się osiągnąć podczas testów, oscylowało wokół 5,5 l/100 km, natomiast jazda autostradowa windowała ten wynik do 8 l/100 km. Bardzo dobrą cechą Kugi jest dobre prowadzenie, system multimedialny działa płynnie, fotele są wygodne, a tylna kanapa przesuwana. Przestrzeni także jest wystarczająco dla całej rodziny. Ceny hybrydowej Kugi zaczynają się od 183 tys. 120 zł.
Test Forda Kugi przeczytaj tutaj
Toyota Corolla — od 116 tys. zł

Toyota Corolla ma 140 KM (silnik 1.8) lub 178 KM (silnik 2.0)Auto Świat
Niezależnie od wybranego nadwozia, Corolla oferuje wyłącznie napęd hybrydowy. Podstawowa jednostka 1.8 litra to idealny wybór dla tych, którzy cenią niskie koszty eksploatacji, oszczędne spalanie i chcą założyć instalację LPG. Zaskakuje dynamiką, która w zupełności wystarczy w codziennej jeździe. Toyota oferuje także mocniejszy wariant 2-litrowy – szybszy, ale nieco bardziej wymagający pod względem zużycia paliwa.
Corolla imponuje równowagą między komfortem a zwinnością. Zawieszenie dobrze tłumi nierówności, zapewniając wygodną jazdę, a jednocześnie pozwala na pewne prowadzenie w zakrętach. Wnętrze? Solidnie wykonane, ergonomiczne i bogato wyposażone, choć jakość materiałów mogłaby być lepsza. Przestrzeń na tylnej kanapie także nieco ustępuje bardziej przestronnym konkurentom. Ceny Corolli zależą od wersji nadwozia i zaczynają się od 116 tys. zł.
Test Toyoty Corolli przeczytaj tutaj
Kia Sportage — od 165 tys. 900 zł

Kia Sportage po liftingu z układem HEV ma 230 KMKia
Kia Sportage ma pod maską hybrydę opartą na silniku 1.6, a układ współpracuje ze skrzynią dwusprzęgłową. Całość rozwija aż 230 KM, a spalanie tego samochodu w mieście mieści się w okolicach 5-6 l/100 km. Niestety mocno rośnie poza miastem, gdzie na autostradzie może osiągnąć nawet ok. 10 l/100 km. Auto ma elegancko zaprojektowaną kabiną, która śmiało konkuruje z najlepszymi w swojej klasie. Materiały wykończeniowe są wysokiej jakości, a ergonomiczne rozmieszczenie elementów sterujących sprawia, że obsługa systemów pokładowych jest intuicyjna. Przestronność wnętrza to kolejny mocny punkt – zarówno pasażerowie, jak i bagaż znajdą tu wystarczająco dużo miejsca, co czyni Sportage świetnym wyborem dla rodzin. Ceny Sportage zaczynają się od 165 tys. 900 zł.
Test Kii Sportage sprzed faceliftingu przeczytaj tutaj
Hyundai Tucson — od 159 tys. 900 zł

Hyundai Tucson z układem hybrydowym HEV ma 215 KMHyundai
Hyundaia Tucsona można nazwać bratem bliźniakiem auta powyżej, ale tylko pod względem układu napędowego. Jego moc to jednak tutaj 215 KM, ale jest nawet nieco szybsza niż bliźniaczy Sportage. Spalanie również jest bardzo podobne, zatem 10 l/100 km jest niestety możliwe do osiągnięcia. Zeszłoroczny lifting przyniósł bardziej przyjazną dla użytkownika deskę rozdzielczą, a jakość materiałów jest teraz na równi z jakością w Sportage. Pod innymi względami Tucson jest bardzo przyjazny rodzinie, z dużą ilością miejsca dla pasażerów i dużym bagażnikiem. Ceny auta zaczynają się od 159 tys. 900 zł.
Test Hyundaia Tucsona przeczytaj tutaj
Honda Civic — od 167 tys. 700 zł

Honda Civic występuje tylko z układem hybrydowym i ma 184 KMIgor Kohutnicki / Auto Świat
Pod maską Civica znajduje się napęd hybrydowy oparty o dwulitrowy silnik, który jest połączony z przekładnią CVT. Jej moc to 184 KM, a spalenie potrafi spaść nawet poniżej 5 l/100 km. Nawet na drogach szybkiego ruchu nie zużywa zbyt dużo paliwa, bo do ok. 7,5 l/100 km na autostradzie. To samochód szczególnie dla kierowców, którzy lubią jazdę sportową — Civic świetnie się prowadzi, jest szybki i precyzyjny. Do tego środek także nie jest ciasny i nada się dla rodziny. Największą jego wadą jest cena — od 167 tys. 700 zł.
Test Hondy Civic przeczytaj tutaj
Toyota Yaris — od 100 tys. 900 zł

Toyota Yaris występuje tylko z układem hybrydowym. Ma 115 lub 130 KMToyota
Toyota Yaris potrafi łączyć oszczędność z niezawodnością. Dane mówią, że samochód ten może nawet zejść ze spalaniem poniżej 4 litrów. Tu pod maską pracuje hybryda oparta o silnik 1.5 sprzężona ze skrzynią eCVT. W zależności od wersji ma 115 KM lub 130 KM. Oba układy starczą do sprawnego przemieszczania się po mieście, choć demonami prędkości nie są. Yaris oferuje solidne wyposażenie i dobrze zaprojektowane wnętrze. Co prawda, tylne siedzenia mogą wydawać się nieco ciasne, a bagażnik nie należy do największych w klasie, ale te drobne kompromisy rekompensuje dobra jakość wykonania oraz niezawodność. Katalogowe ceny tego samochodu zaczynają się od 100 tys. 900 zł.
Test Toyoty Yaris przeczytaj tutaj
Renault Clio — od 106 tys. 300 zł

Renault Clio z układem hybrydowym ma 145 KMKrzysztof Słomski / Auto Świat
Małe Clio ma hybrydę opartą na silniku 1.6, która ma moc systemową wynoszącą 145 KM. Spalanie "renówki" oscyluje w granicach 4-4,5 l/100 km w mieście i do 7 l/100 km poza nim. Samochód jest oszczędny i zaskakuje przemyślaną konstrukcją, sporą ilością miejsca oraz bardzo dobrymi materiałami wykończeniowymi. Ma do tego dobry system multimedialny i łatwo się go obsługuje. Nieźle też jeździ i wydaje się idealnie skrojony do miasta. Cena hybrydowej wersji wynosi 106 tys. 300 zł.
Test Renault Clio przeczytaj tutaj
Dacia Duster — od 112 tys. 100 zł

Dacia Duster z układem hybrydowym ma 140 KMMateusz Pokorzyński / Auto Świat
Druga Dacia? Tak, bo znów ma ciekawy układ hybrydowy w dobrej cenie. Tutaj sercem jest silnik 1.6, a moc systemowa układu to 140 KM. Zużycie paliwa poniżej 5 l/100 km jest możliwe, a w mieście jest tylko lekko wyższe niż 5 l. Poza tym Duster bardzo przypomina Bigstera, tyle że jest nieco krótszy. Te same rozwiązania, tak samo plastikowe wnętrze i sprawny system multimedialny. Cena tego auta z hybrydą zaczyna się od 112 tys. 100 zł.
Test Dacii Duster przeczytaj tutaj